تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۱۴۸۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در گفتگو با مدیرعامل شرکت بین المللی ساروج بوشهر مطرح شد:

کارخانه سیمان کنگان می‌تواند تعدادی از فلر‌های پارس جنوبی را خاموش کند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت بین المللی ساروج بوشهر گفت: یکی از پروژه‌های خوب و تأثیرگذار بر محیط زیست منطقه و حتی فراتر از منطقه استفاده از گاز فلر به عنوان سوخت مشعل‌های کارخانه هست. اگر این طرح عملیاتی شود با خاموش کردن بیشتر فلر‌های پالایشگاه‌های همجوار (پالایشگاه نهم فاز ۱۲) می‌توان از ورود مقدار زیادی از گاز‌های CO۲، SO۲ و Nox به هوای محیط جلوگیری کند و به همان میزان گاز مصرفی کارخانه به شبکه برمی گردد.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان کنگان در استان بوشهر، کیلومتر ۱۴ جاده‌ی کنگان به عسلویه در ناحیه‌ی دو منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس و در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار ایجاد شده است.

شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر به عنوان یکی از برترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی کلینکر و سیمان در کشور، فعالیت‌های حرفه‌ای خود را، با التزام به برآورده شدن الزامات پذیرفته شده‌ی سازمان و در جهت دست‌یابی به اهداف و چشم‌انداز تعریف شده منطبق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ادامه می‌دهد.

پایبندی به ارزش‌های اسلامی و حفظ کرامت انسانی، حفظ منافع سهامداران و سایــر ذینفعان، سازمان یادگیـرنده، تعـهد و مسوولیت پـذیری، بهبـود مستمرِ کارآیی و اثربخشی فرآیـندها، صیانت از منابع انرژی و محیط زیست مهمترین ارزش‌های محوری این شرکت بزرگ است. این شرکت در سال ۱۳۹۷ به عنوان صادر کننده نمونه ملی برگزیده شد. عمده نیرو‌های شرکت سیمان سارج کنگان از بومیان همین منطقه می‌باشند.

به بهانه روز خبرنگار و بحث‌های مهمی که وجود دارد، گفتگویی را با مدیرعامل محترم کارخانه سیمان کنگان انجام داده ایم که در ادامه به شکل مشروح می‌خوانید:

با عرض سلام و خدا قوت. مختصری در رابطه با تحصیلات، سوابق حرفه‌ای و شغلی خود را توضیح فرمایید.

بنده نیز به نوبه خود عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما آقای صفایی مدیر مسوول هفته نامه ثلاث جنوب و روز خبرنکار را خدمت شما و اصحاب رسانه تبریک عرض می‌کنم. اینجانب علی پورنظری دارای مدرک تحصیلی دکتری برق الکترونیک می‌باشم. از اواخر اسفند ماه گذشته به عنوان مدیرعامل شرکت بین المللی ساروج بوشهر منصوب شدم. از سوابق قبلی اینجانب عضو هیات مدیره، قائم مقام مدیر عامل و معاونت فنی شرکت بین المللی ساروج بوشهر، مدیر کارخانه سیمان مازندران، عضو هیات مدیره سیمان شمال، مدیر کارخانه و معاونت فنی سیمان ایلام و رئیس هیات مدیره سیمان دهلران می‌باشد.

تاریخچه‌ای کوتاه از کارخانه سیمان کنگان، فلسفه ساخت یک کارخانه سیمان در منطقه و میزان تولید کلینکر و سیمان آن را بیان بفرمایید.

سابقه و ایده احداث کارخانه سیمان به وجود اسکله اختصاصی صادرات مواد معدنی در دهه ۷۰ بر می‌گردد و شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر هم در سال ۱۳۷۷ ثبت گردید.

عملیات اجرایی ساخت کارخانه سیمان کنگان از اواخر سال ۱۳۸۲ شروع و در ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ و همزمان با جشن ملی خودکفائی تولید سیمان در کشور با ظرفیت اسمی ۶.۰۰۰ تن کلینکر در روز به بهره‌برداری رسید. با توجه به ظرفیت آسیاب سیمان کارخانه از ۶۰۰۰ تن کلینکر تولیدی حدود یک سوم آن قابلیت تبدیل به سیمان را دارد.

کارخانه سیمان کنگان با توجه به مزیت‌های رقابتی آن، بزرگترین صادرکننده کلینکر می‌باشد.

میزان اشتغال کارخانه اعم از مستقیم و غیرمستقیم و درصد اشتغال نفرات بومی چقدر بوده است؟

میزان اشتغال زایی مستقیم حدود ۷۰۰ نفر و چند برابر آن هم به صورت غیر مستقیم که حدود ۸۰ درصد آن‌ها بومی می‌باشند.

به طور کلی یکی از مسائل صنعت و در اینجا کارخانه سیمان بحث آلایندگی محیط زیست است؛ شرکت ساروج چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

به طور کلی فعالیت صنایع در همه جای دنیا تأثیراتی بر محیط زیست دارد و این اصلاً قابل انکار نیست. اما لازم هست به خاطر حساسیتی که هست من توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه بدهم:

برای احداث و فعالیت هر صنعتی در کشور قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود و در بحث محیط زیست هم نظارت بر این قوانین بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که اتفاقاً هم در سطح کشور و به ویژه در استان بوشهر به نظرم با دقت و سختگیری بیشتری این نظارت انجام می‌شود.

کارخانه سیمان کنگان هم در ابتدای احداث بر اساس الزام قانونی مطالعات ارزیابی زیست محیطی را انجام داده است و قطعاً در این مطالعات، محیط‌های پیرامونی از جنبه‌های مختلف به ویژه از نظر تأثیرات بر محیط زیست انسانی به دقت بررسی و سپس منجر به صدور مجوز از سوی محیط زیست گردیده است. در حال حاضر فکر می‌کنم فاصله کارخانه سیمان از نزدیکترین نقاط مسکونی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر می‌باشد. از طرف دیگر بعد از افتتاح و شروع بهره برداری هم مجدداً بر اساس الزام قانونی اندازه گیری‌های لازم توسط محیط زیست انجام شده و سپس مجوز بهره برداری صادر می‌شود و این نظارت باز هم به صورت مرتب و مستمر در حال انجام است و ادامه می‌یابد و به صورت دوره‌ای حداقل ۴ بار در سال اندازه گیری توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام می‌شود و حتی دودکش اصلی کارخانه به سیستم پایش آنلاین متصل است و محیط زیست به صورت لحظه‌ای داده‌های خروجی را رصد می‌کند.

کارخانه هم برای کنترل آلاینده‌های ناشی از فعالیت خود اقدامات متعددی در زمینه زیست محیطی انجام داده است از جمله:

نصب حدود ۴۰ دستگاه بگ فیلتر، دو دستگاه بگ هاوس، یک دستگاه الکتروفیلتر، تهیه و تعویض مستمر کیسه‌های بگ هاوس، تشکیل گروه فیلتراسیون، ۴ دستگاه سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی، احداث ۲۶ هکتار فضای سبز (مطابق استاندارد ۱۰ درصد مساحت کارخانه می‌بایست فضای سبز شود که در این کارخانه، حدود ۳۰ درصد مساحت کارخانه فضای سبز می‌باشد)، ایجاد تشکیلات محیط زیست برای پیگیری و نظارت بر فعالیت ها، نصب سیستم آنلاین پایش ذرات خروجی دودکش اصلی، اجرای نظافت صنعتی مکانیزه، اندازه گیری دوره‌ای آلاینده‌های زیست محیطی، آب پاشی مستمر مسیرها، برگزاری دوره‌های متعدد زیست محیطی، اجرای مدیریت پسماند، ایجاد و …

یکی از پروژه‌های زیست محیطی خوب که کارخانه سیمان آن را دنبال می‌کند، پروژه استفاده از گاز فلر برای سوخت کارخانه می‌باشد؛ در رابطه با این طرح و مزایای اجرای آن توضیح دهید و علت عدم اجرایی شدن آن تا این لحظه چه می‌باشد؟

بله یکی از پروژه‌های خوب و تأثیرگذار بر محیط زیست منطقه و حتی فراتر از منطقه استفاده از گاز فلر به عنوان سوخت مشعل‌های کارخانه هست. میزان سوخت مصرفی کارخانه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز می‌باشد. اگر این طرح عملیاتی شود با خاموش کردن بیشتر فلر‌های پالایشگاه‌های همجوار (پالایشگاه نهم فاز ۱۲) می‌توان از ورود مقدار زیادی از گاز‌های CO۲، SO۲ و Nox به هوای محیط جلوگیری کند و به همان میزان گاز مصرفی کارخانه به شبکه برمی گردد.

به طور کلی ضرورت و مزایای اجرای این پروژه از بعد ملی و منطقه‌ای در راستای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و بهینه سازی مصرف انرژی است که مهمترین آن شامل:

خاموشی تعدادی از فلر‌های منطقه و به تبع آن کاهش آلودگی‌ها و آثار مخرب و زیان بار گاز‌های گلخانه‌ای و اسیدی بر محیط زیست منطقه، افزایش ظرفیت شبکه سراسری گاز کشور به مقدار ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال، کاهش هزینه انرژی و تولید کارخانه وامکان افزایش هزینه‌های تحقیق وتوسعه کارخانه جهت بهبود مستمر، عدم نیاز به هزینه سرمایه گذاری هنگفت ثابت و جاری توسط شرکت نفت جهت حذف این گازها.

کارخانه در این مساله پیگیری‌های زیادی انجام داده است و اخیرا مکاتبه و جلسه‌ای تخصصی با ریاست محترم محیط زیست کشور داشته که نامه به وزیر محترم نفت ارجاع داده شده است، ولی متاسفانه هنوز نتیجه‌ای نگرفته ایم. به هرحال کارخانه همچنان پیگیر و البته آماده اجرای این پروژه به عنوان پایلوت است.

کارخانه سیمان کنگان در رابطه با مسوولیت‌های اجتماعی و تعامل با منطقه چه اقداماتی انجام داده است؟

همانطور که مستحضرید بحث مسوولیت‌های اجتماعی یا CSR بسیار گسترده می‌باشد. شرکت بین المللی ساروج بوشهر (کارخانه سیمان کنگان) از بدو شروع به کار پروژه ساخت کارخانه سیمان همواره به موضوعات اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته و در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود در حدود اختیارات و مجوزات قانونی شرکت، اقدامات و روش‌های متعددی به کار گرفته و خود را ملزم به انجام این اقدامات می‌داند و تلاش می‌کند که این اقدامات از لحاظ کمی و کیفی بهبود یابند.

این اقدامات در زمینه‌های متعددی مثل اشتغال، زیست محیطی، ورزش، آموزش و امور خیریه بوده است که به صورت خلاصه می‌توان به بخشی از این اقدامات اشاره نمود:

در زمینه اشتغال: بکارگیری افراد بومی در کارخانه و ایجاد اشتغال پایدار برای صد‌ها نفر، ورزش: کمک نقدی به اداره ورزش و جوانان، حمایت از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی، همکاری در برگزاری مسابقات ورزشی در شهر، همکاری با تربیت بدنی و محیط زیست در برگزاری راهپیمایی‌های همگانی و دوچرخه سواری، در بحث آموزش و همکاری با مراکز آموزشی: کمک نقدی و غیرنقدی به مدارس و موسسات آموزشی، همکاری در پذیرش کارآموز از دانشگاه‌ها و مدارس شهرستان، همکاری در بازدید علمی دانشجویی و دانش آموزی از مراکز آموزشی شهرستان از کارخانه، در بحث بهداشت و سلامت: کمک نقدی و غیرنقدی به بیمارستان، اهدای اقلام و کالا‌های بهداشتی، در امور خیریه هم می‌توان به کمک نقدی و غیر نقدی به موسسات خیریه و مراکز نگهداری سالمندان و معلولین، اهدای سیمان پاکتی به موسسات خیریه، مساجد و حسینیه‌ها و گروه‌های جهادی به صورت کمک بلاعوض در حدود اختیارات اشاره کرد.

در مبحث زیست محیطی در سوال قبلی به بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شرکت اشاره گردید.

چرا با وجود یک کارخانه سیمان در منطقه، سیمان گران و در بعضی مواقع کمیاب می‌باشد و نوسانات قیمت سیمان به چه چیزی بستگی دارد و کارخانه جهت تعدیل قیمت سیمان چه اقداماتی داشته است؟

همانطور که مستحضرید عرضه سیمان در بورس کالای ایران از سال گذشته و وجود رقابت در بازار فیزیکی این محصول، ارزش این محصول را افزایش داده است.

کارخانه سیمان در تعیین قیمت فروش نقش چندانی ندارد. تمامی قیمت‌های پایه مطابق با لیست اعلامی سازمان بورس بر روی تابلو عرضه می‌گردد و سیمان کنگان مطابق با دستور سازمان صمت جهت کنترل و کمک به کاهش التهاب بازار عرضه خود را افزایش داده است.

با توجه به میزان تقاضا از سوی مشتریان و تعین قیمت از سوی آن‌ها جهت خرید در بورس و تقاضای بالای سیمان به دلیل فعال بودن پروژه‌های همجوار در پارس جنوبی و افزایش رقابت، باعث ایجاد نوسانات یا افزایش قیمت سیمان می‌گردد.

در زمان‌هایی مانند زمستان به دلیل قطع گاز یا تابستان به دلیل محدودیت برق و به تبع آن قطع تولید و کاهش عرضه یا در زمان تعمیرات اساسی سیمان‌های همجوار ممکن است باعث کاهش عرضه سیمان و یا کمبود آن در منطقه گردد. کارخانه سیمان کنگان در جهت کمک به مردم و کاهش التهاب بازار در زمان تعمیرات اساسی کارخانه تحویل خود را متوقف ننموده و همچنین جهت تسریع در تحویل سیمان به مشتریان، تحویل این کارخانه به صورت آزاد و بدون نوبت می‌باشد.

چند سال پیش کلیپی در رابطه با قاچاق خاک و خام فروشی کارخانه سیمان کنگان در فضای مجازی منتشر شد که آن زمان از طرف کارخانه [در گفتگو با سایت خبری ثلاث]تکذیب شد؛ ولی هرچند مدت مجددا در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ در این رابطه توضیحاتی می‌فرمایید.

این کلیپ و شایعه مربوط به سال ۱۳۹۵ می‌باشد و مدیران آن زمان هم پاسخ کافی به این مساله داده بودند و اتفاقا رسانه‌های وزین محلی و استان هم با حضور خود در کارخانه از نزدیک شاهد دروغ و کذب بودن ادعا‌ها بوده اند و همچنین مسوولین مربوطه هم بر خلاف بودن ادعا‌ها نیز گواهی دادند که در سایت‌های خبری آن سال قابل مشاهده می‌باشد. در این زمینه شرکت از عاملین این کلیپ در محاکم قضایی شکایت و پرونده‌ای هم در این زمینه وجود دارد.

فقط یک نکته‌ای که لازم است اضافه شود این است که کلینکر محصول نهایی فرایند پخت در سیمان بوده و به عنوان مارکت بین المللی رو به رشد شناخته می‌شود و دلیل اصلی صادرات بیشتر کلینکر نسبت به سیمان به دلیل حمل و نگهداری آسان‌تر آن می‌باشد چرا که حمل به شکل فله و نگهداری سیمان به دلیل واکنش با رطوبت نسبت به کلینکر بسیار مشکل می‌باشد، لذا اقبال به صادرات این محصول در دنیا رو به افزایش می‌باشد.

مهمترین اقدامات شما به عنوان مقام ارشد شرکت در این مدت چندماهه چه بوده و برای بهبود و استمرار تولید چه برنامه‌هایی دارید؟

هرچند که اینجانب مدت کوتاهی در این مجموعه خدمت می‌کنم و جهت انجام اقدامات اساسی و رفع بعضی از معضلات نیاز به زمان طولانی تری است، ولی با این حال از اهم اقدامات انجام شده با همراهی و همکاری دیگر همکاران در این مدت چند ماهه، می‌توان به کاهش هزینه‌های مواد اولیه با بازتعریف فرایند انتقال و دپو مواد معدنی، تعریف پروژه‌های بهبود خط تولید، پی جویی معدن سیلیس در استان بوشهر و ثبت معدن در ۴۰ کیلومتری کارخانه (در حال حاضر از فاصله ۵۰۰ کیلومتری در استان فارس تهیه می‌شود) و اصلاح اساسی ساختار فنی کارخانه اشاره کرد.

همچنین برای اولین بار در کشور در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱به منظور تنظیم بازار کلینکر و در راستای شفاف سازی و حذف رقابت منفی موفق به عرضه کلینکر و سیمان صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران شدیم.

مهمترین مسائل و مشکلات کارخانه سیمان چه می‌باشد و چه برنامه‌هایی برای آن دیده شده است؟

تامین انرژی مستمر و پایدار (برق و گاز) و پل ارتباطی بین کارخانه و معادن که هم اکنون دسترسی مستقیم به معادن به سختی انجام می‌شود از مهمترین مسائل و مشکلات کارخانه می‌باشد.

پروژه‌های آتی و توسعه‌ای کارخانه سیمان در آینده چه می‌باشد؟

این شرکت پروژه‌هایی را امکان سنجی و مجوز تعدادی از آن‌ها را هم اخذ نموده است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پل ارتباطی معادن، پروژه آهک میکرونیزه، احداث یک آسیاب سیمان و … اشاره نمود که در صورت شروع به کار این پروژه ها، فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد خواهد شد.

انتظار شما از مسوولین محلی چه می‌باشد؟

ضمن تشکر از همکاری و همراهی مسوولین در حمایت از این صنعت در طول سال‌های گذشته، باتوجه به اینکه این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی واقع می‌باشد، ضمن رعایت قوانین سرزمینی، استمرار فعالیت و تولید آن در جهت بهبود فضای اقتصادی و ارزش ملی، تعامل و حمایت بیشتر مسوولین محلی را می‌طلبد.

کارخانه سیمان کنگان می‌تواند تعدادی از فلر‌های پارس جنوبی را خاموش کند

کارخانه سیمان کنگان می‌تواند تعدادی از فلر‌های پارس جنوبی را خاموش کند

کارخانه سیمان کنگان می‌تواند تعدادی از فلر‌های پارس جنوبی را خاموش کند

کارخانه سیمان کنگان می‌تواند تعدادی از فلر‌های پارس جنوبی را خاموش کند

منبع: ثلاث

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده