تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۹۳۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مدیرکل گمرک شهید شوشتری: تبادل با آسیای میانه از رهگذر شبانه‌روزی شدن مرز سرخس بهبود می‌یابد

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: شبانه‌روزی شدن مرز سرخس مورد موافقت استاندار، گمرک و دولت قرار گرفته است و با این اتفاق فرآیند تبادلات با کشور‌های آسیای میانه بهبود می‌بخشد.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر کیانی درباره میزان ورود و خروج کالا از مرز سرخس گفت: در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع کالا از مرز سرخس با رویه‌های واردات و صادرات و ترانزیت ریلی و جاده‌ای از کشور خارج شدند.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس بیان کرد: حجم تردد ناوگان زمینی نسبت به ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱ درصد رشد و ترانزیت ریلی خروجی نیز حدود ۵۱ درصد رشد داشته که روز به روز این روند افزایشی است.

کاهش میزان شب خواب رانندگان در مرز سرخس به یک شب

وی از کاهش میزان شب خواب رانندگان در مرز سرخس خبر داد و گفت: رانندگان ناوگان زمینی در گذشته تا ۸ شب خواب در مرز سرخس داشتند که با اقدامات و تدابیری که با محوریت فرماندار سرخس، کمیته مبادی مرزی و هماهنگی مرز انجام شد، شاهد کاهش محسوس زمان توقف ناوگان زمینی شدیم و اکنون به حداکثر یک شب خواب رسیده است و این نیز به صفر میل خواهد کرد.

کیانی درباره شبانه‌روزی شدن مرز و گمرک سرخس نیز گفت: در حال رفع زیرساخت‌های ارتباطی، اسکان، خدماتی، ملزومات اداری و نیازمندی‌های پرسنلی جهت انجام خدمات شبانه‌روزی با همکاری منطقه ویژه هستیم و به محض اینکه ابلاغ کتبی و رسمی شبانه‌روزی شدن مرز از طریق شورای اداری استان ابلاغ شود، نسبت به ارائه خدمات شبانه‌روزی در درب واردات گمرک اقدام می‌کنیم.

مرز سرخس، اولین مرز شبانه‌روزی کشور می‌شود

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس افزود: در مرز ایران و ترکمنستان از جمله مرز‌های لطف آباد، اینچه‌برون و سرخس کامیون‌ها به طور متوسط ۵ تا ۱۳ شب خواب دارند که با شبانه‌روزی شدن یکی از این مرز‌ها و یا حتی درب ورود آن، باعث می‌شود سرریزی و توقفی که برای ورود به ترکمنستان در مرز‌های مختلف وجود دارد به صفر میل کند که برای این موضوع، مرز سرخس اولین مرز کشور است که شبانه‌روزی می‌شود.

وی اضافه کرد: شبانه‌روزی شدن مرز سرخس مورد موافقت استاندار، گمرک و دولت قرار گرفته است و امیدواریم با این اتفاق فرآیند تبادلات را با کشور‌های آسیای میانه بهبود ببخشیم.

گمرکات سرخس در منطقه ویژه تجمیع شدند

کیانی با اشاره به تجمیع گمرکات سرخس عنوان کرد: در دی ماه حوزه‌های معاونت ترانزیت و امور گمرکی در راستای انتقال و تجمیع گمرکات سرخس در منطقه ویژه اقتصادی مستقر شدند و سه گمرک شامل اداره کل گمرک سرخس، راه آهن و منطقه ویژه در گمرک منطقه ویژه ادغام شدند.

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس بیان کرد: ۲۰ بهمن‌ماه مجوز ادغام این گمرکات و اماکن گمرکی منطقه ویژه و راه آهن صادر شد و با توجه به استعلام از شورای عالی مناطق ویژه و گمرک ایران در این هفته ادغام فیزیکی آن‌ها و مکاتبه با گمرکات به صورت کد واحد انجام می‌شود و ادامه روند تجمیع کد‌های گمرک در سامانه مرکزی ای‌پی‌ال گمرک جمهوری اسلامی ایران هم محقق خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه شاهد روند افزایش تبادلات بین ایران و کشور‌های آسیای میانه هستیم، ساده‌سازی و روان‌سازی، تسهیل و تسریع و توسعه مبادلات را در برنامه داریم و به زودی شاهد کاهش کاغذبازی‌ها و حذف موانع مشکلات فرا روی تجارت در مرز سرخس خواهیم بود.

کیانی در ادامه به برنامه استفاده از ظرفیت ریل اشاره و عنوان کرد: برنامه کوتاه مدت ما این است که میزان حجم مبادلات از ۳/۲ میلیون تن در مرز سرخس به حدود ۳ برابر یعنی بین ۷ تا ۱۰ میلیون تن افزایش پیدا کند که این افزایش با تقویت زیرساخت‌ها، شبانه‌روزی کردن مرز و همچنین حذف کاغذبازی‌ها، موانع و گره‌های کار قابل تحقق است.

ایجاد پنجره واحد فیزیکی در منطقه ویژه سرخس برای تجارت

مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس با اشاره به لزوم ایجاد پنجره واحد در گمرک سرخس، ادامه داد: کار مهمی که در مرز سرخس بعد از ۱۰ سال از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه در حال انجام است اجرای ماده ۷۰ این قانون است که طبق آن گمرک مکلف است برای تمام سازمان‌هایی که در فرآیند تجارت دخیل هستند، پنجره واحد ایجاد کند و به صورت مجتمع، یکپارچه و در مکان واحدی مستقر شوند.

وی با بیان اینکه سازمان‌هایی همچون گمرک، راهداری، قرنطینه، بانک، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، استاندارد، بیمه، منطقه ویژه، انجمن‌های کارگزاران و انجمن‌های حمل‌ونقل در فرآیند تجارت دخیل هستند، گفت: با ایجاد پنجره واحد، ارباب رجوع در یک مکان واحد تمامی خدمات در حوزه صادرات و واردات و ترانزیت را دریافت می‌کند که این باعث کاهش زمان و هزینه فرآیند تجاری در مرز سرخس می‌شود.

کیانی اضافه کرد: برای ایجاد پنجره واحد در مرز سرخس، ۱۱ سازمان نقش دارند که از این تعداد ۷ مورد مستقر شدند و ۴ سازمان دیگر با توجه به مصوبه کمیته مبادی مرزی سرخس، در این ماه مستقر می‌شوند و پنجره واحد فیزیکی بعد از ۱۰ سال از تصویب قانون در سرخس محقق می‌شود و ارباب رجوع ما بدون صرف زمان و هزینه مضاعف خدمات تجاری خود را از سازمان‌های مختلف از طریق پنجره واحد دریافت می‌کند و این باعث تحولات خیلی خوبی در مرز سرخس خواهد شد.

مدیرکل گمرک سرخس به اقدامات دیگری که برای تسهیل تجارت و ترانزیت در گمرک سرخس در حال انجام است اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح جامع ایکس‌ری در مرز سرخس شروع شده و پیش‌بینی ما این است که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد و باعث افزایش و توسعه مبادلات و تردد ناوگان و کاهش زمان ترخیص و خروج کالا شود.

افزایش تعداد درب‌های ورود و خروج در مرز سرخس

وی توسعه درب‌های ورود و خروج گمرک را از دیگر طرح‌های مهم برای افزایش تجارت در سرخس عنوان کرد و گفت: مقرر شده است که درب‌های خروج جمهوری اسلامی ایران در مرز سرخس به طرف ترکمنستان از ۲ لاین کنونی به ۶ لاین افزایش پیدا کند و پیش بینی ما این است که تا پایان سال بحث توسعه آن‌ها اجرایی می‌شود.

کیانی ادامه داد: با توجه به بازدید اخیر معاون سیاسی استاندار از مرز سرخس و منطقه ویژه، درب‌های ورود نیز از ۲ درب به ۴ درب افزایش پیدا کرد و به زودی خدمات برای واحد‌های تولیدی و فرآیند تجارت کشور از طریق این ۴ درب در مرز سرخس ارائه می‌شود.

مدیرکل گمرک سرخس درباره پذیرش اتباع در مرز سرخس نیز گفت: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در پذیرش اتباع توسط مقامات ترکمنستان اعمال شده بود برداشته شده است و دیگر بحث قرنطینه ۲۴ ساعت و توقف آن‌ها را نداریم.

وی افزود: خوشبختانه بعد از دو سال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونا که باعث شده بود میزان حضور اتباع به صفر برسد، اکنون روزانه ۸۰ تا ۱۵۰ نفر از اتباع ترکمن یا کشور‌های آسیای میانه وارد کشور یا از کشور خارج می‌شوند و این روند رو به افزایش است ضمن اینکه طبق مقررات و براساس سهمیه و حتی با تسهیلات خیلی بهتری به اتباع خارجی خدمات تجارت چمدانی نیز داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده