تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۱۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۴۴۶۷

سوت قطار استراتژیک رشت - کاسپین در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟ / عزم وزیر راه برای تکمیل پازل نهایی

‌می‌متالز - مسیر ریلی رشت- انزلی- کاسپین که در سال‌های گذشته در ایستگاه وعده دولت‌های پیشین عملی نشده و متوقف شده بود در آینده نزدیک و در ایستگاه دولت سیزدهم با مدیریت و اهتمام وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور به ایستگاه بهره برداری می‌رسد و صدای سوت قطار در این مسیر ریلی را می‌شنویم.

به گزارش می‌متالز، آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال پروژه راه آهن رشت –کاسپین به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین-رشت-انزلی محسوب می‌شود که می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

وجود بنادر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد انزلی از ظرفیت‌های این منطقه در حوزه‌های صادراتی و ترانزیت کالا محسوب می‌شوند که با اجرای طرح‌های توسعه دو بندر این ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

با تکمیل زنجیره حمل و نقل ترکیبی و ساخت اسکله‌های رو، رو ریلی و خودرویی گام‌های بسیار موثری در راستای توسعه اقتصادی کشور برداشته می‌شود.

پانزدهم اسفند ماه سال ۹۷ بود که با حضور رئیس دولت یازدهم خط راه آهن رشت-انزلی- کاسپین با برآورد اولیه ۴۰۰ میلیارد تومان در سه قطعه از ایستگاه رشت آغاز شد که این خط ریلی پس از رسیدن به انزلی به بنادر کاسپین در منطقه آزاد و مجتمع بندری انزلی متصل خواهد شد.

سوت قطار استراتژیک رشت - کاسپین در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟ / عزم وزیر راه برای تکمیل پازل نهایی
زیرسازی روند این پروژه با کندی بسیاری در حال انجام است و در مسیر تکمیل با چالش تملک اراضی شالیزاری مواجه بود؛ بهره‌مندی مردم، صنایع و کارخانجات گیلان از مزایای حمل و نقل ترکیبی، احداث بخش مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب، افزایش ضریب امنیت سفرها، رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و همچنین کمک به رونق صنعت گردشگری استان گیلان از مهم‌ترین اهداف اتصال به شبکه ریلی برای این استان است.

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

سوت قطار استراتژیک رشت - کاسپین در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟ / عزم وزیر راه برای تکمیل پازل نهایی

با توجه به اینکه پیشرفت کریدور‌ها به دلیل استراتژیک بودن از دستورات مهم مقام معظم رهبری است؛

پروژه راه آهن رشت-انزلی- کاسپین به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال کشور محسوب می‌شود برخلاف تلاش‌ها و دستورات فراوان بر زمین ماند. تکمیل خط ریلی رشت- کاسپین دارای اهمیت است و تأکیدات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان بر اهمیت راه آهن رشت -انزلی- کاسپین با توجه به دقت نظر بالای رهبر معظم انقلاب اسلامی را باید برنامه ریزی و اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای تسریع و به سرانجام رساندن این خطوط ریلی شد.

حال بر اساس برآورد‌های رسمی این پروژه با پیشرفت ۸۰ درصدی، نیازمند حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و در سفر بهمن ماه ۱۴۰۱ رئیس جمهور و هیات دولت به گیلان برای تکمیل راه آهن رشت-کاسپین اعتبار ملی و مستقیم مصوب شد که پیگیری‌های استاندار گیلان و همچنین انتقادات وزیر اقتصاد منجر به بار دهی این مصوبه شد.

حال پروژه راه آهن رشت-کاسپین که مدتی با کمبود اعتبارات مالی مواجه شد با سفر رئیس جمهوری به گیلان و دستور در تسریع این پروژه و اختصاص اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی برای آن جانی دوباره گرفت و فعالیت برای تکمیل و بهره برداری را آغاز کرد.

سوت قطار استراتژیک رشت - کاسپین در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟ / عزم وزیر راه برای تکمیل پازل نهایی
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در خصوص روند پروژه‌های استان گیلان، گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته بوده و همچنان نیز ادامه دارد مسائل اعتباری بود در صدد رفع آن‌ها هستیم که در صورت رفع آن در بخش راه آهن و راهداری تحول خوبی ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد مهرداد بذرپاش برای بهره‌برداری از مسیر ریلی رشت- انزلی- کاسپین که طی همه این سال‌ها در ایستگاه وعده دولت‌های پیشین عملی نشده مسوولان متوقف شده بود عزم جدی دارد و به رهبری هم وعده این کار را داده است. حال باید دید این آرزوی دیرینه کشور یعنی وصل شدن دریای خزر و خلیج فارس و تکمیل شدن کریدور استراتژیک شمال جنوب در ایستگاه دولت سیزدهم به پایان می‌رسد و مردم ایران و منطقه سوت این قطار را می‌شنوند؟

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده