تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۸۶۶۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تشدید ناترازی تجاری بر اساس آمار غیررسمی

‌می‌متالز - به روال معمول تاکنون باید آمار عملکرد تجارت خارجی ایران به شکل رسمی از سوی گمرک اعلام‌شده باشد، اما تاکنون خبری از آمار رسمی نیست؛ با این وجود برخی رسانه‌ها به انتشار آماری پرداخته اند.

به گزارش می‌متالز، براساس این آمار، آذر، ماه آخر پاییز، همچنان برای تجارت خوش یمن نبوده‌است و ناترازی تجاری کشور برای پنجمین ماه متوالی شاهد تعمیق شکاف میان صادرات و واردات است. حجم تجارت ایران در ۹ ماه سال‌جاری برابر با ۷۸‌میلیارد و ۸۴۹‌میلیون دلار بوده‌است. براساس داده‌های اعلام‌شده حجم تجارت کشور به نسبت مدت مشابه سال‌گذشته رشدی ۵/ ۱۳‌درصدی داشته است. بر اساس این آمار غیررسمی میزان ارزش صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه سال‌جاری به ۳۶‌میلیارد و ۲۴۰‌میلیون دلار رسیده و از نظر وزنی این میزان بالغ بر ۷۹‌میلیون و ۹۴۱‌هزار‌تن اعلام شده‌است. واردات ۹‌ماهه، ۴۲‌میلیارد و ۶۰۹‌میلیون دلار ارزش دارد و وزن آن به ۲۶‌میلیون و ۸۴۹‌هزار‌تن رسیده است. بر این اساس بار دیگر به ناترازی تجاری کشور افزوده شده و این رقم به منفی ۶‌میلیارد و ۳۶۹‌میلیون دلار رسیده است. این آمار در بازه ۹ ماه منتهی به آذر سال‌۱۴۰۰، ۱۲۲میلیون و ۵۰۰هزار‌تن کالا به ارزش ۷۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار اعلام‌شده بود. تراز تجاری ایران در ۹‌ماهه این سال‌نیز منفی ۲میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار بود که بر اساس آمار فعلی نشان‌دهنده افت قابل‌ملاحظه است.

بر اساس این آمار غیررسمی، کشور در ماه آذر ۳‌میلیارد و ۸۷۲‌میلیون دلار صادرات داشته است و ۵‌میلیارد و ۴۹۳‌میلیون دلار واردات و در بازه یک ماهه نیز تراز تجاری کشور منفی یک‌میلیارد و ۶۲۱‌میلیون دلار برآورد می‌شود. در آذر ماه سال‌۱۴۰۰ صادرات غیرنفتی ایران از نظر ارزش ۴‌میلیارد و ۴۱‌میلیون دلار و واردات کشور بالغ بر ۴‌میلیارد و ۹۱۰‌میلیون دلار بوده‌است که تراز منفی ۸۶۹‌میلیون دلار را ثبت کرده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده