تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۸۶۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگرانی تولیدکنندگان از آغاز برخورد‌های تعزیراتی

‌می‌متالز - عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش نرخ ارز معلول است که علت آن تورم، کاهش قدرت پول ملی و... است، گفت: پیش‌بینی بخش خصوصی این است که در مرحله بعد از اعلام نرخ ارز تثبیت شده، مانند گذشته برخورد تعزیراتی با بخش تولید و بخش خصوصی آغاز شود.

به گزارش می‌متالز، آرمان خالقی، با اشاره به تعیین نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی برای ارز نیمایی از سوی رئیس جدید بانک مرکزی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حال تکرار راه‌هایی هستیم که قبلا تجربه شده است. در گذشته هم چند بار شاهد بودیم نرخ ارز بالا رفته و مردم معترض می‌شوند. اما برای حل مساله ابتدا عده‌ای به عنوان دلال دستگیر می‌شوند و دولت شروع به تزریق ارز در بازار می‌کند. در همین شرایط معمولا رئیس بانک‌مرکزی نیز تغییر می‌کند و به رئیس جدید اعلام می‌شود که باید نرخ ارز را تثبیت کند. برای مثال در دوره‌های مختلف شاهد نرخ تثبیت‌شده ۹۰۰تومانی، ۳۲۰۰، ۴۲۰۰ و ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی بوده ایم.

وی افزود: وقتی این عدد تثبیت می‌شود، مسوولان به دنبال برخورد‌های تعزیراتی می‌روند و می‌گویند حالا که نرخ ارز تثبیت شده و دولت به بخش تولید ارز می‌دهد، این بخش نباید کالای خود را گران کند و در غیر‌این صورت برخورد تعزیراتی صورت می‌گیرد؛ بنابراین پیش‌بینی ما این است که در مرحله بعدی مانند گذشته برخورد تعزیراتی با بخش تولید و بخش خصوصی آغاز شود. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در نهایت مصرف‌کننده از این روند زیان می‌بیند و در مرحله بعد تولیدکننده درگیر این زیان می‌شود، گفت: بعد از این مرحله هم معمولا دوباره نرخ ارز افزایش می‌یابد و وقتی فاصله نرخ ارز تثبیت‌شده با نرخ ارز بازار زیاد می‌شود، حد تحمل می‌شکند و دولت ناچار می‌شود این حد را افزایش دهد و مجددا این چرخه تکرار می‌شود. او با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، تصریح کرد: ما هر بار به جای معلول، سراغ علت رفته ایم. معلول افزایش نرخ ارز است که علت آن تورم، کاهش قدرت پول ملی، چاپ پول، بی نظمی دولت و هزینه‌های بالای دولت به عنوان نهاد بزرگ پرهزینه غیرچابک است که باعث شده تورم سنگین در سطح جهانی را تجربه کنیم. این تورم، قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی را کاهش داده و مردم و سرمایه‌گذاران را سردرگم کرده است. خالقی با بیان اینکه مبنای تعیین نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰تومانی مشخص نیست، اظهار کرد: اقتصاد را نمی‌توان با دستور و آزمون و خطا پیش برد، بلکه اصول خاص دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده