تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۲۹۵۲۷۰

افتتاح بندر خشک ریلی تهران برای رشد حوزه بار بین‌المللی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به افتتاح بندر خشک ریلی تهران در آپرین، گفت: این بندر خشک خدمات ارزنده‌ای به حوزه صنعت خواهد داشت و موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، فاز اول بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدور‌های بین المللی و ریلی شرق - غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی و ایجاد مراکز لجستیک با سرعت‌بخشی به پروژه احداث بندر خشک ریلی تهران (به ویژه از اسفند سال ۱۴۰۰)؛ در فاز اول و در پروژه پیش رو با سرمایه‌گذاری معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، اقدام به احداث بزرگترین قطب و محوطه کانتینری درون سرزمینی کشور، فراهم‌سازی کلیه شرایط مورد نیاز از جمله ساختمان گمرک، ساختمان مدیریت ریلی و محوطه تخلیه و بارگیری ورق‌های فولادی ایران‌خودرو کرده است.

کاهش زمان ترخیص کالا‌های وارداتی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان رسوب کالا در گمرک، انجام تشریفات کالا‌های صادراتی در مجاورت پایتخت، اشتغال‌زایی و رونق تولید، از جمله مزایای این طرح راهبردی است. در این راستا بندر خشک ریلی تهران به عنوان بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور دوشنبه ۱۵ اسفندماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن افتتاح شد.

سید میعاد صالحی-مدیرعامل شرکت راه‌آهن- امروز در مراسم بهره‌برداری از بندر خشک ریلی تهران در آپرین اسلام‌شهر اظهار کرد: ساخت این بندر خشک، جهشی در حوزه بار ریلی بین‌المللی است، قطاری که امروز در ابتدای این مراسم وارد بندر خشک ریلی تهران شد، قطاری است که حدود سه روز قبل از بندرعباس به مقصد تهران حرکت کرد.

وی افزود: نقطه‌ای که ما در آن واقع هستیم در ۲۵ کیلومتری تهران و مجاورت کارخانه‌های مختلف تولیدی خصوصا خودروسازی و سایر حوزه‌های صنعت است. تولیدکنندگان مختلف اینجا هستند و این بندر خشک خدمات ارزنده‌ای به حوزه صنعت خواهد داشت و موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد. همچنین به رونق اشتغال منطقه و خطه اسلامشهر منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: سال گذشته همین روز‌ها بود که جلسه راه‌اندازی این بندر خشک را همزمان برگزار کردیم آن زمان این منطقه یک فضای بیابانی بود، اما در دولت سیزدهم و با پیگیری‌های شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی و با دستور رئیس‌جمهور در استان گلستان به وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه گمرک در مدت یک ماه مستقر شود و سپس در سفر استانی رئیس‌جمهور در استان تهران و اسلامشهر که آذر امسال رخ داد، به بنده تأکید کردند سریع‌تر این بندر خشک تکمیل شود و امروز این پروژه به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قطاری که امروز وارد بندر خشک ریلی تهران شد شامل ۱۷ کانتینر است، قطار دوم هم از بندرعباس حرکت کرده است و تا فردا به بندر خشک ریلی تهران خواهد رسید. با توجه به اینکه پیش از این و در شش ماهه میانی سال سه بار به‌طور آزمایشی فرایند ترخیص را انجام دادیم، این پروژه امروز به خوبی به بهره‌برداری رسید.

صالحی اظهار کرد: بخش خصوصی در این پروژه همکاری مناسبی داشت، ما در این بندر خشک ریلی تهران می‌توانیم همکاری مناسب بخش خصوصی و دولتی را به نمایش بگذاریم. امیدواریم این بندر خشک الگویی برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در سایر بنادر خشک کشورد شود.

وی گفت: ایجاد هاب‌های اینچنینی در مرکز کشور تأثیر شگرفی بر صادرات و واردات کشور خواهد داشت، در این باره گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری مناسبی با ما داشته است. امیدواریم با توجه به فراهم بودن همه زیرساخت‌ها، بهره‌وری بسیار مطلوب باشد. این ۵۵ هکتار که با فنس محصور شده است و به‌عنوان بندر خشک ریلی است، در فضای ۷۰۰ هکتاری مرکز لجستیک اتفاق افتاده است که ۳۰۰ هکتار زیرساخت‌های ناظر به حوزه لکوموتیو، خط، تعمیرات و موضوعات لجستیکی ریلی در شمال منطقه است و قسمت جنوبی آن ۴۰۰ هکتار پس‌کرانه بندر خشک است. فراخوان داده شده است و بخش خصوصی استقبال کرده است و در صورت نیاز به توسعه، فاز دوم بندر خشک ریلی تهران نیز در نظر گرفته‌ایم تا مساحت آن به دو برابر افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این ۵۵ هکتار، ۱۸ هکتار عملیات خاکبرداری سنگین انجام شده است، پنج خط ریلی احداث شده و ساختمان‌ها و ادوات مختلف ساخته شده است و برای توسعه بار فله نیز پیش‌بینی انجام شده است و همه چیز آماده است تا جهش اقتصادی در حوزه ریلی رخ دهد و قطعا با حمایت وزارت راه و شهرسازی شاهد جهش در حوزه اقتصاد راه‌آهن خواهیم بود تا نتیجه آن را هم مردم ببینند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده