تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۹۳۷۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد؛ مانع بزرگ تولیدکنندگان/ سود‌های کلان را تاجران بورس کالا می‌برند

‌می‌متالز - یک فعال فولادی معتقد است که اختلاف دلار نیما با بازار آزاد نفع اقتصادی صادرات را از تولیدکننده می‌گیرد و سکان آن را در اختیار تاجرانی که در بورس کالا اقدام به خرید می‌کنند، قرار خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، حسین بختیاری در رابطه با پیش‌بینی صادرات سال آتی در حوزه فولاد مطرح کرد: وضعیت و شرایط صادرات صنعت فولاد در سال آینده تا حد زیادی به سیاست‌های دولت بستگی دارد. تولید کنندگان فولاد در حال حاضر باید ارز صادراتی خود را با نرخ دلار نیمایی عرضه کنند و اختلاف این دلار با بازار آزاد، نفع اقتصادی صادرات را از تولیدکننده می‌گیرد و سکان آن را در اختیار تاجرانی که در بورس کالا اقدام به خرید می‌کنند، قرار خواهد داد.

وی توضیح داد: قیمت میلگرد‌های ایران در بازار منطقه بین ۵۷۰ تا ۵۹۰ دلار تحویل درب کارخانه قیمت‌گذاری شده است که اگر این نرخ را در نرخ دلار نیمایی ضرب کنیم، به ازای هر کیلوگرم به رقم حداکثر ۱۶۸ هزار ریال می‌رسیم. این در حالی است که در بازار داخلی، قیمت میلگرد حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان بدون ارزش افزوده است.

معاون فروش فولاد خراسان اظهار کرد: برای تولیدکنندگان، فروش داخلی مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. در نقطه مقابل، تاجرانی که اقدام به خرید محصولات میلگرد از بورس کالا می‌کنند، به دلیل اینکه می‌توانند در قبال تعهدات ارزی خود کالا وارد کرده و آن را به نرخ دلار آزاد بفروشند، صادرات برای آن‌ها سودآوری خوبی خواهد داشت.

بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند در سال آینده نرخ دلار نیمایی را با قیمت بازار آزاد برابر کند تا تولیدکنندگان بتوانند مازاد تولید خود را صادر کنند. در غیر این‌صورت، تولیدکنندگان فقط تا سقف ارز مورد نیاز خود اقدام به صادرات کرده و ادامه کار صادرات را به تجار واگذار خواهند کرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده