تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۲۹۴۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهادری جهرمی در نشست خبری:

بی‌ثباتی ارزی موقتی خواهد بود/ میزان تامین ارز ما در سامانه‌های مختلف از تقاضا بیشتر است/ دولت اختیاری برای تغییر ضریب عیدی کارکنان خود ندارد

‌می‌متالز - سخنگوی دولت گفت: میزان تامین ارز ما در سامانه‌های مختلف از تقاضا بیشتر است و تفاوت معناداری با قیمت‌سازی و نرخ‌های دلالی و ارز‌های فردایی دارد.

به گزارش می‌متالز، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به این‌که آخر این هفته رئیس‌جمهور به استان بوشهر سفر خواهد کرد، گفت: فاز ۱۴ پارس‌جنوبی که می‌توان گفت ایرانی‌ترین فاز پالایشگاه پارس جنوبی است، افتتاح خواهد شد.

بهادری جهرمی درباره مرکز مبادله ارز گفت: بعد از این‌که دشمن ملت ایران در پیش‌برد طرح‌هایش دچار ناکامی شد و مردم از هجمه همه جانبه دشمن استقبال نکردند، طبیعتا بر حوزه اقتصادی تمرکز کرد.

وی افزود: بعد از شهریور در ماه‌های مهر و آبان یک ثبات نسبی را شاهد بودیم، بعد از تمرکز خارجی بر بی‌ثباتی خیابانی این بی‌ثباتی اتفاق افتاد که موقتی خواهد بود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: نهاد‌های امنیتی با تمرکز برخی از عوامل را دستگیر کردند و اقدامات بین‌المللی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان تامین ارز ما در سامانه‌های مختلف از تقاضا بیشتر است و تفاوت معناداری با قیمت‌سازی و نرخ‌های دلالی و ارز‌های فردایی دارد.

سخنگوی دولت گفت: در بازار‌هایی که التهاب دارد و مردم ما تجارب تلخی دارند توصیه ما به عنوان دولت این است که در حوزه سرمایه‌گذاری به التهابات مقطعی اعتنایی نداشته باشند. تامین ارز از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۳ میلیارد دلار صورت گرفته است که ۳۵ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه سفر‌های نوروزی هستیم، رییس‌جمهور دستور دادند همه استانداران و فرمانداران غرفه‌هایی به منظور ارائه و فروش محصولات صنایع دستی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار در مبادی ورودی شهر‌ها و مراکز نزدیک به گردشگری ایجاد شود و حمایت موثر صورت بگیرد.

بهادری جهرمی بیان کرد: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ماه امسال، ۴۰۹ میلیون و ۲۶۹ هزار دلار سرمایه‌گذاری توسط ایرانیان خارج از کشور محقق شده است که در قالب ۲۵ طرح سرمایه‌گذاری است و ۱۱ طرح در حوزه صنعت بوده و ۵ طرح در حوزه خدمات و ۳ طرح مربوط به بخش کشاورزی و سایر حوزه‌ها صورت گرفته است و جذب سرمایه‌گذاری در این دولت ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح طرح‌های آب شیرین‌کن بوشهر در این سفر نیز اظهار کرد: طرح‌های مپنا با ظرفیت ۳۵ هزار و طرح وحدتیه با ظرفیت ۶۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب پایداری را برای مردم بوشهر و چندین روستای استان تامین می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه فاز نخست خط آبرسانی سیراف به جم نیز پس از ۱۲ سال با کار جهادی دولت سیزدهم، در این سفر افتتاح می‌شود، گفت: قرار است ۱۰هزار مترمکعب آب از خط کوثر را به شهر جم و شهرک توحید این شهرستان برساند و عطش چندین ساله مردم این شهر را برطرف کند. همچنین از افتتاح بیش از ۲ هزار واحد مسکن در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر افتتاح خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن اظهار داشت: به موازات طرح دولت برای تعیین سقف اجاره بها که طرحی مسکن و مقطعی بود، تولید مسکن و جبران عقب ماندگی‌ها مورد توجه دولت است که در دولت قبل مورد توجه نبود. تمرکز دولت تامین مسکن است و مالیات بر عابدی سرمایه نیز می‌تواند کمک کند تا قیمت مسکن کنترل شود تا به مرجعی برای سوداگری و سرمایه گذاری تبدیل نشود.

وی افزود: در تمامی سفر‌های پیش روی استانی افتتاح‌های طرح‌های ملی مسکن را هم داشتیم. در حوزه تامین زمین هم ۲۴ هزار هکتار در شهرک‌ها معرفی شدند و برای ساماندهی مشاوران املاک نیز طرح‌هایی در حال تدوین و تصویب است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره این‌که وزیر اقتصاد گفته است پشت پرده بالا رفتن التهابات بازار ارز شناسایی شده و برخورد می‌شود، آیا دولت سیزدهم قرار است راه دولت‌های گذشته را در پیش بگیرد یا قرار است راه جدیدی را برای سامان دهی بازار ارز داشته باشد و این‌که آیا مشکلات اقتصاد به صورت دستوری قابل حل است، گفت: دولت با دستوری اداره کردن اقتصاد مخالف است، این کشف قیمت‌ها در سامانه‌هایی که دولت در حوزه ارز فعال کرده است به همین دلیل است. چه در سامانه نیما و چه در سامانه مرکز مبادلات کشف قیمت بازار انجام می‌شود و نرخ گذاری دستوری صورت نمی‌گیرد، به عرضه ارز باتوجه به این که منابع ارزی که در کشور وجود دارد نگاه کنید، عرضه ارز بیش از تقاضا است.

وی ادامه دادک در روز‌های اخیر بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات و تجمیع‌شان در همین سامانه‌ها صورت گرفته است عموم اختیاراتی که بانک مرکزی دارد در این زمینه است یعنی مدیریت عرضه و تقاضا.

بهادری جهرمی با بیان اینکه اخلالگر در هر بازاری مانع فعالیت مؤثر آن بازار می‌شود و باید تفکیک شود، گفت: نمی‌توان به تهاجم علیه ملت بی تفاوت بود. هم با اخلالگران برخورد صورت می‌گیرد و هم به مردم هشدار می‌دهیم ناثباتی‌ها منجر به اشتباه از سوی آن‌ها نشود.

وی در مورد نگاه دولت به بازگرداندن اینترنت به شرایط سابق، اظهار کرد: این امر در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است، اما در حکم رئیس جمهوری به دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بر بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی با تکیه بر ارزش‌های دینی و اقتضائات این فضا توجه و تاکید شده است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه باید بحث اینترنت را از برخی پلتفرم‌ها تفکیک کنیم، افزود: در زمینه وضعیت اینترنت رتبه‌بندی جهانی وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت ایران قابل دسترسی است و دعوت می‌کنم که به این رتبه‌ها توجه شود. البته در زمینه برخی پلتفرم‌ها مثل همه کشور‌های دنیا که فعال‌سازی دفتر‌هایی از این پلتفرم‌ها و شرکت‌های خارجی را در کشور خود می‌خواهند، ما هم همین امر را خواستاریم تا پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان و تأمین حقوق آنان در این زمینه صورت گیرد.

وی درباره اینکه دولت در اجرای شعار سال چه‌اندازه موفق بوده است؟ افزود: در دولت جدید به صورت رسمی دولت در مورد قانون حمایت از نخبگان اعلام نظر کرد و از آن استقبال کرد. دولت تصویب آئین نامه‌های اجرایی را بلافاصله در دستور کار قرار داد. ۱۳ آئین نامه پیش از اتمام موعد قانونی نهایی و ابلاغ شدند. در طول سال جاری درخواست‌ها تقریباً دو برابر شده و جمع کل شرکت‌های دانش بنیان تا یک ماه گذشته به بیش از ۸ هزار و پنجاه مورد رسیده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ثبت شرکت‌های دانش بنیان جدید افزایش حدود ۹۰ درصدی داشته و در ده ماه نخست امسال حدود ۲۰ هزار شرکت جدید ثبت شده است. به منظور تسهیل در ثبت شرکت‌های دانش بنیان میانگین ثبت شرکت‌ها به لحاظ زمانی کمتر از نصف شده است.

بهادری جهرمی در رابطه با آخرین وضعیت سلامتی وزیر ورزش اظهار داشت: باز هم به روح آقای احمدی درود می‌فرستم. الحمدلله وزیر ورزش و سایر عزیزان مصدوم حال عمومی خوبی دارند و وضعیتشان رو به بهبود است. برای سلامتی ایشان کمتر ملاقات صورت می‌گیرد و دستگاه‌های متصل به ایشان منفک شدند. دقایقی با تناوب قدم می‌زنند و شرایط جسمانی ایشان قدم به قدم رو به بهبود است و ان شاءالله طی روز‌های آتی از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش منتقل می‌شوند. به شایعات هم نباید توجه شود.

وی در خصوص عیدی کارکنان دولت عنوان کرد: عیدی کارکنان به موجب قانون ضریب مشخصی دارد و دولت اختیاری برای تغییر ضریب ندارد و در تعیین عدد‌ها مکلف به اجرای قانون است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت جسمانی وزیر ورزش گفت: بار دیگر بر روح مرحوم احمدی، مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش که در این حادثه به رحمت خدا رفتند، درود می‌فرستم. الحمدالله وزیر محترم ورزش و سایر مصدومان این حادثه، وضعیت سلامتی‌شان رو به بهبودی است.

وی افزود: همین امروز پیگیر وضعیت سلامتی آقای دکتر سجادی شدم. به دلیل سلامتی ایشان، ملاقات‌شان محدود شده، ولی الحمدالله دستگاه‌هایی که به ایشان وصل بوده، منفک شده و در روز دقایقی را به صورت متناوب قدم می‌زنند و با نزدیکان مکالمه می‌کنند. پزشکان پیش‌بینی می‌کنند که اگر این روند درمان ادامه پیدا کند، آقای سجادی در روز‌های آینده از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش عمومی منتقل شوند.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد میزان موفقیت دولت در اجرای شعار سال خاطرنشان کرد: در دوره جدید دولت به صورت رسمی در مورد قانون حمایت از نخبگان اعلام نظر کرد و از آن استقبال کرد. دولت تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی را بلافاصله در دستور کار قرار داد. ۱۳ آیین نامه پیش از اتمام موعد قانونی نهایی و ابلاغ شدند. در طول سال جاری درخواست‌ها تقریباً دو برابر شده و جمع کل شرکت‌های دانش بنیان تا یک ماه گذشته به بیش از ۸ هزار و پنجاه مورد رسیده است.

وی اضافه کرد: ثبت شرکت‌های دانش بنیان جدید افزایش حدود ۹۰ درصدی داشته و در ده ماه نخست امسال حدود ۲۰ هزار شرکت جدید ثبت شده است. به منظور تسهیل در ثبت شرکت‌های دانش بنیان میانگین ثبت شرکت‌ها به لحاظ زمانی کمتر از نصف شده است.

سخنگوی دولت در مورد با پلکانی کردن افزایش حقوق از سوی دولت و علت مخالفت مجلس با آن گفت: نگاه دولت در سال گذشته و امسال، افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که حقوق پایین‌تری می‌گیرند تا درصد بیشتری افزایش حقوق داشته باشند.

بهادری جهرمی ادامه داد: امید ما این است که مجلس با دولت همکاری بیشتری داشته باشد و در موارد مورد اختلاف، نظر مردم پرسیده شود و در کنشگری کارشناسی کمک شود تا ما به عنوان دولت بتوانیم افزایش حقوق را بصورت درصدی اعلام کنیم. البته در پیشنهاد‌های اخیر دولت مالیات هم پلکانی اخذ می‌شود و مقداری از نابرابری این چنین جبران می‌شود، اما این کفایت نمی‌کند و نگاه دولت عادلانه سازی در پرداخت‌ها است و سعی می‌کند از مسیر قانونی پیگیری‌های خود را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه دولت برای مدیریت مصرف سوخت و احتمال کاهش امکان برداشت از کارت سوخت، گفت: ما در حوزه‌های انرژی ناترازی‌هایی در تولید و مصرف داشتیم که دولت برنامه‌هایی برای رفع آن داشت و نقطه اصلی آن برنامه، همراهی دولت و ملت برای مدیریت مصرف است. از مردم برای مدیریت مصرف برق و گاز سپاسگزاریم و در تنش‌های آبی هم شاهد همین همراهی در استان‌های درگیر بودیم و از آن عبور کردیم.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در حوزه بنزین هم وضعیت همین است و دولت با همکاری صنعتگران فعال این عرصه تمام تلاش خود را برای مدیریت تامین و مصرف بنزین انجام می‌دهد. از مردم می‌خواهیم که مثل همیشه همراهی خوبی در این زمینه داشته باشند تا در دوران سفر‌های نوروزی نیز دچار مشکل نشویم. در این زمینه هم تأکید می‌کنم دولت به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، بلکه برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت پایدار در ایام نوروز مورد توجه است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده