تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۴:۳۴
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۹۴۱۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مجتمع مس شهربابک مصمم برای بومی سازی؛

۸۵ درصد نسوز‌های کارخانه‌ی ذوب خاتون آباد بومی سازی شده است

‌می‌متالز - بومی‌سازی یک استراتژی برای توسعه صنعتی محسوب می‌شود و محدود به شرایط تحریم نیست. مجتمع مس شهربابک در سال ۹۸ پس از اعتماد به یک شرکت ایرانی توانست الکتروموتور سنکرون آسیای سگ میل کارخانه‌ی تغلیظ را به مرحله‌ی بومی سازی برساند و ایران را در لیست ۵ کشور تولیدکننده این الکتروموتور‌ها برساند.

به گزارش می‌متالز، این اعتماد مجتمع مس شهربابک جزو موفق‌ترین تجارب بومی سازی و اعتماد به توان داخلی در سطح شرکت‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود. پس از این تجربه‌ی موفق مجتمع مس شهربابک درآذرماه امسال با برگزاری همایش نوآوری و خلاقیت تحت عنوان مسینو با دعوت از شرکت‌های دانش بنیان کشور، نیاز‌های فناورانه‌ی خود را با این شرکت‌ها به اشتراک گذاشت و برای بومی سازی قطعات مورد نیاز خود توسط شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرد.

مجتمع مس شهربابک در ادامه‌ی حرکت در مسیر بومی سازی و اعتماد به توان داخلی، این بار آجر‌های نسوز کوره آند و کنورتر و پاتیل‌های حمل مذاب در کارخانه ذوب مس خاتون آباد را بومی سازی کرده و این کارخانه را از محصولات شرکت‌های آلمانی و فنلاندی بی نیاز کرده است.

مهندس خراسانی رییس عملیات ذوب مجتمع مس شهربابک در این خصوص گفت: قبل از این آجر‌های نسوز مورد نیاز کارخانه از کشور‌های آلمان و اتریش خریداری می‌شد، اما مطالعات بومی سازی آجر‌ها دو سال پیش آغاز و خوشبختانه شرکت اطلس سرام کویر موفق به ساخت این آجر‌ها شد و پس از نصب آجر‌های نسوز ایرانی در سال گذشته، خوشبختانه بدون هیچ مشکلی عملیات ذوب با نسوز‌های بومی سازی شده در حال انجام است.

وی با بیان این مطلب که هزینه‌ی آجر‌های بومی سازی شده‌ی ایرانی نسبت به نمونه‌ی خارجی نصف است گفت: تا کنون ۸۵ درصد نسوز‌های کوره‌ی آند و کنورتر بومی سازی شده و به زودی این میزان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

مهندس شمس الدینی رییس نگهداری و تعمیرات ذوب با بیان این مطلب که بومی سازی در ذوب خاتون آباد محدود به آجر‌های نسوز نشده است، گفت: پاتیل‌های حمل مذاب، واترژاکت دهانه‌ی کوره‌ی آند و مشعل فلش، جک کوره‌ی آند، قطعه‌ی دام ولو، گیج‌های بک فیلترِ استیم درایر و لاندر‌های مس آبگرد سرباره از دیگر مواردی بوده اند که مجتمع مس شهربابک با اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان کشور به مرحله‌ی بومی سازی رسانده و کشور را از محصولات فنلاندی، آلمانی و چینی بی نیاز کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که این قطعات در حال حاضر نصب و در حال کار هستند گفت: با استفاده از توان داخلی در ساخت این قطعات، هزینه در این بخش ۳ تا ۴ برابر کاهش یافته است.

۸۵ درصد نسوز‌های کارخانه‌ی ذوب خاتون آباد بومی سازی شده است

عناوین برگزیده