تاریخ: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۲۳۹۵۱

جایگاه ویژه ترکمنستان در ابتکار «ایران راه»/ برآورد افزایش ترانزیت از ایران به ۱۰۰ میلیون تن

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ترکمنستان شریک راهبردی ایران است، گفت:جمهوری اسلامی ایران تسهیلات خاصی را برای دسترسی همسایگان به آب‌های آزاد فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه با توجه به روح حاکم بر توافقات دو کشور بایستی یک گام اساسی برای تحقق شراکت هم افزایی در روابط دو طرف برداشته شود ابتکار «ایران راه» در دولت سیزدهم را برای رئیس جمهور ترکمنستان تشریح کرد.

وی در این باره گفت: در زبان فارسی راه به معنای مسیر و راه حل است، کشور‌های همسایه و کشور‌های لایه بعدی از همسایگان می‌توانند از ایران به عنوان راه و راه حل استفاده کنند.

وی بیان کرد: ترکمنستان در ابتکار «ایران راه» جایگاه ویژه‌ای دارد و شریک راهبردی ایران به شمار می‌رود. این کشور دروازه آسیای میانه و دسترسی به کریدور شرقی غربی و شمال جنوب است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه معتقدیم ترکمنستان به آب‌های آزاد دسترسی دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران تسهیلات خاصی را برای دسترسی همسایگان به آب‌های آزاد فراهم کرده است.

بذرپاش بیان کرد: طبق هدف گذاری انجام شده برای کوتاه مدت بایستی ۲۰ میلیون تن ترانزیت از قلمرو ایران جابجا شود. در میان مدت این عدد باید به ۵۰ میلیون تن و در بلند مدت به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در این هدف گذاری نقش ترکمنستان در کریدور‌های شمال جنوب و شرق غرب قابل پیگیری است.

در دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با وزیر راه و شهرسازی کشورمان بر تقویت همکاری‌های چند جانبه با کشور‌های ثالث از جمله ازبکستان، ترکیه، عراق و قزاقستان تاکید شد.

بذرپاش بر لزوم همکاری برای حذف عوارض حمل و نقل ترانزیت بین ایران و ترکمنستان تاکید کرد و گفت: بایستی خدمات فنی مهندسی به خصوص در حوزه حمل و نقل و انرژی را با تعیین یک ساز و کار بین دو کشور افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده