تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۰۷۷۳
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان:

رفع محدودیت تردد کامیون از گمرک اینچه‌برون نتیجه دیپلماسی دولت است

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: ازسرگیری جابجایی جاده‌ای کالا از گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس به سمت ترکمنستان پس از چند سال وقفه، نتیجه دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم است.

به گزارش می‌متالز، عادل مصدقی سه‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت جابجایی جاده‌ای کالا در گمرک اینچه برون گنبدکاووس، افزود: مطابق توافق صورت گرفته در سفر مهرماه امسال هیاتی متشکل از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی گلستان به بلکان‌آباد ترکمنستان و رایزنی با مسوولان این کشور، مقرر شد محدودیت تردد جاده‌ای جابجایی کالا از طریق گمرک اینچه‌برون به خاک ترکمنستان از جمله صدور روادید برای رانندگان و حذف و کاهش عوارض جاده‌ای اجرا شود.

وی ادامه داد: در اجرای این توافق، روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ کامیون ایرانی وارد خاک ترکمنستان می‌شود و این دسته از رانندگان، کالا را در نخستین ایستگاه باراندازی طرف ترکمنستانی تحویل داده تا با کامیون‌های این کشور حمل می‌شود.

به گفته وی با عملیاتی شدن کامل توافق از سوی ترکمنستان که در دست پیگیری است، گمرک اینچه‌برون قابلیت جابجایی روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا از ایران برای ورود به ترکمنستان را دارد.

از اواخر سال ۱۳۹۸ و به دنبال همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در بیشتر کشور‌های جهان و ایران، ترکمنستان اجازه ورود کامیون و تریلی‌های ترانزیت و حتی قطار‌های باری را از طریق پایانه مرز اینچه‌برون گلستان به این کشور نداد تا اینکه پس از فروکش کردن موج اول شیوع کرونا و با رایزنی‌های بین مقامات ۲ کشور، از سوم تیرماه سال ۱۳۹۹ مبادلات ریلی بین ایران و ترکمنستان از طریق این مرز زمینی از سرگرفته شد، ولی محدودیت بوسیله کامیون برای تردد در این کشور وجود داشت.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان‌شمالی همسایه است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده