تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۹۵۷۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره شرکت جهان فولاد سیرجان مطرح کرد

استراتژی مدون زنجیره فولاد، نویدبخش تولید و توسعه در سال جدید

‌می‌متالز - علی عباسلو بنیانگذار شرکت جهان فولاد سیرجان و عضو هیات مدیره این شرکت گفت: متاسفانه بخش تامین انرژی متناسب با رشد و توسعه صنعت فولاد کشور، پیشرفت نداشته است و فولادی‌ها در سال حدود سه ماه با قطعی انرژی مورد نیاز خط تولیدشان مواجه هستند که این موضوع برنامه تولید و تعهدات آن‌ها را در دو بخش داخلی و صادراتی تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، وی افزود: با توجه به اینکه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است اگر روند تخصیص انرژی به فولادی‌ها این چنین ادامه یابد، حال و آینده صنعت فولاد به عنوان بخش پیشران اقتصاد کشور با مخاطره جدی مواجه می‌شود بنابراین تدوین سند جامع انرژی ویژه صنعت فولاد، بیش از پیش ضروری است.

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور گفت: فولادی‌ها برای ورود به عرصه تامین گاز مورد نیاز تولید شان اعلام آمادگی کردند و دولت می‌تواند با در اختیار قرار دادن ذخائر گازی دغدغه تامین انرژی آن‌ها را برطرف کند، زیرا فولادی‌ها تجربه موفق سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر زنجیره فولاد که یکی از آن‌ها تامین آب است را به خوبی عملیاتی کردند، از این طریق سرمایه گذاری و تولید در ریل اجرا و ارزش آفرینی قرار می‌گیرد.

قیمت گذاری دستوری، رمق تولید و صادرات محصول را می‌گیرد

عضو هیات مدیره شرکت جهان فولاد سیرجان تصریح کرد: در بخش قیمت گذاری به عنوان یکی دیگر از چالش‌های بزرگ فولادی‌ها، ذکر این نکته ضروری است که عرضه و تقاضا است که در اقتصاد حرف اول را می‌زند و باید تعیین کننده قیمت در بازار باشد نه اینکه قیمت گذاری‌های دستوری، رمق تولید و به دنبال آن صادرات محصول را بگیرد.

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور ادامه داد: زمانی که نهادی خارج از زنجیره تولید فولاد، وارد این عرصه شود و تصمیم بگیرد بدون اطلاع انجمن‌های ذیربط و تولید کنندگان فولاد، در حلقه‌های مختلف این زنجیره اعمال نظر داشته باشد ثمره آن عدم توازنی می‌شود که بخش‌های گوناگون از آن آسیب می‌بینند.

سرمایه گذاری فولادی‌ها در بخش معدن، تمرکز بر تولید را در پی دارد

عباسلو در زمینه تامین پایدار مواد اولیه برای تولید فولاد نیز گفت: سرمایه گذاری فولادی‌ها در بخش معدن، رویکرد بسیار خوبی است و سبب می‌شود آن‌ها بدون دغدغه تامین مواد اولیه بر تولیدشان متمرکز باشند و از این مسیر نیز ذخائر معدنی جدید شناسایی می‌شوند و مقیاس فعالیت‌های معدنی در سطح کشور گسترش بیشتری می‌یابد.

وی افزود: به واقع نبود سنگ آهن و سایر مواد اولیه مورد نیاز فولادی‌ها طی سال‌های آینده، چالش بزرگی محسوب می‌شود و بنابراین نیاز است فعالیت‌های اکتشافی به صورت تخصصی و باقوت بسیار بیشتر در پیش گرفته شود.

عباسلو گفت: برای سال جدید نیاز است حلقه‌های زنجیره فولاد کشور در بخش زیر ساخت و تولید یک استراتژی مدون و هماهنگ تعریف کنند و بر اساس آن مسیر تولید و توسعه را در پیش بگیرند و دولت و مجلس نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

منبع: ذوب ۲۴

عناوین برگزیده