تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۹۴۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برگزاری جلسه مشترک مجلس و دولت درباره ارز و گرانی‌ها در روز شنبه

‌می‌متالز - طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده جلسه مشترک نمایندگان با مسوولان دولتی درباره بازار ارز و وضعیت اقتصادی روز شنبه هفته آتی برگزار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه این هفته پیش از آغاز جلسه علنی، جلسه غیر علنی داشتند که در این نشست دلایل افزایش نرخ ارز و راهکار‌های کنترل آن و همچنین دلایل گرانی کالا‌های اساسی را بررسی کردند.

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح جزئیات جلسه غیر علنی گفت که این نشست پیرامون تحولات اقتصادی اخیر کشور به‌ویژه افزایش نرخ ارز برگزار شد و ۶ نفر از نمایندگان که به قید قرعه درباره مسائل اقتصادی و نوسانات نرخ ارز سخنانی را بیان کردند، نمایندگانی از کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی نیز به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.
عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در نشست مذکور مهمانی از دولت نداشتیم، اما آقای قالیباف طی سخنانی درباره روند تحولات در جلسات شورای‌عالی امنیت ملی و شورای سران قوا نکاتی را مطرح کرد.

همچنین نادری در این گفتگو از برگزاری جلسه غیر علنی نمایندگان با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و احتمالاً معاون اول رئیس جمهور در روز چهارشنبه این هفته برای بررسی دقیق تحولات اخیر اقتصادی خبر داده بود.

جلسه غیر علنی مجلس با حضور مسوولان دولتی به شنبه موکول شد

اما روز چهارشنبه جلسه غیر علنی مجلس با حضور مسوولان دولتی برگزار نشد و برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس از موکول شدن این جلسه به روز شنبه (۶ اسفند ماه) خبر دادند و عنوان کردند که تصمیم بر آن شد که موضوع بررسی نوسانات بازار ارز از جمله افزایش قیمت دلار در روز شنبه ششم اسفندماه به صورت غیرعلنی برگزار شود.

درخواست نماینده شیراز برای برگزاری جلسه غیررسمی در روز پنج‌شنبه

پس از انتشار این خبر برخی از نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه در تذکراتی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند از جمله روح الله نجابت خواستار برگزاری جلسه در روز پنجشنبه شد و گفت: در نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه موضوع ارز بررسی و قرار بود در نشست غیر علنی روز چهارشنبه مسئولان دولتی حاضر شوند و توضیحات لازم را ارائه کنند، اما به دلیل ایجاد مشکل برای یکی از مسئولان این نشست برگزار نشد و به شنبه موکول شد.

وی افزود: مردم، مجلس و دولت را جدا از هم نمی‌بینند و منتظر اتخاذ تدابیر ضروری هستیم و اینکه این موضوع را به شنبه موکول کنیم، درست نیست، زیرا قیمت ارز معطل ما نمی‌ماند بنابراین نیاز است روز پنجشنبه نسبت به برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی اقدام کنیم، زیرا اگر در هفته آینده وارد بررسی بودجه شدیم آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد موضوع دیگری را در دستور کار قرار دهیم بنابراین می‌طلبد با برگزاری نشستی در روز پنج‌شنبه مسوولان دولتی در مورد موضوع ارز توضیح دهند و هیأت رئیسه نیز به برگزاری این نشست توجه داشته باشد.

در ادامه جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اگر از طرف شما عذر مسوولی که قرار بود در نشست حضور یابد، موجه است بنابراین لزومی به دادن این اخطار نبود و به ابهامات عدم برگزاری نشست غیرعلنی امروز پاسخ دادید.

نشست مجلس برای بحث ارز را علنی برگزار کنید

حسن محمدیاری نماینده رضوان شهر در مجلس نیز در تذکری شفاهی گفت: درخصوص بحث ارز و معیشت که روز سه‌شنبه درخصوص آن جلسه علنی برگزار کردیم، به ما مراجعه و یا تماس گرفته می‌شود که شما در پشت درب‌های بسته چه تصمیماتی گرفتید که به یکباره قیمت ارز مجددا جهش یافته است و ظاهراً استنباط مردم این است که ما تصمیم سازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که در راستای شفاف سازی و اصل سوم قانون اساسی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه‌ها و چالش‌های مختلف صورت گیرد، از طرفی نیز ما ادعا می‌کنیم که مجلس یازدهم مجلسی است که به دنبال شفاف سازی است، اما در واقعیت امر مردم این موضوع را از ما نمی‌پذیرند. حتی امروز نیز قیمت ارز جهش پیدا کرده و هیچ کسی پاسخگو نیست!

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر در مجلس یازدهم افزود: اگر قرار است جلسه‌ای گذاشته شود، انتظار داریم که این جلسه علنی باشد و به صورت شفاف در منظر مردم مباحث مطرح شده و اساساً مردم پی ببرند که آیا مسوولان اجرایی در حوزه اقتصاد بلده کار می‌باشند یا خیر؛ و یا اینکه از مشورت در حوزه تخصصی استنکاف می‌کنند که متاسفانه به نظر می‌رسد شکل دوم با واقعیت بیشتر منطبق باشد.

مخبر به عنوان فرمانده اقتصادی دولت در جلسه روز شنبه مجلس پاسخگوی وضعیت اقتصادی باشد

همچنین در ادامه جلسه روز چهارشنبه مجلس محمدحسن آصفری نماینده اراک، عنوان کرد: موضوع گوشت در کشور با مشکل جدی مواجه شده و در برخی از نقاط شهر گوشت بالای ۵۰۰ هزار تومان و در برخی نقاط دیگر ۵۰۰ هزار تومان است.

نماینده اراک افزود: متاسفانه از سوی دیگر قیمت پیاز افزایش یافته و در برخی از نقاط کشور پیاز یافت نمی‌شود. ما اختیارات زیادی را به وزارت جهاد کشاورزی داده ایم و امنیت غذایی را با دفاع شخص آقای ساداتی نژاد مصوب کردیم، مردم منتظر هستند که این روند اصلاح شود.

وی افزود: لازم است در جلسه روز شنبه مجلس آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور حضور داشته باشد چرا که وی به عنوان فرمانده اقتصادی کشور باید عنوان کند چه تدبیری برای تامین کالا‌های اساسی شب عید مردم خواهد داشت. فردا چه تضمینی وجود دارد که قیمت‌ها بیش از این نیز افزایش نداشته باشد. این جلسه باید به صورت علنی برگزار شود تا مردم ببینند که مجلس نیز پیگیر دغدغه‌های آن‌ها است.

نیکزاد: درخصوص برگزاری علنی نشست مذکور تصمیم گیری می‌شود

بنابراین گزارش محمد وحیدی نماینده بجنورد نیز در مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه ۳ اسفندماه مجلس در تذکری عنوان کرد: بخشی از جلسه روز سه‌شنبه برای بررسی وضعیت بازار ارز به صورت غیرعلنی برگزار شد، اما تصمیمی برای حضور مسوولان و اقتصاددانان اصلی دولتی گرفته نشد و ما نمایندگان برای یکدیگر گفتار درمانی کردیم.

وی افزود: اگر قرار است روز شنبه هفته آینده نشست غیرعلنی با حضور مسوولان دولت برگزار شود و نمایندگان نیز اظهارنظر کنند، پیشنهاد من این است که این جلسه به صورت علنی برگزار شود.

نماینده بجنورد در مجلس خاطرنشان کرد: مجلس باید به مسائل اقتصادی ورود کرده و از ظرفیت قانون خود برای نظارت استفاده کند، هر کسی هم که مقصر است تکلیف وی توسط مجلس به دستگاه قضایی اعلام گردد.

در ادامه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: درخصوص علنی یا غیرعلنی برگزار شدن نشست شنبه هفته آینده تصمیم‌گیری می‌کنیم.

هیات رئیسه مجلس درباره برگزاری علنی و یا غیرعلنی جلسه مشترک مجلس و دولت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده