تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۹۴۳۳۹
سرویس خبر : انرژی

افزایش واردات نفت ترکیه از روسیه به بالاترین رقم طی چهار ماه گذشته

‌می‌متالز - ترکیه ۸۶۰ هزار تن نفت اورال روسیه را در فوریه علیرغم تحریم‌های نفتی این کشور وارد کرده که بالاترین رقم طی ۴ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، واردات نفت خام اورال روسیه توسط ترکیه در ماه فوریه علی‌رغم تحریم نفت این کشور توسط اتحادیه اروپا به بالاترین رقم طی ۴ ماه گذشته رسید که می‌توان آن را نتیجه ازسرگیری خرید پالایشگاه استار در ترکیه دانست. این پالایشگاه متعلق به آذربایجان است.

ترکیه ۸۶۰ هزار تن نفت اورال روسیه را در فوریه وارد کرده‌است. واردات نفت این کشور از روسیه در ژانویه برابر با ۶۲۰ هزار تن و در دسامبر برابر با ۳۷۰ هزار تن بود.

۳۰۰ هزار تن از این نفت در ماه فوریه به پالایشگاه استار منتقل شده که واردات نفت روسیه را به مدت یک ماه در اواخر دسامبر متوقف کرده بود.

اما این رقم هنوز با اوج واردات ترکیه در ۲۰۲۲ فاصله دارد. ترکیه ماهانه ۱.۴ میلیون تن نفت خام اورال روسیه را بین ماه‌های اوت و اکتبر در سال گذشته میلادی وارد کرد که نیمی از آن به پالایشگاه استار می‌رسید.

نفت خام اورال روسیه بلافاصله پس‌از حمله این کشور به اوکراین حدود ۶۰ دلار در هر بشکه به فروش می‌رسید. اما تحریم‌های غربی باعث شد ترکیه بتواند این نفت را کمتر از ۳۸ دلار در هر بشکه خریداری کند. ترکیه با این قیمت، واردات نفت روسیه در ۲۰۲۲ را دو برابر کرد. ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ در کل ۱.۱ میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده بود و این رقم را در ۲۰۲۲ به ۲.۲ میلیون تن رساند.

این اقدام ترکیه علی‌رغم تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه توسط گروه ۷، تأثیر مثبتی بر درآمد نفتی این کشور داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده