تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۰۷۷۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تجمع رانندگان کامیون نتیجه داد؛ چراغ سبز به واردات کامیون دست دوم

‌می‌متالز - در هفته‌های اخیر شاهد تجمع رانندگان کامیون در اعتراض به بلاتکلیفی و ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی دست دوم از گمرک بودیم. اکنون به نظر می‌رسد این تجمعات نتیجه داده و وزارت صمت مسوولیت رفع مشکل واردات کامیون دست دوم را پذیرفته است.

به گزارش می‌متالز.فرسودگی کامیون‌های فعال در ناوگان جاده‌ای کشور و افزایش شدید قیمت کامیون بعد از جهش نرخ ارز، نوسازی و خرید کامیون جدید را برای بسیاری از رانندگان غیرممکن کرده است.

به منظور رفع این معضل، وزارت راه و شهرسازی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری شرایطی را برای واردات کامیون‌های دست دوم فراهم کرد تا نوسازی ناوگان جاده‌ای با کامیون‌های زیر ۵ سال ساخت بر اساس ضوابط گمرکی تعیین شده توسط وزارت صمت امکان پذیر شود.

با این وجود برخی مشکلات و موانع گمرکی و گره‌هایی که در سامانه‌های ثبت سفارش وجود داشت مانع واردات کامیون‌های دست دوم به کشور شده و یا این کامیون‌ها را در گمرک‌ها زمین گیر کرده بود. در پی این مشکلات، تجمعاتی از سوی رانندگان در مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری در بزرگراه اشرفی اصفهانی و ساختمان ریاست جمهوری در پاستور برگزار شد که این تجمعات توسط تین نیوز پوشش داده شد.

دردسر‌های واردکنندگان کامیون دست دوم

یکی از این رانندگان کامیون که دچار این مشکل شده بود با حضور در تین نیوز توضیحاتی در این زمینه داد. به گفته وی کامیون دست دومی که این فرد از کشور آلمان وارد کرده بعد از ورود کامیون به گمرک شهریار و طی شدن تمام مراحل و پرداخت هزینه‌های مربوطه، در آخرین مرحله دچار مشکل ترخیص شده است. مشکل مذکور این بود که کارشناس خروج از گمرک اعلام کرد اتاق کامیونی که وارد کرده ایم با آنچه در سامانه ثبت سفارش خودرو ثبت شده، مغایرت دارد.

این مشکل چند ماه ادامه داشت و پیگیری‌های فراوان از وزارت راه و شهرسازی و گمرک و وزارت صمت، امکان ویرایش سفارش ثبت شده و تطبیق آن با کامیون وارد شده، در سامانه ثبت سفارش ایجاد نشده بود.

اکنون به نظر می‌رسد مشکلات ثبت سفارش و ویرایش اطلاعات در سامانه برطرف شده و وزارت صمت مسئولیت حل این مشکل را به عهده گرفته است.

رفع این مشکلات در پی دستور معاون امور حقوقی رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی انجام شده که بر اساس این دستور اشخاصی که ثبت سفارش آن‌ها (خودرو‌های موضوع بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه) تا انتهای سال ۱۴۰۱ تایید شده، می‌توانند نسبت به ایجاد امکان ویرایش و تمدید ثبت سفارش خودرو‌های مذکور اقدام کنند.

وزارت صمت نیز اکنون مسوولیت ترخیص این کامیون‌ها را از گمرک به عهده دارد در پی این دستور ابوالفضل درویشوند معاون امور حقوقی دولت ا اقدام لازم را در خصوص شماره گذاری و ترخیص خودرو‌های مذکور انجام خواهد داد.

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده