به گزارش میمتالز، زمانی که یک کشور نتواند تمامی مواد مورد نیاز تولید یک کالا را فراهم کند، اقدام به واردات و صادرات کالا میکند. عواملی مانند کمبود بودجه و نیرو، نبود مواد اولیه و... دلایل اصلی واردات کالا هستند. پس از ورود کالا به کشور و قرارگیری آن در انبارهای بزرگ گمرک، نوبت به ترخیص آن میرسد. کالا در مسیر آزادسازی قرار میگیرد تا افراد طبق قوانین و شرایط، مدارک و مجوزهای آن را به گمرک بندرعباس ارائه دهند و در صورت تطابق و صحیح بودن مراحل، تاییدیه از گمرک صادر میشود. برای اینکه بتوانید کالای خود را به سرعت ترخیص کنید بهتر است از ترخیص کار متخصص، راهنمایی بگیرید، زیرا مراحل گمرکی دارای تشریفات پیچیدهای هستند که تنها افراد آگاه از آن اطلاع دارند. برای ادامه مطلب با ما همراه باشید.
معنای لغوی ترخیص، آزادسازی است. در امور گمرکی برای آزادی نهایی کالا و رسیدن به مقصد از این لفظ استفاده میشود. ترخیص کالا از گمرک بندرعباس دارای مراحل خاص خود است که به نسبت کالاها و ارزش آن ها، هزینه و مراحل آن متغیر میشود. حالا تصور کنید برای این که بتوانید کالا را سریعتر آزاد کنید باید تمامی مراحل را به درستی طی کنید. زیرا این فرایند بسیار روند پیچیدهای دارد و اشتباه در هر بخش باعث طولانیتر شدن مسیر آن میشود. پس قبل از هر اقدامی بهتر است، اول از مدارک و مستندات آن اطلاع کسب کنید و خود را برای ارائهی آنها آماده کنید و هزینههای محتمل و برآورد شده را در هر بخش پرداخت کنید.
بندرعباس یکی از مهمترین بنادر در جنوب کشور است که دارای دو گمرک شهید رجایی و باهنر بوده و هر دو به خوبی در حال فعالیت هستند و جزو اصلیترین مبادی ورودی کالا به کشور محسوب میشوند. سابقه این گمرکها بسیار بالا است و دارای قدمت چند ساله هستند. به همین دلیل سهولت ترخیص کالا در آنها زبانزد خاص و عام است. بندرعباس در ۱۳۳۳ کیلومتری تهران واقع شده و بسیار نزدیک به خلیج فارس است. همواره اسکله و کشتیهای بزرگ برای انتقال محمولهها در این گمرک مشغول به فعالیت هستند. فاصله این گمرک حدود ۲۸ کیلومتر تا قشم است. شهر قشم علاوه بر جنبهی وارداتی و تجاریای که دارد، بسیار ارزشمند برای خرید و تفریح است.
محاسبه دقیق هزینهها و وجوه گمرکی براساس مدارک و اسناد دریافتی از کالا و همچنین متناسب با اطلاعاتی از قبیل جنس و نوع کالا، ارزش کالا، وزن خالص و ناخالص، تعداد کانتینر و با رعایت اصل انصاف
تسلط به تمامی امور گمرکی و در نتیجه ترخیص سریع و با صرفهی اقتصادی کالاها
انجام امور مختلف تجاری به همراه ارائه مجوزهای لازم به مشتریان
هماهنگ ساختن ترانزیت کالاها و انبار
سهولت تعیین وجوه با ارسال مدارک و اطلاعات کالاها به اداره گمرک این شهر از طریق ایمیل
مدارک مهم برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس
۱. مدارک مربوط به نمایندهی صاحب کالا: دفترچه بیمه، اصل و کپی کارت ملی، اصل وکالت نامه محضری، معرفی نامه
۲. مدارک مربوط به صاحب کالا: کپی از تمامی صفحههای کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کارت بازرگانی، اصل کارت ملی
۳. مدارک مرتبط به کالا: ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصیهای کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا، ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.
همانطور که قبلا گفته شد، مراحل ترخیص کالا به آسانی امکان پذیر نیست و هرگونه خطا در انجام مراحل آن باعث میشود کالاها زمان بیشتری در انبارها باقی بمانند. برای این که بتوانید از زیان مالی و اتلاف وقت جلوگیری کنید بهتر است از یک ترخیص کار متخصص بهرهمند شوید. این فرد پس از استخدام میتواند کالای شما را در کمترین زمان ممکن آزاد کند و با آشنایی با امور گمرکی با خیال راحت و در امنیت کامل کالا را به دست صاحب خود میرساند.
تمامی کالاها پس از ورود، تحت نظر بازرسین بررسی میشوند، اما برخی کالاها نیاز به بررسی ندارند. در ادامه برای شما این کالاها را ذکر میکنیم:
کالای مجاز: کالایی است که طبق شرایط و ضوابط وارد میشود و نیاز به بازرسی ندارد
کالای مشروط: کالای مشروط همانطور که از نامش پیداست با ارائه مجوزات خاصی ترخیص آن امکان پذیر است
کالای ممنوع: برخی کالاها به طور کلی ممنوع هستند و در کل اجازه ورود به کشور را ندارند. مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی و...
تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک به طور دقیق در ذیل برای شما شرح داده شده است. با این حال به خاطر نوسان هزینهها بهتر است قبل از اقدام استعلام بگیرید. گروه تجاری آربی با داشتن سابقه درخشان خود در زمینه واردات انواع کالا و ترخیص کالا در کمترین زمان، یک گزینه عالی برای مشتریان است.
۱. تحویل اسناد توسط مشتری
۲. دریافت مجوزهایی مانند ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت برای تولیدکنندههای ایرانی، اقلام خاصی که دارای معافیت گمرک هستند.
۳. دور اظهاری و پرینت آن
۴. اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت
۵. صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینهها به بانک
۶. مجوز بارگیری
۷. تسویه انبارداری و پرداخت هزینههای آن
۸. انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی
۹. تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی
۱۰. ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل
۱۱. تعیین مسیر: دارای سه بخش سبز، زرد و قرمز است. مسیر سبز: کالا بدون نیاز به مجوز و بازرسی به در خروجی هدایت میشود. مسیر زرد: بعد از بررسی کالا و اسناد اجازه خروج دارد. مسیر قرمز: ارزیابی از مهمترین بخشهای این مسیر است که کارشناس بعد از دریافت مجوزهای مربوطه مانند استاندارد و ماهیت کالا میتواند آن را به در خروجی هدایت کند.
ترخیص کالا دارای بخشهای زیادی است که با عنوان امور گمرکی و تشریفات گمرکی شناخته میشوند. مراحل آن شامل ۴% گمرکی+ ۳% ارزش افزوده، هزینههای ثبت سفارش، وزارت راه، هزینههای قبض انبار و ترخیصیه، هزینههای بارگیری و فله چینی، هزینههای بندری (تخلیه و بارگیری و انبارداری، هزینههای ورودی، تعداد و نوع کالا، عوارض و وزن کالاها و مدت ماندگاری در انبارها) میشود، که تمامی آنها باید طبق هزینه به روز پرداخت شود. هزینههایی که تعیین میشود ممکن است تغییر کنند، بنابراین هیچ دو روزی قیمتها یکسان نیست. به همین دلیل استعلام هزینه بهترین راه حل برای شما است.
منبع: همشهری