تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۲۱۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

سفر رئیسی به چین بدون احیای برجام جنبه نمایشی دارد

‌می‌متالز - سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به چین از دیروز با واکنش‌های زیادی همراه بود. مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز در این‌باره به تجارت‌نیوز گفت: سفر رئیسی به چین در کنار بازگشت به برجام و FATF راهگشاست؛ در غیر این صورت صرفاً جنبه نمایشی دارد.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ایران، به همراه هیئتی از تیم اقتصادی بامداد دیروز وارد پکن شد.

این دومین سفر رئیسی از سپتامبر سال گذشته که برای نشست شانگ‌های در این کشور حضور پیدا کرده بود به حساب می‌آید. به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، محور اصلی این سفر اجرای توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز روی مسائل اقتصادی است.

ایران و چین در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که شامل بخش‌های متنوعی در حوزه‌های اقتصادی، نفت، معدن، صنایع، حمل و نقل و کشاورزی است. ۴۰۰ میلیارد دلار از این قرارداد به بخش‌های نفت و گاز اختصاص دارد که تا امروز هیچ اقدامی از سوی چین برای سرمایه‌گذاری در این زمنیه انجام نشده است.

یکی از موانع سرمایه‌گذاری کشور‌های خارجی در ایران به تحریم‌ها بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد چین نیز علی‌رغم آنکه مدعی همکاری استراتژیک با ایران است تاکنون ریسک مشارکت با ایران را نپذیرفته و امنیت اقتصادی خود را در اولویت تفاهم‌نامه منعقدشده با ایران قرار داده است.

هرچند چنین واکنشی از سوی چین منطقی به حساب می‌آید. چراکه کارشناسان اعتقاد دارند که پشتوانه سرمایه‌گذاری چین در میادین نفت و گاز ایران منوط به فروش این محصولات و تقسیم درآمدی آن است. حال با وجود تحریم‌های نفتی ایران، بر چه اساس پکن باید ریسک مشارکت با تهران را بپذیرد؟

از طرفی قریب به چهار سال است که مقامات ایرانی از امضای قرارداد ۲۵ ساله میان چین و ایران سخن می‌گویند. در حالی که تاکنون اقدام راهبردی در این زمینه صورت نگرفته است. حال باید دید با سفر رئیسی به چین قرار است چه راه‌گشایی برای ایران رقم بخورد؟

سفر رئیسی به چین راه‌گشاست؟

جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین، درباره سفر رئیسی به چین و تاثیر آن بر راه‌گشایی کشور به تجارت‌نیوز گفت: سفر رئیسی به چین به دلیل گستردگی همکاری‌ها، مبادلات و اشتراکات سیاسی و بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ضمن آنکه معنای عمیق آن نسبت به مسائل بین‌المللی قابل چشم‌پوشی نیست و قطعا راه‌گشا خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چهار سال برای تفاهنامه ۲۵ ساله میان ایران و چین رایزنی انجام شده است با این حال تاکنون شاهد فعالیت خاصی در این زمینه نبودیم، گفت: چین در ایران اقدامات زیادی انجام داده است، اما متولیان اصرار دارند که از آن صحبتی نشود.

مهرداد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز گفت: سفر رئیسی به چین در کنار بازگشت به برجام و FATF می‌تواند راهگشا باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد مقامات ایرانی تحت تاثیر موقعیت کنونی خود برای نشان دادن گسترش روابط بین‌الملل این سفر را انجام داده‌اند و بیشتر جنبه نمایشی دارد.

وی افزود: چین تابع تجارت جهانی است و در سال‌های تحریم نشان داد که نمی‌تواند مستقل از جامعه جهانی تصمیم بگیرد چراکه با کارشکنی‌های متعدد مواجه می‌شود؛ بنابراین تا زمانی‌که رابطه ایران با جامعه جهانی ترمیم نشود نمی‌توان توقع راه‌گشایی در کشور را داشت.

بر اساس این گزارش، باید منتظر ماند و دید رئیسی و تیم ۲۷۰ نفره‌اش قرار است چه رویداد جدیدی را در طی سفر به چین رقم بزنند. همچنین باید در نظر داشت که با توجه به انزوای بین‌المللی ایران، چین تنها گزینه برای انجام مبادلات تجاری به حساب می‌آید؛ بنابراین ممکن است مقامات در تله نبود شریک قدرتمند اقتصادی جز چین دچار انفعال شوند که نیازمند توجه است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده