تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۹۴۸۲۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کارشناس اوراسیا با بازار مطرح کرد

فرصت مناسب برای صادرات صنعت کاشی و سرامیک ایران

‌می‌متالز - کشوری مانند روسیه که یک کشور-قاره است یا قطر درآمد و سرانه بالایی دارد که پروژه‌هایی مثل برگزاری جام جهانی را تجربه کرده است و همین‌طور عراق که چند جنگ را پشت سر گذاشته و نیاز به بازسازی دارد و همچنین افغانستان که همین شرایط را دارد، در اطراف ما هستند در نتیجه ما در یک منطقه بسیار پرکشش برای مصالح ساختمانی بالاخص «کاشی و سرامیک» هستیم.

به گزارش می‌متالز، معاونت پیشین خارجی وزارت بازرگانی و کارشناس اوراسیا با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ۱۵ کشور همسایه ما بوده و این کشور‌ها متنوع هستند، گفت: همان‌طور که می‌دانید ما پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا هستیم که در واقع بیش از ۴۰‌درصد تولید کاشی و سرامیک خود را صادر می‌کنیم در حالی که این نرخ برای دنیا به صورت میانگین زیر ۱۹‌درصد است. یکی از این مجموعه کشور‌هایی که در اطراف ما هستند کشور‌های اوراسیا هستند و مهم‌ترین کشور عضو پیمان اقتصادی اوراسیا فدراسیون روسیه است.

سید‌مجتبی موسویان با بیان اینکه روسیه سالانه بیش از ۲۹۰ میلیارد دلار واردات دارد و قبل از کرونا حدود یک میلیارد دلار واردات کاشی و سرامیک داشته، افزود: به دلیل اینکه حدود ۵۰‌درصد نیاز فدراسیون روسیه را کشور‌های اروپایی تامین می‌کردند و در حال حاضر کشور‌های اروپایی به دلیل مشکلاتی که با روسیه پیدا کرده و از بازار روسیه محروم شدند، در واقع ما یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون دلاری را فقط در روسیه داریم که اگر فقط یک مقدار کمتر از ۱۰‌درصد را هم در نظر بگیریم می‌توانیم در کنار کشور‌هایی مثل چین و هند، سهم از دست رفته کشور‌های اروپایی را فقط در روسیه پر کنیم.

موسویان گفت: کشوری مثل عراق که تقریبا ۹۹‌درصد نیاز به کاشی و سرامیک خود را از خارج تامین می‌کند و ما در حال حاضر ۷۳‌درصد از صادراتمان به این کشور است که تجربه موفقی است. ما این تجربه را در کشوری مثل روسیه هم باید پیاده کنیم. البته کشور‌هایی مثل قزاقستان و ارمنستان هم هستند، اما اقتصاد آن‌ها نسبت به روسیه کوچک‌تر است.

فرصتی را که در رابطه با صادرات کاشی و سرامیک مهیا شده قدر بدانیم

معاون پیشین خارجی وزارت بازگانی تاکید کرد: فرصتی را که در رابطه با صادرات کاشی و سرامیک مهیا شده باید قدر بشناسیم و به فکر پر کردن بخشی از ظرفیت از دست رفته کشور‌های اروپایی مثل اسپانیا، ایتالیا، لهستان و فرانسه در بازار روسیه باشیم و برای این امر باید به سرعت یک برنامه‌ریزی انجام دهیم که این کار هم از طریق تشکل‌ها، شرکت‌های تولیدی و همین‌طور کمک سازمان توسعه تجارت امکان‌پذیر است.

موسویان اظهار کرد: در حالی که ما صادراتمان در سال گذشته حدود یک و نیم میلیون دلار بوده و روسیه رتبه ۱۴ را در بین بازار‌های صادرات کاشی و سرامیک ما داشته از طریق استفاده از این فرصت مطمئنا می‌توانیم این رتبه را به ۶ یا ۷ برسانیم و یک بازار مهم را از آنِ خود و کالا‌های خود را در این کشور ماندگار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که آیا محصولات ما قابلیت رقابت با کاشی و سرامیک اسپانیا را دارد یا خیر، گفت: اسپانیا هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت تولید این محصول برتر است، اما به هر حال این کشور به‌رغم کیفیت، حتی اگر قیمت پایین‌تر هم داشته باشد دیگر راه نفوذی به روسیه ندارد و ما خوشبختانه تعداد زیادی شرکت و تولیدکننده کاشی و سرامیک داریم.

موسویان با بیان اینکه در روسیه کاشی و سرامیک علاوه بر اینکه برای مصرف عمومی مثل سرویس‌های بهداشتی و کفپوش‌ها استفاده می‌شود، افزود: این کالا در نمای ساختمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه یک بازار هم محصولات با‌کیفیت و هم محصولات کم‌کیفیت را می‌خواهد، اظهار کرد: الان که بحث جایگزینی کالا‌های ایرانی را به جای کالا‌های اروپایی در روسیه مطرح می‌کنیم، آن دسته از شرکت‌های ما که تولیدات فاخری دارند و محصولات بسیار خوبی تولید می‌کنند در واقع باید این خلأ را پر کنند و محصولات درجه ۲ ما باید راهی کشور‌هایی مثل افغانستان یا بعضی از نقاط پاکستان شود. اما محصولات بسیار باکیفیت ما مطمئنا باید هم مقدار آن افزایش پیدا کند و هم راهی بازار روسیه شود. این کارشناس روسیه اضافه کرد: در جهت شناسایی برند‌ها و کیفیت محصولات ما یکی از اقدامات بسیار مهم، شرکت در نمایشگاه‌های ساختمان روسیه است. چرا که حدود ۸۰‌درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های تجاری روسیه، چه نمایشگاه مصالح ساختمانی چه ...، را گروه‌های هدف تشکیل می‌دهند و شرکت‌ها در این نمایشگاه‌ها در واقع دنبال تامین‌کنندگان و شرکای تجاری خود می‌گردند پس ما باید الان به صورت ضربتی اقدام کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده