به گزارش میمتالز، لطف اله سیاه کلی درباره افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو، گفت: راهکار ساماندهی بازار خودرو در افزایش تیراژ و عرضه خودر و واردات است و هیچ نسخه دیگری در این زمینه وجود ندارد، هر کارشناسی در دنیا خارج از این دو راهکار، موضوعی را بیان نمیکند که رشد تیراژ تولید زمانبر است و طرح موضوعاتی مبنی بر تولید ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه ادعا است، زیرا تحقق این مهم زمانبر است.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم با افزایش سرعت تولید، رشد تیراژ را محقق کنیم، از کیفیت خودروهای تولیدی کاسته میشود، زیرا اکنون که تیراژ تولید کمتر از ۷۰۰ هزار دستگاه است، مردم از کیفیت خودرو ناراضی هستند، بنابراین سرعت دادن به تولید منطقی نیست لذا در شرایطی که راهکار نخست (رشد تیراژ) اجرایی نمیشود، باید از دومین راهکار استفاده کرد.
وی با بیان اینکه هرچند مجلس برای واردات خودرو قانون تصویب کرد، اما تدوین آئین نامه مربوط به این موضوع حدود ۵ ماه طول کشید، اضافه کرد: با وجود اینکه این آئیننامه ایرادات بسیاری داشت، اما همان آئین نامه نیز اجرایی نشد، واردات ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ دستگاه خودرو که مشکل کشور را حل نمیکند باید برای ساماندهی بازار یکباره بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود تا در بازار اثرگذار باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را گام دیگری در راستای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا دانست و ادامه داد: باید راهکاری که برای واردات کامیونها به کار گرفته شد -یعنی مقرر شد هر فرد دارای کارت هوشمند، میتواند هر ۱۰ سال یک کامیون نو یا کارکرده زیر ۳ سال وارد کشور کند- برای واردات خودروهای سواری نیز استفاده شود و به هر فرد بالای ۱۸ سال دارای گواهینامه اجازه واردات خودرو داده شود.
وی درباره این موضوع که کارشناسان، بازار ارز را دلیلی برای محدودیت واردات خودرو میدانند، تصریح کرد: اکنون که واردات خودرو محدود است باز هم ارز گران میشود؛ باید به این نکته توجه کرد که دولت هنوز ارز منشا خارجی را برای واردات خودرو به بازی نگرفته است، چرا فردی که خارج از کشور ارز دارد، نمیتواند از آن برای واردات استفاده کند؟ اگر از این ظرفیت استفاده شود میتوان عرضه را افزایش داد.
سیاهکلی با بیان اینکه تجار بسیاری برای واردات خودرو وجود دارند، ادامه داد: برخی ایرانیان خارج از کشور تمایل دارند که سرمایه خود را در کشورشان سرمایهگذاری کنند که میتوان از این ظرفیت برای واردات خودرو استفاده کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: موضوع واردات خودرو قانون دائمی نیست که قابل تغییر نباشد، دولت میتواند هر زمانی که این موضوع به بازار داخلی لطمه میزند، میزان واردات را کاهش دهد.