تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۹۵۵۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

مدیریت تقاضا فقط یک هفته دوام آورد!/ نتیجه معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا

‌می‌متالز - امروز ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، بورس کالا میزبان عرضه ۱۰۱ هزار تن آهن اسفنجی بود که در نهایت ۷۵ هزار تن این عرضه‌ها وارد رینگ رقابت شد و همه آن هم مورد معامله قرار گرفت هر چند که نسبت حجم معامله به عرضه ۷۴ درصد به ثبت رسید.

به گزارش می‌متالز، امروز ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، بورس کالا میزبان عرضه ۱۰۱ هزار تن آهن اسفنجی بود که در نهایت ۷۵ هزار تن این عرضه‌ها وارد رینگ رقابت شد و همه آن هم مورد معامله قرار گرفت هر چند که نسبت حجم معامله به عرضه ۷۴ درصد به ثبت رسید.

در عرضه‌های امروز به دلایلی نامشخص، امکان ثبت تقاضا برای آهن اسفنجی توسعه آهن و فولاد گل گهر و کاویان گهر سیرجان برای متقاضیان فراهم نشد. این گونه به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها از عرضه انصراف داده اند، اما حذف عرضه آن‌ها در سامانه بورس کالا اعمال نشده است.

قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات اخیر به ۱۲۹۸۵ تومان رسید که ۱۱ درصد (حدود ۱۳۰۰ تومان) بیشتر از قیمت کشف شده در معاملات هفته گذشته است.

در جدول زیر نتایج معاملات امروز آهن اسفنجی قابل مشاهده است.

خلاصه تحلیل چیلان:

دلیل اصلی کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته گذشته، مدیریت (محدودسازی) تقاضا بود، اما در معاملات امروز، چنین مدیریتی صورت نگرفت و لذا قیمت آهن اسفنجی مجدداً روند صعودی به خود گرفت! این نوسان حاصل سیاست‌های عجولانه و غیر جامع است که منافع آن نصیب سوداگران می‌شود وگرنه منافع مشترک تولیدکننده و مصرف کننده با ثبات روند‌ها و سیاست‌ها تامین می‌شود.

مدیریت تقاضا فقط یک هفته دوام آورد!/ نتیجه معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا

منبع: چیلان

عناوین برگزیده