تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۸۶۸۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش خراسان‌رضوی در رونق تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: اکثر کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، در حاشیه استان ما قرار دارند. اگر تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا ممکن شود، یقینا استانی که در این زمینه بیشترین بهره را می‌برد، خراسان‌رضوی است، بنابراین اگر این مساله منجر به افزایش صادرات کشور شود، حتما استان در افزایش صادرات نقش اساسی دارد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک درخصوص امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا، اظهار کرد: هر قرارداد و توافق‌نامه بین‌المللی که بین کشورها؛ چه جمعی و چه دو به دو امضا شود برای گسترش اقتصاد و تجارت بین کشور‌ها مفید است. امروزه در دنیا یک اقتصاد بیشتر نداریم و اقتصاد تمام کشور‌ها به یکدیگر وصل هستند. نمی‌توان اقتصاد کشور‌ها را از یکدیگر جدا کرد. وی افزود: هرچه کشور‌ها با همدیگر مراوده داشته باشند حتما برای آن کشور‌ها مفید خواهد بود، بنابراین پیوستن به اتحادیه اوراسیا و قرارداد پیمان شانگهای؛ برای اقتصاد ایران مفید است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه این قرارداد‌ها برای اقتصاد کشور‌های عضو پیمان‌ها مفید هستند، بیان کرد: هر کشوری که اقتصاد مستقل‌تر و آزادتری داشته باشد آن کشور موفق‌تر خواهد بود، اما اگر ما بگوییم که دیگر کالای خارجی وارد نشود تا با لوازم‌خانگی، خودرو و... که در کشور تولید می‌شود، رقابت نکند؛ زمانی‌که به قرارداد اوراسیا و پیمان شانگ‌های بپیوندیم، دیگر نمی‌توان گفت نباید کالایی به کشور وارد شود و تنها ما کالا را به کشور‌های دیگر صادر کنیم. روشنک عنوان کرد: باید به سمت اقتصاد و بازار آزاد پیش رفت و باید خود را برای این حوزه آماده کنیم. در حال‌حاضر به‌خصوص در حوزه تولید این آمادگی وجود ندارد و باید این آمادگی را پیدا کنیم. مسلما پیمان‌ها برای دو طرف مفید است، اما مقدمه و پیش‌زمینه پیوستن به پیمان‌ها و بهره‌بردن از آن‌ها این است که ما در حوزه حقوقی به‌خصوص خود را به‌جایی برسانیم که بتوانیم با کشور‌های دیگر رقابت کنیم. اگر کالای ما قادر به رقابت نباشد یقینا ضرر خواهیم کرد.

روشنک در پاسخ به این سوال مبنی‌بر اینکه قیمت تمام‌شده کالا‌ها در کشور ما قابل‌رقابت با کشور‌های اتحادیه اوراسیا است یا خیر، تصریح کرد: یقینا خیر. زمانی‌که واردات ۲‌هزار قلم کالا به ایران ممنوع است قطعا نمی‌توانیم رقابت کنیم، زیرا برای واردات کالا‌های مشابه تعرفه‌های بالا و سنگین وضع کردیم و ممنوعیت قائل شدیم. از طرفی هم در سال مقادیر قابل‌توجهی کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: علت وارد‌شدن کالای قاچاق به کشور این است که کالا در داخل ایران گران و در خارج ارزان است. با وجود اینکه کالا‌های خارجی که قاچاقی وارد می‌شود هزینه‌هایی را به‌همراه دارد، اما کماکان ارزان‌تر است. با این شرایط چگونه می‌توانیم رقابت کنیم؟ ما زمانی می‌توانیم رقابت کنیم که قیمت تمام‌شده ۲۵۰۰ قلم کالا را پایین بیاوریم که هیچ کشوری نتواند آن کالا را به ایران صادر کند. هر زمان این‌گونه شد ما قادر به رقابت هستیم.

روشنک در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه چه میزان کالا از خراسان‌رضوی به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا صادر می‌شود، بیان کرد: اکثر کشور‌هایی عضو این اتحادیه، در حاشیه خراسان‌رضوی قرار دارند. اگر تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا ممکن شود، یقینا استانی که در این زمینه بیشترین بهره را می‌برد، خراسان‌رضوی است، بنابراین اگر این تفاهم‌نامه منجربه افزایش صادرات کشور شود، حتما خراسان‌رضوی در افزایش صادرات نقش اساسی دارد. وی با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا موجب جهش صادراتی از خراسان‌رضوی خواهد شد، اظهار کرد: قطعا این‌گونه خواهد بود، اما این مساله مشروط بر این است که دولت واردات از آن کشور‌ها را در مقابل صادرات آزاد کند؛ اگر بتواند این کار را انجام دهد مسلما جهش صادراتی خوبی برای استان ایجاد خواهد شد. رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی تاکید کرد: معنا و مفهوم پیوستن به این پیمان آن است که ما تجارت و اقتصاد خود را با آن کشور‌ها به اشتراک بگذاریم. هر کدام از کشور‌ها در زمینه تولید مزیت‌هایی دارند که باید آن‌ها را در اختیار همدیگر قرار دهیم و ما باید آن‌ها را شناسایی کنیم. اگر یکی از این کشور‌ها در خودروسازی شرایط خوبی داشت و تمایل داشت که آن خودرو را به کشور ما صادر کند، اگر اجازه ندهیم قطعا آن کشور هم اجازه صادرات محصولات ما را به کشور خود نمی‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده