به گزارش میمتالز، خیرالله خادمی در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور ترکمنستان با یادآوری اینکه یکی از رویکردهای دولت سیزدهم برقراری ارتباط بهتر و مناسبتر با کشورهای همسایه است، اظهار کرد: در این رویکرد، حمل و نقل و ترانزیت اهمیت بیشتری داشته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود کشورهای دیگر و حلقه ارتباطی آنها به شرق و غرب است. در کنار این، میتوانیم منافع ملی بزرگی را برای مردم ایران از باب درآمدهای ترانزیتی به ارمغان بیاوریم که لازم است برای این موضوع برنامهریزی کنیم.
وی تصریح کرد: ترکمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران در شمال است که اتفاقا کریدورهای شمال-جنوب ریلی کشورمان در دو مسیر به این کشور منتهی میشود؛ یعنی سرخس و اینچه برون. ترکمنستان فعلا تنها مسیر ریلی کشورهای همسایه از جنوب به شمال و ارتباط ریلی به چین و روسیه است.
وی با تاکید بر این که ارتباط خوب با ترکمنستان میتواند زمینه افزایش ترانزیت را برای ما به همراه آورد، اضافه کرد: به همین دلیل باید برنامه ریزی خوبی برای توسعه زیرساختهای کشور صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون ترانزیت از شمال به سمت بندرعباس یا از کشور روسیه به سمت قزاقستان، ترکمنستان و ایران با استفاده از مسیر ریلی اینچهبرون وجود دارد، گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم. در زمان حاضر ظرفیت حملونقل کریدورهای ریلی بسیار خالی است؛ در سرخس حدود ۷ میلیون تن و در اینچهبرون حدود ۵ میلیون تن ظرفیت حملونقل داریم که عدد کمی از اینها را استفاده میکنیم.
خادمی با بیان اینکه میتوانیم با هماهنگی ترکمنستان برای افزایش ترانزیت ریلی از خاک جمهوری اسلامی ایران برنامهریزی کرد، اظهار کرد: در بخش صدور خدمات فنی مهندسی، ترکمنستان علاقهمند به اجرای زیرساختهای حمل و نقل توسط شرکتهای ایرانی هستند.
وی ادامه داد: البته از سال ۹۰ برای این کار برنامهریزی شده بود که متأسفانه به تعویق افتاد. اخیرا در سفر رییس جمهوری این کشور به ایران توافق برای واگذاری احداث زیرساختهای جادهای ترکمنستان به پیمانکاران ایرانی صورت گرفت.
وی یادآور شد:بر اساس توافق اولیه برای ساخت ۲۰۰ کیلومتر انجام شده است. امیدواریم بتوانیم در سفر به ترکمنستان، این مسیر را قطعی کنیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم