تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۸
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۹۴۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تعیین سازوکاری برای حداقل سازی نوسانات بازار ارز

‌می‌متالز - نمایندگان در جلسه علنی امروز با مجوزی که به بانک مرکزی برای فروش ارز به نرخ حداکثر ۲ درصد کمتر از میانگین نرخ ارز صادرات دادند نسبت به حداقل سازی نوسانات بازار ارز اقدام کردند.

به گزارش می‌متالز، ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در بخش درآمدی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر امروز قرار دارد.
وکلای ملت در این جلسه با اکثریت آرا با بند الحاقی ۶ تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بخش درآمدی بند الحاقی ۶ این تبصره ماده واحده؛ به منظور حداقل سازی نوسانات بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به فروش ارز به نرخ حداکثر دو درصد (۲%) کمتر از میانگین نرخ ارز صادرات اقدام کند.

تعیین مجازات برای وزارت نفت به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز فلر

همچنین نمایندگان در این جلسه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با اصلاح بند الحاقی ۱ به پیشنهاد عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ۱ اصلاح شده؛ وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط خود اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱- به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز مشعل (فلر) ناشی از فعالیت کلیه واحد‌های عملیاتی شرکت‌های تابعه، از جمله گاز‌های همراه نفت و گاز مشعل واحد‌های پالایش و فرآوری گاز، معادل پنج هزار (۵.۰۰۰) ریال عوارض آلایندگی را از محل منابع داخلی خود به صورت ماهانه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.
۲- نسبت به کاهش تلفات شبکه و گاز‌های محاسبه نشده در زنجیره انتقال و توزیع گاز طبیعی به زیر چهار درصد (۴%) از گاز تزریقی به خطوط انتقال اقدام و به ازای هر مترمکعب هدررفت گاز طبیعی در شبکه سراسری بیش از حد مجاز فوق الذکر، عوارضی به میزان پنج هزار (۵.۰۰۰) ریال از منابع داخلی خود به صورت ماهانه به حساب خزانه داری کل پرداخت نماید.

خزانه داری کل کشور مکلف است با اعلام میزان مقادیر جزء ۱ و ۲ توسط وزارت نفت (و در صورت عدم اعلام وزارت نفت، مطابق مقادیر سال ۱۴۰۱) وجوه حاصله را به صورت ماهانه و علی الحساب از منابع ۱۴.۵ درصد درصد شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نفت کسر و به ردیف درآمدی این قانون واریز نماید و در پایان سال با شرکت‌های مذکور تسویه نماید. مجموع وجوه حاصله از محل ردیف این قانون، صرفاً جهت سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، به میزان هفتاد درصد (۷۰%) صرف کمک هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن‌های با راندمان بالا (رتبه B برچسب انرژی و بیشتر) با اولویت مناطق سردسیر و با اولویت دهک‌های کم برخوردار و به میزان سی درصد (۳۰%) صرف سرمایه گذاری برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های موجود در کشور خواهد شد. آیین نامه اجرایی این حکم ظرف مدت ۲ ماه با پیشنهاد وزارت نفت به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده