تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۲۱۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرصت‌ها و ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و چین

‌می‌متالز - در همایش تجاری ایران و چین که با حضور مقامات و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین برگزار شد، مسوولان و فعالان اقتصادی دو کشور به بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه پرداختند.

به گزارش می‌متالز، در آستانه سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان، به چین که با دعوت شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، انجام شده است، همایش تجاری ایران و چین با حضور مقامات و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور در محل شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین در پکن برگزار شد. در این همایش، ژان شائو یانگ، معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) با تاکید بر اینکه ایران، شریک تجاری مهم چین در آسیا محسوب می‌شود، گفت: ایران و چین دارای روابط ریشه‌دار و مستحکم هستند و توسعه روابط مدنی و فرهنگی میان ملت‌های دو کشور و دوستی میان مردم دو کشور مسیر را برای توسعه و تحکیم روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه هموار کرده است. معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین، با اشاره به حجم تجارت ۸/ ۱۵میلیارد دلاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی، بر لزوم گسترش روابط تجاری دو کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین ایجاد ظرفیت‌های جدید تاکید کرد.

او بازار‌های بزرگ، بهبود روابط و ارتقای کیفیت تجارت میان ایران و چین را زمینه‌ساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: اتصال مستمر میان دو کشور و تکمیل روابط در زمینه‌های فناوری و جریان تجارت دوجانبه از موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. ژان پیشنهاد آزادسازی تجارت دو کشور را نیز از موضوعاتی عنوان کرد که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. او افزود: شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین، اتصال‌دهنده بخش خصوصی و بخش دولتی با جوامع تجاری کشور‌های مختلف است و در توسعه روابط با ایران نیز می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند. معاون شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) در ادامه سخنان خود، بر لزوم به‌هم‌پیوستگی زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف دو کشور در چارچوب برنامه یک کمربند یک جاده نیز تاکید کرد.

در ادامه همایش، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز ویژگی‌های مشترک ملت‌های دو کشور و تمدن طولانی را از نقاط قوت در توسعه روابط ایران و چین عنوان کرد و گفت: استعداد‌های متنوع در حوزه‌های مختلف میان دو کشور و ظرفیت‌های متنوع آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز روابط قابل‌توجه میان شرکت‌های ایرانی و چین باشد. محمد کشاورززاده، سفیر ایران در پکن، نیز در همایش تجارت ایران و چین که در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به این کشور برگزار شده است، گفت: با اجرایی شدن سند همکاری‌های ایران و چین، روابط دو کشور به سطح جدیدی ارتقا می‌یابد.

کشاورززاده همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های کلیدی اقتصادی و فرهنگی در سفر رئیس‌جمهوری به چین، اظهار کرد: نیروی جوان و تحصیل‌کرده و منابع قابل‌توجه، ایران را به محل خوبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است و در قالب این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان از این امکانات برای شکوفایی اقتصادی استفاده کرد. او با تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری در برنامه یک کمربند یک جاده، گفت: تقویت روابط ایران و چین به ثبات اقتصادی دو کشور منتج خواهد شد و برگزاری همایش‌ها توسط بخش خصوصی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند و می‌تواند فرصت‌های موجود برای توسعه روابط را عیان کند. مهدی صفری، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه، نیز در ادامه این همایش گفت: در ده‌ماهه امسال، چین ۱۲میلیارد دلار کالا از ایران کالا وارد کرده و ایران نیز ۱۲میلیارد دلار کالا از این کشور خریده که بیانگر توازن در تجارت دوجانبه است.

صفری افزود: برنامه یک کمربند، یک جاده می‌تواند در بخش حمل‌ونقل، انرژی و صنعت و معدن به همکاری دو کشور منتج شود و ما نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذاری چین در حوزه‌های معدن، سازه و پروژه‌های ایران هستیم. در بخش دیگری از این همایش، علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، گفت: ظرفیت‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و دو دولت باید زمینه را برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم کنند. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: ایران در مسیر جاده قدیم ابریشم موقعیت استراتژیکی داشته و اکنون همان موقعیت را در برنامه یک کمربند یک جاده و کریدور شمال و جنوب دارد. به عقیده فکری، با سرمایه‌گذاری چین، زمینه انتقال فناوری به ایران نیز فراهم می‌شود و این مسیر به توسعه پایدار منجر خواهد شد.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران، نیز در این همایش گفت: ظرفیت جدید همکاری میان دو کشور به‌واسطه همکاری شرکت‌ها در زنجیره تامین کالا و تولید مشترک قابل‌توجه است و می‌تواند از طریق مشارکت‌های منطقه‌ای مهم، افزایش نیز پیدا کند. پیمان‌پاک توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با کشور‌های همسایه را یکی از راهبرد‌های ایران عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران به تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امکان همکاری با این کشور‌ها در قالب مناطق آزاد و همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم می‌شود. او تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسیا و همکاری با چین در این منطقه و منطقه آزاد سرخس و اروند، یکی از بهترین فرصت‌ها برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و چندجانبه است. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، نیز ضمن قدردانی از دولت، بخش خصوصی و شورای گسترش تجارت بین‌المللی چین برای کمک به ایران در دوره کرونا، گفت: قصد مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، یک اتفاق مهم محسوب می‌شود و بخش‌های خصوصی دو کشور باید از این فرصت استفاده کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده