تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۹۴۵۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس:

کشور توان رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد را دارد/ توجه به موقعیت کارخانجات فولادی در افق ۱۴۰۴

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران معتقد است: به طور کلی حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیون تن فولاد در داخل کشور نیاز داریم و در صورتی که هدف فولادی در افق ۱۴۰۴ محقق شود، حدود ۲۰ میلیون تن آن مازاد محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در خصوص وضعیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ اظهارداشت: با توجه به شرایط موجود در کشور، دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، عملی شود، چرا که در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید شده است و به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم به این هدف برسیم.

وی گفت: براساس اطلاعات موجود، پیش‌بینی این میزان تولید فولاد بدون توجه به زیرساخت‌ها هدف گذاری شده است. در واقع، برای این کار باید مواد اولیه مورد نیاز فولادی‌ها به ویژه سنگ آهن، به اندازه کافی وجود داشته باشد که تأمین کردن تمام این مواد مشکل به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران معتقد است: به طور کلی حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیون تن فولاد در داخل کشور نیاز داریم و در صورتی که هدف فولادیی در افق ۱۴۰۴ محقق شود، حدود ۲۰ میلیون تن آن مازاد محسوب می‌شود.

شکوری با اشاره به لزوم توجه به موقعیت کارخانجات در کشور، تصریح کرد: در این راستا، باید مازاد این محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم که در صورت عملی شدن آن، باید به فکر راه چاره باشیم به گونه‌ای که می‌توان برای کاهش هزینه حمل و نقل و صرفه جویی در آب، کارخانجات را در سمت سواحل جنوبی کشور احداث کنیم.

رئیس انجمن مس ایران در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها برای کار‌ها ایجاد شده است، اما تا زمانی که حمل‌ونقل به اندازه کافی گسترش پیدا نکند، در آینده حجم عظیمی از محصولات را که در زنجیره فولاد تولید می‌شوند، نمی‌توان حمل کرد. بر همین اساس، مواد اولیه را به حتی می‌توان از خارج از کشور تأمین کرد و محصولات نهایی با هزینه کمتر صادر خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده