تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۹۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلار گران می‌شود یا ارزان؟

‌می‌متالز - تحلیلگر مسائل پولی و ارزی گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت دلار آزاد از روز گذشته تاکنون کاملا روانی است که فقط بر انتظارات بازار تاثیر گذاشت.

به گزارش می‌متالز، یحیی لطفی‌نیا، استاد اقتصاد دانشگاه مفید و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در واکنش به هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و افزایش قیمت دلار غیررسمی به دلیل مسایل و اتفاقات روز گذشته در منطقه گفت: کاملا طبیعی است که بازار به تحولات روز گذشته و درگیری‌های به‌وجود آمده در منطقه واکنش نشان داده است. در واقع اتفاقات اخیر منطقه، روی انتظارات بازار تاثیر داشته وگرنه اتفاق واقعی نیافتاده تا قیمت ارز با توجه به آن تحت تاثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون نه منابع ارزی ما محدود شده و نه سطح تقاضا افزایش پیدا کرده، بلکه این انتظارات است که بالا رفته و با موج روانی در بازار مواجه شده است. معتقدم برای تحلیل دقیق بازار باید فعلا منتظر آثار و تبعات و نتایج تحولات منطقه باشیم و مطمئنا از روز گذشته تاکنون هر اتفاقی در بازار رخ داده به دلیل هیجانات و موج روانی بوده است.

این کارشناس اقتصادی به آثار منابع ارزی آزاد شده در کره جنوبی و لوکزامبورگ اشاره کرد و گفت: برای پرداختن به تاثیرگذاری این منابع ارزی بر اقتصاد و بازار ارز باید ابتدا به این نکته توجه کرد که اقدامات عملیاتی برای هزینه کردن این منابع چگونه انجام خواهد شد. در واقع آثار واقعی این منابع ارزی زمانی مشخص می‌شود که اقدامی در پرداخت و تخصیص آن در بخش‌های مختلف اقتصاد صورت گیرد.

لطفی نیا در گفتگو با رسانه بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی برای پرداختن به آثار واقعی منابع ارزی آزاد شده نیاز به زمان بیشتری داریم و قطعا تاثیر این منابع ارزی طی ماه‌های آتی مشخص خواهد شد. ضمن اینکه باید تاثیر منابع ارزی آزاد شده بر اقتصاد را با توجه به میزان تامین و تخصیص ارز، کاهش میزان کالا‌های رسوبی در گمرک و یا برطرف شدن محدودیت‌های تجاری برخی کالاها، نقد و بررسی کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده