تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۴۸۸۴
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین:

۲۵ درصد استعلامات حوزه معادن در قزوین مورد موافقت قرار گرفت

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: برای معادن ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار استعلام شد که با ۲۵ درصد آن‌ها شامل یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار و ۲۹ فقره موافقت شده، سیاست ما در حوزه معدن انقباضی است و در عین حال که به حفظ معادن به بهره‌برداری اصولی تاکید داریم.

به گزارش می‌متالز، محسن قاسم‌زاده در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی برگزار شد، گفت: در حوزه حفاظت و امور اراضی ۷۱۴ هزار هکتار اراضی ملی داریم و سال گذشته کاداست منابع طبیعی استان به اتمام رسید و سند تک برگ آن‌ها اخذ شد و اختلافات با اداره کل اوقاف هم تقریبا حل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: در حوزه رفع تداخل اراضی تاکنون ۵۱۱ پلاک رفع تداخل شده و جزء استان‌های برتر هستیم و برنامه ریزی شده تا پایان سال آینده رفع تداخل به اتمام برسد.

این مسوول افزود: در حوزه واگذاری اراضی ملی به بنیاد مسکن برای ۱۱ روستا واگذاری صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: برای ۳۰۸ فقره به مساحت یک‌هزار و ۳۶۹ هکتار پرونده قضایی تشکیل شده است و برای ۱۰۱ فقره به مساحت ۳۳۳ هکتار اجرای احکام قضایی و خلع ید صورت گرفته است و در مجموع ۷۵۳ هکتار از اراضی تصرف شده به بیت المال برگردانده شد.

قاسم‌زاده اظهار کرد: در سال جاری ۱۴ فقره اطفاء حریق داشتیم که شامل ۲۶ هکتار بود و جزء استان‌هایی بودیم که کمترین میزان آتش‌سوزی را داشتیم.


کشف ۹۶ فقره قاچاق چوب در قزوین


وی ادامه داد: ۹۶ فقره قاچاق چوب کشف شده و باتوجه به اینکه معبر ۱۱ استان هستیم قاچاق چوب در استان زیاد است، همچنین ۷ فقره قاچاق ذغال هم کشف شده است که البته سامانه حمل چوب میزان قاچاق را کاهش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: ۹۶ فقره چرای غیرمجاز دام کشف شده که ۶۳ هزار و ۷۲۶ واحد دامی را شامل می‌شود و با متخلفان برخورد می‌شود و درصورتی که با اجاره مراتع روستایی مواجه شویم با شورا‌های روستا‌ها و دهیاری‌ها برخورد می‌شود.

وی گفت: تهیه و توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال در دستور کار قرار دارد که تعدادی از آن در ۲۲ بهمن انجام شد، همچنین در طرح زراعت چوب ۱۵۰ هکتار جزء تعهدات بود که تاکنون برای توسعه ۲۰۴ هکتار برنامه ریزی شده است.

این مسوول عنوان کرد: ۱۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان برای آبخیزداری در سال جاری اعتبار هزینه شده و مطالعات هم برای بخش‌هایی درحال انجام است و مطالعات استان درحال اتمام است.


کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال در قزوین


وی بیان کرد: بیش از ۵ هزار نفر همیار منابع طبیعی داریم که در حفظ منابع طبیعی به ما کمک می‌کنند و آموزش هم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که به طور مستمر پیگیری می‌شود.

قاسم‌زاده درباره کاشت یک میلیارد نهال در کشور گفت: ایران جزء ۱۰ کشور آلوده و در تثبیت کربن چهل و دومین کشور هستیم و در همین راستا کاشت نهال مطرح شده است و سرو خمره‌ای، صنوبر، ارغوان، بادام و ون ازجمله نهال‌هایی هستند که کاشته می‌شوند و سعی ما براین است که نهال‌ها در مکان‌هایی کاشته شود که امکان نگهداری از آن وجود داشته باشد و در استان تولید ۲.۵ میلیون اصله آغاز شده و هدف ما ۱۰ میلیون اصله است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین افزود: تعهد اخذ خسارت ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی ۸۵۰ میلیون تومان بوده که تاکنون ۲.۷ میلیارد تومان اخذ شده است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده