تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۹۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱:

عملیات گمرکی بیش از ۱۳۴ میلیون تن کالا‌های وارداتی و صادراتی کشور

‌می‌متالز - معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات گمرکی بیش از ۱۳۴ میلیون تن کالا‌های وارداتی و صادراتی کشور در ده ماهه ابتدای سال در حدود ۱۴۰ گمرک کشور انجام شد که ارزش این میزان کالا‌ها تقریبا ۹۳ و ۸ دهم میلیارد دلار است.

به گزارش می‌متالز، مهندس عسگری معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد به مناسبت روز جهانی گمرک گفتگو کرد.

سوال: این روز را به شما و همکارانتان در سراسر کشور تبریک می‌گویم امیدوارم که مسوولین اقتصادی بیشتر به مسئله اقتصادی و امور گمرکی توجه کنند، آقای عسگری بفرمائید برای امروز چه برنامه‌هایی دارید؟

عسگری: این روز جهانی گمرک را خدمت همکاران عزیز و خانواده‌های محترمشان که در اقصی نقاط میهن عزیزمان در مرز‌های هوایی و زمینی خدمت می‌کنند این روز را تبریک می‌گویم. امروز نشستی را ریاست کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با مدیران کل گمرکات اجرایی کشور در تهران خواهیم داشت در این مراسم مقام عالی وزارت هم احتمالا حضور خواهند داشت که به تشریح برنامه‌ها و دستاورد‌های این مدت اشاراتی خواهند داشت. سیاست‌ها و مشوق‌هایی که درحوزه تجارت خارجی دارند امروز انشاالله خدمت مدیران عزیز اعلام خواهد شد.

سوال: رسانه‌ها هم دعوت هستند؟

عسگری: بله.

سوال: راجع به آمار و اطلاعات گمرکی در سال ۱۴۰۱ در شش ماهه اول در مقایسه با شش ماهه ۱۴۰۰ بفرمائید و در ایران وضعیت ورود و خروج کالا و خدمات به چه شکل بوده به خصوص در بخش بنادر و گمرک فرودگاهی؟

عسگری: من آمار ده ماهه را خدمتتان عرض کنم همکاران ما در حدود ۱۴۰ گمرک کشور در ده ماهه سال جاری عملیات گمرکی بیش از ۱۳۴ میلیون تن کالا‌های وارداتی و صادراتی کشور را انجام دادند که ارزش این میزان کالا‌ها تقریبا ۹۳ و ۸ دهم میلیارد دلار است. از این میزان ۱۰۳ میلیون تن کالا‌های صادراتی است که رشد ۳ درصدی در وزن دارد از نظر ارزش کالا‌های صادراتی با رشد ۱۷ و ۶ دهم درصدی در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۵ و ۳ دهم میلیارد دلار دست یافتیم ارزش کالای صادراتی مان بود در این مدت ۳۱ میلیون تن کالا از مبادی مختلف کشور وارد میهن عزیز شد به ارزش ۴۸ و نیم میلیارد دلار با رشد ۱۶ و ۸ دهم درصدی، میانگین قیمت یک تن کالای صادراتی ما در این مدت ده ماهه با رشد خوب ۱۴ درصدی به ۴۴۰ دلار رسید و این نشان دهنده این است که صادرکنندگان و تجار و بازرگانان ما به سمت کالا‌های صادراتی با ارزش افزوده بالاتری می‌روند.

سوال: این عدد سال پیش چقدر بود؟

عسگری: ۱۴ درصد رشد فکر کنم نزدیک ۳۸۰ و خورده‌ای دلار بود. کشور‌هایی که مقصد کالا‌های صادراتی ما بودند به ترتیب ما ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به چین داشتیم که مقام اول مقصد کالا‌های صادراتی بود، کشور بعدی ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم، ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در این ده ماهه به کشور ترکیه داشتیم، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیو ن دلار به امارات و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به هند صادرات داشتیم تقریبا این ۵ کشور حول و حوش ۷۴ درصد از وزن و ۷۶ درصد از سهم ارزش کالای صادراتی ما را به خودشان اختصاص دادند. همکاران ما در گمرکات کشور با ارائه تسهیلات خصوصا در حوزه صادرات باعث شدند که کالای صادراتی با کمترین ایستایی هم در مراکز استان‌ها در گمرکات داخلی و هم در گمرکات مرزی با کمترین زمان تشریفات گمرکی اش انجام شود و خود این اعتماد به صادرکنندگان و این که ما بپذیریم که عملیات گمرکی را در محل تولید کالا‌های صادراتی یا این که کالای صادراتی را با حداقل تشریفات روانه مرز‌ها کنیم کمک کرد به این که این رشد را داشته باشیم و امیدواریم تا پایان سال جاری به بالای ۵۰ میلیارد دلار صادراتمان افزایش پیدا کند.

سوال: گمرکات دریایی و هوایی و زمینی و ریلی هرکدام به تفکیک چند درصد از این صادرات و واردات را برعهده داشتند؟ رسوب گمرکی ما الان چه میزان است و عمده دلایلش چیست؟ و سومین سوال که در مورد بحث ورود بلاکچین‌ها در گمرکات و استفاده از آن‌ها برای رمزگذاری کانتینر‌ها که در گمرک مطرح شده بود و به نظرم گمرک اقدامات خوبی انجام داده بود توضیح بفرمائید.

عسگری: دسته بندی تجارت خارجی به تفکیک گمرکات الان اطلاعاتش را ندارم. یکی از کار‌های خوبی که ما در ارتباط با کالا‌های اساسی داریم انجام می‌دهیم و عمدتا در بنادر مهم ما خصوصا بندر حضرت امام بیشترین واردات کالا‌های اساسی ما است اولا گمرک در آن استان به صورت شبانه روزی فعالیت هایش را انجام می‌دهد و تقریبا حول و حوش ۸ میلیون تن کالا الان در لنگرگاه‌ها و اسکله‌ها و موجود در بندر امام داریم که عمدتا جو دامی، گندم، دانه‌های روغنی و خود روغن خام است که گمرک با حضور ۲۴ ساعته و با پذیرش ضمانت نامه بابت حقوق ورودی و با تسهیلات دیگری که قائل است مانند حداقل اسناد، این کالا‌ها را در کمترین زمان ممکن با همراهی سایر دستگاه‌هایی که در امر صدور مجوز متولی هستند مانند سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و داروی کشور و سازمان دامپزشکی تشریفات این را انجام می‌دهد. ما تقریبا ۷۰ درصد کالا‌های اساسی ما از گمرک بندر امام و در مرحله بعد گمرک شهید رجایی، گمرک چابهار، گمرک امیرآباد در شمال و در نوشهر انزلی انجام می‌شود. از حیث ارائه خدمات گمرکی که سوال شما در مورد رسوب است، گمرک به صورت دائم و ۲۴ ساعته حضور دارد و تا آخرین محموله‌ای که در آن روز احصا شده حتما باید از گمرک خارج شود.

سوال: آماری راجع به رسوب گمرکی ندارید؟

عسگری: عرض کردم اگر کل کالا‌ها را بخواهیم حساب کنیم این گونه نیست که مثلا کالا بیاید و منتظر باشد و دستگاه‌ها کم فعال باشند، کالا یا مشکل ارسال وجه دارد، ولی جریان دارد مثلا ما به صورت میانگین روزی ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کامیون فقط خروجی از گمرک بندر حضرت امام داریم یعنی اینکه بالاخره یک عده کالا باید منتظر آزمون‌های بهداشت و استاندارد بمانند، یک عده اظهار می‌کنند و عده‌ای هم پرداخت حقوقی دارند و بارگیری دارند و از گمرکات خارج می‌شوند بنابراین یک روند جاری است که همیشه وجود دارد و یک تعداد کشتی هم که منتظر تخلیه می‌مانند حالا براساس بحث مبادلات اسناد بانکی شان و ارسال وجه برای فروشنده که معمولا در لنگرگاه هستند و هنوز وارد اسکله‌ها نمی‌شوند و یک عده هم در حال تخلیه است.

سوال: ممنون، راجع به بلاکچین‌ها نشد صحبت کنیم انشاالله در فواصل بعدی با شما صحبت خواهیم کرد اقدام ارزنده‌ای است از گمرک.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده