تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۲۹۴۸۶۰

ایمنی ضعیف خطوط راه‌آهن یونان فاجعه ریلی به بار آورد

‌می‌متالز - در پی کشته شدن دست‌کم ۳۸ نفر در حادثه ریلی روز سه‌شنبه در یونان، سؤالات زیادی در خصوص سابقه ضعیف این کشور در زمینه ایمنی راه آهن به وجود آمده است.

به گزارش می‌متالز، در پی حادثه برخورد نیمه‌شب سه‌شنبه یک قطار مسافربری حامل ۳۵۰ مسافر با یک قطار باری در شهر «تمپی» در نزدیکی «لاریسا» یونان، تاکنون دست‌کم ۳۸ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش شبکه «سی ان ان»، امدادگران در جستجو برای بازماندگان حادثه برخورد دو قطار در مرکز یونان هستند که تاکنون ۳۸ کشته و ده‌ها زخمی دیگر برجای گذاشته است و سؤالات زیادی را درباره سابقه ضعیف این کشور اروپایی در زمینه ایمنی خطوط ریلی برانگیخته است.

سازمان آتش نشانی یونان اعلام کرد که ۵۷ نفر به دلیل جراحات وارده در بیمارستان تحت مداوا هستند و شش نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

طبق این گزارش، در پی وقوع این حادثه دلخراش، وزیر حمل و نقل یونان روز چهارشنبه استعفا داد و گفت سیستم راه‌آهنی که دولت به ارث برده است «مطابق با استاندارد‌های قرن بیست و یکم نیست».

شبکه دولتی ERT روز چهارشنبه گزارش داد که دو قطار درگیر در این برخورد مرگبار، کیلومتر‌ها قبل از وقوع حادثه در یک مسیر حرکت می‌کردند. قطار مسافربری قبل از برخورد رو به رو با قطار باری تغییر مسیر داده و به مسیر باری تغییر مسیر داده بود.

بنا بر گزارش سی ان ان، تصاویر در ERT نشان می‌دهد که دود غلیظ از واگن‌های سرنگون‌شده به هوا برخاسته است و صف‌های طولانی خودرو‌های نجات در کنار آن‌ها تشکیل شده است.

این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد، این سانحه مرگبار پرسش‌هایی را در مورد یکپارچگی زیرساخت‌های راه آهن در یونان برانگیخته است.

بر اساس گزارش آژانس راه آهن اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، یونان در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی سابقه ضعیفی در تأمین ایمنی مسافران راه‌آهن دارد و بالاترین میزان تلفات راه آهن را در هر میلیون کیلومتر قطار از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ در میان ۲۸ کشور این قاره داشته است.

«کوستاس کارامانلیس» وزیر حمل و نقل یونان روز چهارشنبه هنگام استعفا گفت: «این یک واقعیت است که ما سیستم راه آهن یونان را در وضعیتی دریافت کردیم که مطابق با استاندارد‌های قرن بیست و یکم نیست. در سه سال و نیم گذشته دولت تمام تلاش خود را برای بهبود این واقعیت به کار گرفته بود».

وی با اشاره به این موارد ادامه داد: «متأسفانه تلاش ما برای جلوگیری از چنین حادثه بدی کافی نبوده است و این برای همه ما و شخص من بسیار سنگین است».

وزیر حمل و نقل یونان سپس درباره استعفای خود گفت: «من استعفای خود را از سمت وزیر حمل و نقل و زیرساخت ارائه می‌کنم. این چیزی است که من احساس می‌کنم مسوولیت من است که به عنوان حداقل نشانه احترام به یاد و خاطره افرادی که به ناحق جان باخته‌اند، انجام دهم».

از طرف دیگر، «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان نیز در یک سخنرانی تلویزیونی پس از بازگشت از محل حادثه گفت که این برخورد «عمدتاً» به دلیل «خطای غم انگیز انسانی» رخ داده است.

وی گفت: «ده‌ها نفر از همشهریان ما که بیشتر آن‌ها جوان بودند، در یک حادثه وحشتناک قطار که در کشور ما بی سابقه بود، جان خود را از دست دادند».

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده