تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۴۱۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واردات کامیون‌های جدید با هدف کاهش "آلودگی هوا" تسریع می‌شود

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفـت: کامیون‌های جدیدی که وارد کشور می‌شوند مطابق با استاندارد آلایندگی روز اروپا یعنی یورو ۶ هستند که نقش موثری در کاهش مصرف سوخت و بالتبع آن کاهش آلودگی هوا دارند.

به گزارش می‌متالز، سمیه رفیعی با اشاره به ارزیابی مثبت از اقدام مجلس برای تصویب لایحه اصلاح واردات کامیون‌های ۳ سال ساخت جایگزین کامیون‌های فرسوده گفت: واردات کامیون‌های ۳ سال ساخت موضوع بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی بوده که قانون‌گذار در آن مالکان کامیون‌های فرسوده را مکلف کرده بود که نسبت به اسقاط کامیون‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: با این اقدام مجلس که به اعطاء تسهیلاتی به صاحبان کامیون‌های فرسوده منتهی می‌شود، مشکل جمعیتی حدود ۱۸ هزار نفر حل خواهد شد، زیرا این افراد یا کامیونشان در گمرک بوده و ترخیص نشده است یا ترخیص شده است و معطل پلاک‌گذاری هستند چرا که باید گواهی اسقاط ارائه کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در یک سال گذشته به دلیل دلالایی‌هایی که در این زمینه وجود داشت قیمت گواهی اسقاطی از ۳۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: به دنبال این اقدام مجلس هزینه پرداختی مالکان کامیون‌ها از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بابت هر گواهی اسقاط به ۵ درصد ارزش گمرکی کاهش پیدا کرده که مبلغی حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شود، از سوی دیگر این اقدام مجلس بعد از گذشت ۲ سال به رفع مشکل معیشتی ۱۸ هزار راننده و خانواده‌هایشان و سایر افرادی که در کنار رانندگان از این طریق امرار معاش می‌کنند، منتهی خواهد شد.

رفیعی یادآور شد: کامیون‌های جدیدی که وارد کشور می‌شوند مطابق با استاندارد آلایندگی روز اروپا یعنی یورو ۶ هستند که نقش مؤثری در کاهش مصرف سوخت و بالتبع آن کاهش آلودگی هوا دارند. از سوی دیگر دست دلالانی که ارزش گواهی اسقاط خودرو را افزایش داده بودند و تعدادی از کامیون‌ها را از رده خارج کردند و تصمیم داشتند گواهی اسقاط آن‌ها را به قیمت بالاتری به فروش برسانند، کوتاه می‌کند.

وی، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم با اعمال این اصلاحیه در مجلس، ارزش گواهی اسقاط که مقدار قابل توجهی در این مدت افزایش داشته است تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای آن کاهش می‌یابد، اما این مشمول تنها افرادی می‌شود که تا تاریخی که در این مصوبه تعیین شده است کامیون خود را قبض انبار کرده باشند و برای سایر کامیون‌هایی که وارد کشور می‌شوند باید کامیون فرسوده طبق قانون را از رده خارج کنند و گواهی اسقاط آن را ارائه دهند، در غیر این صورت مشمول دریافت این تخفیفات مندرج در قانون نمی‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ضمن اینکه قرار بر این بود تعرفه گمرکی این کامیون‌ها هم از ۵ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند که اقدامی در جهت کمک به صاحبان این کامیون‌ها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده