تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۲۹۵۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل رشد بازدهی سهام بانک تجارت

‌می‌متالز - سهام بانک تجارت در سه ماهه امسال ۴۰ درصد بازدهی داشته و با توجه به ذخیره ارزی بالا و در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز بانک در گزارش بعدی سود بالایی را ثبت خواهد کرد، به همین دلیل تقاضا برای خرید سهام آن در بازار سرمایه رشد قابل توجهی دارد.

به گزارش می‌متالز، بانک تجارت طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ از محل تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری، اوراق، سرمایه گذاری و کارمزد‌های دریافتی مبلغ ۵۲۸۶ میلیارد تومان درآمد محقق کرده و از محل هزینه مالی، سود سپرده‌ها و کارمزد‌ها مبلغ ۳۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شناسایی کرده است، از این رو می توان گفت بانک در این ماه تراز مثبت ۳۷ را ثبت کرده، با وجود اینکه در ۶ ماه گذشته جریان نقدینگی در اقتصاد کشور دچار انحراف شده بود و بخشی از سپرده‌های مردم برای ورود به بازار طلا، ارز و خودرو از بانک‌ها در حال خارج شدن بود، با این حال بانک تجارت به دلیل ایجاد یک کانال ارتباطی پایدار با مشتریان و همچنین ایجاد حس وفاداری توانست نقدینگی خرد در بانک را حفظ کند.

بانک تجارت با نماد وتجارت با سرمایه ثبت شده ۲۲۳۹۲ میلیارد تومان طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ مبلغ ۵۶۱۳۴ میلیون ریال درآمد داشته و مبلغ ۳۵۹۹۰ میلیارد تومان هزینه شناسایی کرده بانک طی عملکرد تجمیعی تراز مثبت ۵۶ درصد را ثبت کرده است.

در حال حاضر شاخص گروه بانکی بعد از یک پولبک به مقاومت شکسته شده ۶ هزار واحد در روند صعودی قرار گرفته و بانک تجارت در روز‌های اخیر با دنبال کردن معاملاتی متعادل در مرحله نخست به دنبال عبور از مقاومت ۱۹۰ تومان است و در گام بعدی هدف ۲۲۰ تومانی را پیش رو دارد و اندیکاتور‌های مک دی، ایچیموکو و آر اس آیی که هم اکنون بالای ۵۰ قرار گرفته روند صعودی این نماد را تایید می‌کند.

با توجه به درآمدزایی بانک تجارت پیش بینی می‌شود این نماد در ۱۲ ماهه امسال پی بر ایی حدود ۵ داشته باشد و به ازای هر سهم بیش از ۲۰ تومان سود بسازد و در شرایط کنونی طبق آخرین گزارش تلفیقی پی بر ایی این نماد ۸ است و سود فرواردر آن ۲۰ تومان پیش بینی شده است، از طرف دیگر بانک تجارت جزو نماد‌هایی هست که ذخیره ارزی خوبی دارد و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز، به جز درآمد عملیاتی، سود قابل توجهی کسب خواهد کرد، به همین دلیل تقاضای خوبی برای آن شکل گرفته است.

از طرف دیگر سهام بانک تجارت در سه ماهه امسال ۴۰ درصد بازدهی داشته، در حالی که در بازدهی شاخص کل در یک ساله حدود سی درصد بوده و بانک تجارت بعد از پولبک به خط روند در حال جابه جایی سهام برای آغاز یک روند صعودی دیگر است و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نه تنها می‌تواند به عنوان لیدر گروه بانکی، بلکه به عنوان لیدر بورس شاخص را به سمت قله قبلی به حرکت درآورد.

از آنجایی که تورم عمومی کشور بیش از ۵۰ درصد ثبت شده، بازدهی یک ساله بانک تجارت جای رشد دارد و می‌تواند آن قبل از پایان سال جبران کند، به همین دلیل در روز‌های اخیر با تقاضای بالای بازار روبرو شده و حتی صف‌های خرید سنگینی هم در اسفند ماه تجربه کرده است. از این رو می‌توان گفت در صورتی که شاخص کل بورس هم وارد اصلاح زمانی شود نماد بانک تجارت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. چراکه بانک تجارت به تازگی بر خط روند و مقاومت شکسته شده پولبک زده و می‌تواند تا سقف کانال شکسته شده رشد داشته باشد.

از طرف دیگر رشد نرخ سود تسهیلات بانکی در مصوبه اخیر شورای پول نوید بخش این است که سیاست‌های کلان کشور در راستای جلوگیری از ناترازی بانک هاست، به همین دلیل شرایط برای رشد سودسازی بانک‌ها فراهم خواهد شد و بانک تجارت به دلیل گزارش مثبتی که در ۱۰ ماهه منتشر کرده نشان می‌دهد لیدری گروه بانکی در بورس را در اختیار دارد.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده