تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۹۳۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۵۹۷ میلیون دلاری ایران به روسیه از ابتدای سال

‌می‌متالز - دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری بر اساس آمار گمرک کشور، صادرات ایران به روسیه ۵۹۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد به همراه داشته است.

به گزارش می‌متالز، مهدی کلانتری امروز در جلسه توسعه تجارت با فدراسیون روسیه با حضور فعالان اقتصادی استان مرکزی اظهار کرد: روسیه با جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری، ۱۱.۵ درصد کل خشکی‌های جهان را در اختیار دارد و بزرگترین کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تجارت روسیه با جهان افزود: واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار و صادرات آن ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه با بیان اینکه اقلام صادراتی روسیه سوخت و روغن‌های معدنی مروارید و سنگ‌های نیمه قیمتی، آهن، فولاد، کود شیمیایی، غلات، آلومینیوم و... بوده ادامه داد: ماشین آلات و تجهیزات، دارو و تجهیزات پزشکی، آهن، فولاد، خشکبار، پوشاک، مبلمان و... نیز مهمترین اقلام وارداتی آن‌ها بوده است.

کلانتری با اشاره به تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ بر اساس اطلاعات Trade map بیان کرد: حدود ۱.۷ میلیارد دلار واردات و ۹۷۲ میلیون دلار صادرات ایرانی‌ها به این کشور بود، حجم تجارت بین دو کشور رقم قابل توجهی نبوده است.

وی اضافه کرد: در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری بر اساس آمار گمرک کشور، صادرات ایران به روسیه ۵۹۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد به همراه داشته است.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه ادامه داد: عمده اقلام وارداتی ایران از روسیه شامل گندم، قطعات راکتور‌های هسته ای، ترموچوب، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان، جو، عدس، تلمبه‌های گریز از مرکز (برای مایعات) و... بوده است، توربین گازی، میگو، کیوی، پسته، فلفل فرنگی، پلی استایرن، الیاف مصنوعی، هندوان، کشمش و ... نیز اقلام صادراتی ایران است..

کلانتری اضافه کرد: صادرات محصولات صنعتی ایران بعد از حوادث روسیه و اوکراین رشد ۱۱۲ درصدی را در پی داشته است.

وی افزود: حجم کل صادرات استان مرکزی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۸۹۳ میلیون دلار بود که بالغ بر ۳۰ میلیون دلار معادل ۳.۴ درصد از کل صادرات استان با میانگین ارزش هر تن صادرات ۷۳۴ دلار، به روسیه بوده است.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی استان مرکزی به روسیه در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی و صنعتی است، ادامه داد: استان مرکزی این ظرفیت را دارد تا با روسیه در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، خشکبار، دارو، گل و گیاه زینتی، محصولات پتروشیمی و پلیمری، صنایع غذایی، ماشین آلات سنگین، آبزیان و... همکاری داشته باشد.

کلانتری خاطرنشان کرد: رویداد اینوپروم که تیرماه سال آینده در استان سوردلوفسک برگزار می‌شود یک رویداد صنعتی و تجاری مهم در روسیه است که می‌تواند گام مهمی برای ارتباط بین استان مرکزی و استان اسوردلوفسک باشد و باید از این فرصت نهایت استفاده بهره را برد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده