تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۱۲۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعلام آمادگی ترکمنستان برای ۲۴ ساعته شدن گمرک‌های سرخس و لطف آباد

‌می‌متالز - سفیر ایران در ترکمنستان بیان کرد: در گام نخست فرمانداری سرخس و مجموعه گمرک باید برنامه ۲۴ ساعته کردن این مرز را اعلام کنند تا طبق توافقات، تاریخ شروع شبانه روزی شدن مرز به طرف ترکمنستانی اعلام شود.

به گزارش می‌متالز، غلامعباس ارباب خالص؛ سفیر ایران در ترکمنستان اظهار داشت: ترکمنستان به طور رسمی موافقت خود را با ۲۴ ساعته شدن مرز‌ها و گمرک‌های سرخس و لطف آباد اعلام کرده و اکنون شبانه روزی شدن این گذرگاه‌های مرزی در حال پیگیری است.

ارباب خالص در ادامه اعلام کرد: در توافقات و مذاکرات قبلی با قربان قلی بردی محمداف (رئیس جمهور سابق ترکمنستان)، همسایه شمالی آمادگی خود را برای فعالیت ۲۴ ساعته گذرگاه‌های مرزی سرخس و لطف آباد در خراسان رضوی اعلام کرده است.

سفیر ایران در ترکمنستان تاکید کرد: در گام نخست فرمانداری سرخس و مجموعه گمرک باید برنامه ۲۴ ساعته کردن این مرز را اعلام کنند تا طبق توافقات، تاریخ شروع شبانه روزی شدن مرز به طرف ترکمنستانی اعلام شود.

وی همچنین تصریح کرد: هم اکنون فعالیت راه آهن در مرز سرخس ۲۴ ساعته است و ۲۴ ساعته کردن گمرک‌ها در مرز‌های ایران و ترکمنستان در راستای تحقق راهگذر (کریدور) شمال و جنوب و تقویت ترانزیت بین المللی در این مسیر صورت می‌گیرد.

ارباب خالص یادآور شد: از میان گذرگاه‌های زمینی سرخس، لطف آباد و باجگیران در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان، تنها سرخس و اینچه برون مرز ریلی دارند و مرز ریلی سرخس، به دلیل وجود زیرساخت مناسب و قدمت بیشتر، از جایگاه ویژه‌ای در خصوص صادرات و ترانزیت کالا با ترکمنستان و آسیای مرکزی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده