تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۹۶۶۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون:

مدیریت حاکم بر ارز ضعیف است

‌می‌متالز - آنچه از شواهد دیده می‌شود این است که بانک مرکزی در تخصیص ارز دچار مشکل است. نهاده‌های دامی مخصوصا کنجاله و سویا در بازار دچار معضل شده است.

به گزارش می‌متالز، آنچه از شواهد دیده می‌شود این است که بانک مرکزی در تخصیص ارز دچار مشکل است. نهاده‌های دامی مخصوصا کنجاله و سویا در بازار دچار معضل شده است. اگر واردکننده‌ها ارز خود را به‌موقع دریافت کرده بودند، قطعا دچار این مشکل نمی‌شدیم. من اطلاعی ندارم که در نهایت ارز را تخصیص خواهند داد یا خیر، اما به‌عنوان فردی که باید در جریان خروجی کار باشم و آن را رصد کنم، می‌بینم که این روند ما را دچار مشکل و معضلات زیادی کرده است.

واردات نهاده‌های دامی و قیمت برخی از کالا‌های اساسی مانند گوشت و برنج متاثر از نرخ جهانی است. براساس اطلاعاتی که داریم هم‌اکنون در بازار‌های جهانی نوسانات شدیدی دیده نمی‌شود، دولت هم اعلام کرده که ارز کالا‌های اساسی را با نرخ ۲۸هزار ۵۰۰ تومان ثابت نگه خواهد داشت، اگر این دو گزینه را کنار هم قرار دهیم، طبیعتا نباید با افزایش قیمت کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی مواجه باشیم، مگر اینکه اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مانند جنگ اوکراین اتفاق بیفتد.

بخشی از افزایش قیمت کالا‌های اساسی مانند گوشت به پارامتر‌های اقتصادی داخل کشور مثل افزایش دستمزد و هزینه‌های حمل و نقل و نرخ تورم برمی‌گردد که اگر همه آن‌ها را هم حساب کنیم، باز نباید قیمت گوشت ۵۰۰ هزار تومان باشد. اما ما در برنامه‌ریزی و سیستم توزیع دچار مشکلات فراوانی هستیم که باید آن را حل کنند.

منبع: سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز

عناوین برگزیده