تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۹۵۶۱۶
سرویس خبر : انرژی

احتمال کشف ذخایر جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر مقدار دقیق ذخایر احتمالی کشف شده اعلام خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی به‌عنوان ابزار نو فروش نفت با همکاری بورس امروز رونمایی شد، گفت: امکان تحویل فیزیکی نفت خام به مشتریان داخلی برای نخستین بار است که تاریخ صنعت نفت ایران فراهم شده است و این اوراق مبتنی بر بدهی شرکت ملی نفت ایران نیست و سود آن سیال خواهد بود.

وی با اشاره به استقبال بخش خصوصی برای خرید اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی اظهار کرد: متناسب با ظرفیت کنونی بازار سالانه (۳۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی) می‌تواند افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: این امکان وجود دارد متقاضایان و فعالان بازار سرمایه به قیمت روز بانک مرکزی می‌توانند معادل ریالی قیمت نفت خام را پرداخت کنند و در بازار ثانویه اوراق خود را خرید و فروش کنند. آن دسته از فعالان بازار که کد حقوقی دارند می‌توانند از ۵۰۰ بشکه نفت خام به بالا در بورس انرژی خرید و فروش کنند؛ همچنین امکان خرید این اوراق برای شرکت‌های خارجی به‌صورت ارزی وجود دارد؛ سهم شرکت ملی نفت ایران از منابع مالی حاصل از فروش نفت در بورس انرژی ۱۴.۵ درصد است.

خجسته‌مهر اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران با وجود تحریم مشتریان خارجی خود را دارد و صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به خوبی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه خارج از بلوک‌های کنونی میدان مشترک پارس جنوبی در حال کار عملیات اکتشافی هستیم، گفت: به‌تازگی در یکی از چاه‌های اکتشافی در این میدان به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با حفاری چند حلقه چاه دیگر به‌طور دقیق مقدار ذخایر احتمالی تازه اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده