تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۹۳۴۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به واردات اقلام فولادی طی ۱۰ ماهه امسال

‌می‌متالز - طبق آمار واردات زنجیره فولاد از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی (جز آهن اسفنجی که دوسالی است واردات آن به کشور صفر رسیده و شمش فولاد)، در ۱۰ ماهه میزان واردات مقاطع و محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده و این در حالیست که میزان صادرات اقلام فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، میزان واردات مجموع مقاطع طویل ۲۳ درصد بیشتر شده که بیشترین افزایش واردات ثبت کرده، اما در مقابل واردات، میزان صادرات آن کمترین رشد را معادل چهار درصد داشته است.

بیشترین رشد واردات مختص مقاطع طویل فولادی است که ۸۵ هزار تن طی ۱۰ ماهه امسال واردات شده که ۲۳ درصد بیشتر از ۶۹ هزار تن وارداتی در مدت مشابه سال گذشت است، اما بیشترین حجم واردات فولادی‌ها مختص محصولات فولادی است که ۷۰۴ هزار تن وارد شده و نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۹۲ هزار تن، ۱۹ درصد بیشتر شده است.

میزان واردات مقاطع تخت فولادی هم در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد بیشتر شده و از ۵۲۳ هزار تن در مجموع واردات طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ به ۶۱۹ هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

طبق آمار، در واردات شمش فولادی، میزان واردات بیلت بلوم از ۲۰۰۰ تن در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ به ۵۰۰۰ تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که ۱۵۰ درصد افزایش یافته، اما میزان واردات اسلب به کشور از ۳۰۰۰ تن به صفر در این مقایسه آماری رسیده و ۱۰۰ درصد افت واردات را ثبت کرده است؛ بنابراین مجموع واردات فولاد میانی (شمش فولاد) به کشور نسبت به مدت مشابه سال به لحاظ آماری تغییرات صفر درصدی داشته است.

در نهایت نیز همچنان طی روال سال‌های اخیر، واردات آهن اسفنجی به کشور صفر است.

گفتنی است که طبق آمار، از قریب به ۸۹ میلیون تن مجموع اقلام فولادی تولیدی در کشور طی ۱۰ ماهه امسال حدوداً ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تن صادر شده که در مجموع نسبت به میزان صادرات اقلام فولادی در مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

عناوین برگزیده