تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۵۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

به خطر افتادن جایگاه دلار در بازار‌های مالی به خاطر تحریم‌های آمریکا

‌می‌متالز - روسیه نفت و فرآورده‌های نفتی خود را به کشور‌های دیگر با ارز‌هایی غیر از دلار می‌فروشد.

به گزارش می‌متالز، آمریکا از دلار، واحد پولی خود به عنوان ابزاری برای نفوذ در بازار‌های مالی استفاده می‌کند. با این حال، زیاده روی واشنگتن در اعمال تحریم علیه کشور‌های مختلف و جلوگیری از استفاده از دلار باعث شده است کشور‌های مختلف به فکر استفاده از سایر ارز‌ها در تبادلات بین المللی باشند. همین موضوع باعث شده است جایگاه دلار در بازار‌های مالی به خطر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از جنگ اوکراین کشور‌های غربی به رهبری آمریکا اقدام به اعمال طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه کردند. حوزه انرژی روسیه یکی از مهمترین مواردی بود که واشنگتن و متحدانش آن را هدف قرار دادند. با این حال، مسکو موفق شده است نفت و فرآورد‌های نفتی خود را با سایر ارز‌ها داد و ستد کند.

گروه ۷ و اتحادیه اروپا اقدام به اعمال سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه کردند. مسکو نیز برای مقابله با این موضوع نفت خود را با سایر ارز‌های بین المللی به فروش می‌رساند. هند و چین به بزرگترین واردکنندگان نفت خام روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تبدیل شده اند.

این دو کشور اقدام به پرداخت پول نفت روسیه با سایر ارز‌ها به جز دلار می‌کنند. هند به تازگی اعلام کرده است پول نفت و فرآورده‌های نفتی خریداری شده از روسیه را به روبل و درهم امارات پرداخت می‌کند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد ارزش این تبادلات مالی صد‌ها میلیون دلار برآورد می‌شود و ۳ بانک هندی پشتیبانی کننده این تبادلات هستند. روسیه مایل است اقتصاد خود را دلار زدایی کرده و از تحریم‌های آمریکا اجتناب کند.

هفته گذشته آمریکا و انگلیس با قرار دادن شعبه روسی بانک ام تی اس در دبی در لیست تحریم‌های خود، کوشیدند تبادلات مالی با مسکو را دشوارتر سازند. با این حال رهگیری داد و ستد‌های انجام شده با سایر ارز‌ها برای آمریکا دشوار است.

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های آمریکا باعث شده است کشور‌های تحت تحریم مجبور به استفاده از ارز‌های دیگر به جای دلار شوند که همین موضوع می‌تواند سیطره دلار بر بازار‌های مالی را با خطر مواجه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده