تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۹۲۸۰
سرویس خبر : انرژی
با همکاری شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت

طرح بهینه‎سازی مصرف انرژی واحدهای پتروشیمی و پالایشی دنبال می‎شود

می متالز - شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، طرح بهینه‎سازی مصرف انرژی را در تعدادی از واحدهای پتروشیمی و پالایش نفت کشور در دستور کار قرار داده است.
طرح بهینه‎سازی مصرف انرژی واحدهای پتروشیمی و پالایشی دنبال می‎شود

به گزارش می متالز، محمدرضا خطاطی، مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر گفت: مصوبه شورای اقتصاد برای طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در تعدادی از واحدهای پتروشیمی نهایی شده است که در اجرای این طرح، ظرفیت ۳.۳ میلیارد متر مکعب گاز صرفه‌جویی سالانه به ارزش کلی ۳۸۰ میلیون دلار وجود دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۶ پروژه آماده است که با اجرای آن ۱.۱ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی سالانه در مصرف گاز محقق می‌شود و با آماده شدن بقیه پروژه‌ها، صرفه‌جویی سالانه تا رسیدن به ۳.۳ میلیارد مترمکعب ادامه خواهد یافت.

خطاطی مدت زمان برآوردی برای اجرای این طرح را سه سال و زمان بازگشت سرمایه را پنج سال عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که اوایل امسال بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد، ادامه داد: طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در چند پالایشگاه نفت، خطوط لوله و روغن موتور نیز در حال نهایی شدن برای ارسال به شورای اقتصاد است.

به گفته خطاطی، این طرح مشتمل بر هفت پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون دلاری است که از ظرفیتی معادل ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سالانه برخوردار است.

این مقام  مسئول یادآور شد: سیاست مدیریت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر آن است که اگر به دنبال نهادینه کردن روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع کشور هستیم، ابتدا باید از صنایع نفت و نیرو، یعنی محل‌های عرضه انرژی آغاز کنیم. انرژی قابل‌توجهی در پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌ها، خطوط لوله انتقال نفت و گاز و ... اتلاف می‌شود و به همین دلیل، این تاکید نشان‌دهنده رویکرد مثبت و درستی است.

وی ادامه داد: افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی نیز با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو به‌زودی کلید خواهد خورد.

مدیر بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین از تدوین طرحی برای سیوینگ انرژی در نانوایی‌ها خبر داد و گفت: استفاده از سیستم کنترل هوشمند و استفاده از میکروتوربین برای تولید همزمان برق و حرارت در اجرای این طرح مدنظر است و برآورد می‌شود با اجرای کامل طرح در حدود ۴۰ هزار واحد نانوایی در کشور، امکان ذخیره ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی مصرفی کنونی فراهم شود.

بر اساس این گزارش، عملکرد مدیریت صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر چند محور از جمله بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحدهای نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها، بهینه‌سازی تجهیزات و تاسیسات احتراقی، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع فلزی و غیرفلزی و همچنین در امور کشاورزی و صنایع غذایی مثل گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و ... و تدوین استاندارد متمرکز است که تاکنون در بخش صنعت، ۳۴ استاندارد ملی تدوین شده است.

عناوین برگزیده