تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۹۵۸۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سفیر ایران در ترکمنستان: تمام مرز‌های چهارگانه ایران و ترکمنستان بازگشایی شد

‌می‌متالز - تمام مرز‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان بعد از گذار از دوران شیوع کرونا بازگشایی شده است و جریان عادی تردد و ترانزیت کالا از طریق جاده (کامیون)، بنادر آبی و راه آهن و همچنین مسافر جریان دارد.

به گزارش می‌متالز، غلام‌عباس ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اظهارداشت: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده با دولت ترکمنستان و توافقات صورت گرفته با این کشور در حال حاضر، تجار و بازرگانان، رانندگان کامیون‌های حامل بار تجاری ایران به مقصد ترکمنستان و همچنین ترانزیتی و علاوه بر آن سایر اتباع و مسافرین در مرز‌های چهارگانه خشکی ایران با ترکمنستان پذیرش می‌شوند.

این دیپلمات در ادامه افزود: از اسفند سال ۹۸ با شروع همه‌گیری بیماری کرونا، تمامی مرز‌های زمینی ترکمنستان با ایران به دلیل اعمال پروتکل‌های بهداشتی، در مرز‌های این کشور، بطور یکجانبه بسته شد و بعد از ۲۰ ماه با رایزنی جمهوری اسلامی ایران و جلسات مختلف با وزیر خارجه ترکمنستان این مرز‌ها به حالت عادی فعالیت قبل از کرونا خود بازگشته است و برای تبادل تجاری و بازرگانی به روی مردم دو کشور گشوده شده است.

سفیر ایران در ترکمنستان تاکید کرد: مرز باجگیران حدود سه سال بسته شده بود و تا هفته قبل نیمه تعطیل بوده و مشمول مقررات پروتکلی از سوی این کشور بود که از چند روز قبل برای تردد مسافران و مردم ایران و ترکمنستان و سایر اتباع خارجی و همچنین تردد کامیون و بار تجاری بازگشایی شد.

ارباب خالص گفت: در دوم شهریور ماه سال‌جاری نیز با بازگشایی بازارچه مرزی مشترک باجگیران در این نقطه مرزی، روزانه بیش از ۲ هزار نفر از مردم ایران و ترکمنستان در این بازارچه‌ها داد و ستد کالایی دارند.

گفتنی است که تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

منبع: شهرآرا نیوز

عناوین برگزیده