به گزارش میمتالز، نیروی انسانی، مهمترین عامل تولید است، اما به رغم قوانین و مقرراتی که برای رفاه حال کارگران وضع شده به گفته این قشر از جامعه اغلب قوانین و مقررات یا به درستی اجرا نشده و یا در اجرای آن سلیقهای برخورد میشود.
در بین کارگران کشور، کارگران صنعت خودرو ساز در سالهای گذشته در فراز و فرود تولید، شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند. در راستای تولید خودرو که وسیلهای لوکس محسوب میشود، امنیت شغلی کارگران سازنده در مسیر اقتصاد کشور گاهی با توقف خط تولید، منجربه بیکاری اجباری شده است.
به واسطه نزدیکی استان البرز با دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، بخش زیادی از نیروی انسانی این شرکتها از این استان تامین میشود. از طرفی واحدهای تولید قطعات خودرو در استان البرز نیز فعال بوده و در این واحدها نیز کارگرانی مشغول فعالیت هستند که عمده مشکلاتشان عدم رعایت حقوق و مقررات مطابق با قانون کار است.
یکی از کارگران خودروساز گفت که سالها به عنوان جوشکار صنعتی در شرکت تولید خودرو فعالیت کرده، اما در پرونده کاری، مهارت حرفهای او را با عنوان شغلی «مونتاژکار» معرفی کرده اند که خودبه خود از مزایای سختی کار محروم شده است.
این کارگر ادامه داد: مشاغل سخت زیانآور بعد از بیست سال بازنشسته میشوند، اما به خاطر اینکه عنوانِ شغلیِ ما را متفاوت رد کرده اند، برای بازنشستگیِ زودتر از موعد دچارمشکل شده ایم.
او گفت که کارفرماها به جای تعدیل نیرو برای اینکه بیمه بیکاری پرداخت نکنند، مجبورمان میکنند بازخرید شویم. این اقدام به سود خودشان تمام میشود، چون به ازای جذب نیروی جدید از پرداخت مالیات سال بعد معاف میشوند، اما ما را بیکار و خانه نشین میکنند.
این کارگر خودرو ساز با اشاره به سختی کار صنعت خودروسازی ادامه داد: ما ارزانترین نیروی کار هستیم، اما کارفرما هر زمان که بخواهد هزینههایش را کاهش دهد از حق و حقوق ما کم میکند و این موضوع، انگیزه کار را از ما میگیرد.
مجتبی حاجی زاده، رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازان ایران اظهار کرد: مجموعه کارگران خودروساز از زنجیره حمل و نقل شروع میشوند و در واحدهای تولیدی قطعه سازی و تولید محصول در شرکتهای بزرگ ادامه دارد. شرکتهای بزرگ نیز شامل چندین شرکت دولتی و خصوصی یا نیمه دولتی را شامل میشود.
وی افزود: در صنعت خودرو و قطعه سازی، آنچه در کشور استنباط میشود نبود نظارت قانونی است به عنوان نمونه انجمن قطعه سازان ادعا میکند آموزش فنی و حرفهای بابت مهارت افزایی پرسنل، تعاملی با آنها ندارد. این درحالی است که مرکز آموزش فنی و حرفهای هیچ وظیفه قانونی در این ارتباط ندارد و اتفاقا آموزش، یکی از وظایف کارفرما در واحدهای قطعه ساز است.
حاجی زاده با مطرح کردن این پرسش که مجموعه شرکتهای قطعه ساز صنعتی فعال در «مناطق و شهرکهای صنعتی، مالیات کارگران خود را چگونه محاسبه میکنند؟» توضیح داد: طبق دستورالعمل اداره مالیات، برای کارگران فعال در شهرکهای صنعتی، مالیاتی حدود ۵۰درصد تعیین شده است.
این فعال کارگری با اشاره به قوانین وضع شده در مجلس تاکید کرد: مجلس این قانون را وضع کرده و دستگاههای اجرایی لازم است مقرراتی وضع کنند که شرایط کار به اجرای قانون نزدیک شود.
حاجی زاده تصریح کرد: بسیاری از قطعه سازان در مجموعههای بزرگ و هلدینگ خود بالغ بر ۸هزار پرسنل خانم را مشغول به فعالیت کرده اند که عمده این واحدها در تولید خودرو نقش محوری دارند، اما با توجه به حساسیت کاری که انجام میدهند در حق شان، قانون به درستی اجرا نمیشود.
رئیس اتحادیه کارگران خودرو ساز کشور به فصل ششم قانون کار اشاره کرد و گفت: کمیته انظباطی زمانی وجاهت قانونی دارد که شورای اسلامی کار در آن مجموعه فعال باشد. در فصل ششم قانون کار آمده است که در هر واحد تولیدی حداقل نماینده کارگری یا شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی باید فعال باشد در صورتی که اغلب کارگران ترجیح میدهند نماینده کارگری باشند؛ بنابراین عقلانی نیست که هر واحد از حداقل نماینده برخوردار باشد. چون مجموعهای با ۵ تا ۸هزار نیرو با یک نماینده کارگری که مصونیتی هم ندارد نمیتواند مشکلات کارگری و کارفرمایی را حل و فصل کند.
وی ادامه داد: دولت باید برای فصل ششم قانون کار، مقرراتی وضع کرده و به عنوان نمونه با توجه به تعداد پرسنل، الزاماتی برای داشتن انجمن صنفی یا تشکیل شورای اسلامی کار وضع کند که مشخص شود کارفرمایان در بخش صنعت خودروسازی مالیات پرسنل و کارگران خود را چگونه محاسبه میکنند؟ در حالی که مالیات پرداختی در مناطق کم برخوردار باید ۵۰درصد محاسبه شود.
این فعال کارگری در ارتباط با اجحاف در پرداخت حق وحقوق کارگران خودروساز گفت: عدم پرداخت پاداش آخر سال به کارگر صنعت خودروسازی با این بهانه مطرح میشود که «کارفرما بدهی اندوخته دارد» درحالی که این بدهی، ارتباطی با کارگر ندارد لذا باید پاداش پایان سال در سطح ملی به کارگر پرداخت شود. نباید قانون کار با قانون مدنی و کیفری تداخلی داشته باشد؛ لذا پناه بردن به قوانین مدنی و کیفری، نوعی فرار کارفرما از قانون کار است که در جایگاه خود کامل و شفاف است.
حاجی زاده در ارتباط با معافیت مالیاتی سیستم حمل نقل گفت: دلیل پیمانکاری کردن سیستم حمل و نقل در شرکت ها، معاف کردن مالیات است، اما آیا این مبلغ در حمایت از کارگر به مجموعه برمی گردد؟ اما واقعیت امر، خلاف این حمایت است. از طرفی با توجه به کارگران کلان این صنعت که از اغلب صنایع و صفوف، برخوردار است، محصولی عرضه میشود که از نانوتکنولوزی، برق، مکانیک، چوب، نساجی و… برخوردار بوده و لازم است برای حمایت از کارگران این صنعت، نمایندگان شورای عالی کار پای کار باشند.
حاجی زاده ادامه داد: توقع کارگری حداقل در مجموعههای دولتی این است که برای حق و حقوق خود دغدغه کمتری داشته باشند در حالی که طی سالهای گذشته خلاف این امر، محقق شده است.
وی در پاسخ به سوال مبنی بر شرایط اقتصادی کارگران خودروساز در سال آتی گفت؛ با توجه به مفهوم اقتصاد مقاومتی، اگر نمیتوان در راستای ارتقای رفاهی کاری برای مردم انجام بدهند لااقل باید شرایط معیشتی را در همین سطح و شرایط، ثابت نگه دارند.
این فعال صنف کارگری تاکید کرد: در شرایط موجود، بدون تعارف، حداقل یک وعده غذایی از سفرههای مردم حذف شده است لذا اگر وضعیت اقتصادی کشور با همین گرانی و تورم پیش برود، برای تولید و نیروی کار، شرایط سختی رقم خواهد خورد.
حاجی زاده در ارتباط با تعدیل نیرو با ترفند فرار مالیاتی گفت: کارفرما برای اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شود از ترفند «بازخرید» پرسنل استفاده میکند چراکه بازنشسته و بازخریدها تحت الشعاع این قانون قرار نمیگیرند لذا هر کارگاه که بتواند قبل از شروع سال جدید ۵۰نفر را جذب کند از مالیات سال بعد معاف میشود. در چنین شرایطی کارفرما به سمت تعدیل نیرو نمیروند بلکه با ترفند و یا فشار بر کارگر او را مجبور به بازخرید اجباری میکند.
وی تاکید کرد: مشکلات جامعه کارگری اغلب از نااگاهی این قشر نسبت به قانون کار ایجاد میشود و به رغم وظیفهای که بابت آموزش کار بر واحدهای تولیدی نهاده شده، اما در هیچ واحدی سراغ ندارم قانون کار آموزش داده شود.
وی گفت: در سالهای اخیر، قبل از پایان سال، آگهی و اطلاعیههای زیادی از جذب نیرو منتشر میشود تا جذب نیروی خود را به رقم ۵۰ نفر برسانند و از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. اما این یک طرف خوب ماجراست. طرف سخت برای ۵۰ نفر کارگری است که به اجبار بازخرید یا بازنشسته میشوند. این محاسبه برای جبران خسارت بیمه بیکاری، کارگران را از کار بیکار میکنند.
این فعال کارگری گفت: در صنایع بزرگ همچون صنعت فولاد، رقم معافیت مالیاتی، کلان است در حالی که هیچ شرکت فولادی زیر ۳تا ۴هزار میلیارد سودآور نبوده و برای این رقم اگر مالیاتی حداقل ۱۰درصدی کسر نشود، بازخرید بیشتر از اخراج و تعدیل نیرو به داد کارفرما میرسد، چون از بیمه بیماری هم معاف میشود و جالب اینکه پروندههای بسیاری در مراجعه قانونی وجود دارد که ماهها کارگران خودروساز را معطل خود کرده است و با نفوذ خودروسازان بعد از ۹ ماه پرونده به حل اختلاف ارجاع میشود و در این مدت طولانی کارگری که بیکاری اجباری را متحمل میشود، حقش ضایع شده مشکلات بیشتری را تجربه میکند.
حاجی زاده گفت: قبول بازخرید و بازنشستگی از طرف کارگر با تأیید اداره کل کار منطقه برای ترغیب سرمایه گذار در صنایع، دولتهای مختلف بستههای تشویقی ارائه کردند، ولی این در مسیر درست قرار نمیگیرد و سهام سهامداران در فرابورس با ۲۰درصد قرار میگیرد.
وی گفت: آنچه وزیر کار در شورای عالی کار مطرح کرد این بود که به استانها دستور دادیم تا نظرات شان را در شورای عالی کار اعلام کنند و این باید شفاف سازی شود که مدیران استانی برای تعیین دستمزد کارگران در سال جدید چه نظری دارند.