تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۹۶۸۹۶

معرفی خطوط برون شهری مترو اصفهان

‌می‌متالز - تمام خطوط مترو اصفهان با خطوط برون شهری این شبکه در ارتباط است و با تکمیل ساخت آن، شهر‌های شاهین شهر، بهارستان، خمینی شهر، فلاورجان، فولادشهر، زرین شهر، مبارکه، خوراسگان، مجلسی و شهر‌های کوچک بین مسیر به یکدیگر متصل می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، شهر اصفهان با توجه به بنا‌های تاریخی فراوان، همه روزه میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که اغلب ترجیح می‌دهند برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. سازمان قطار شهری اصفهان نیز برای رفاه حال شهروندان و گردشگران اقدام به طراحی و ساخت مترو در خطوط مختلف درون و برون شهری کرده است.

معرفی خطوط متروی اصفهان
معرفی خطوط مترو شیراز

تمام خطوط مترو اصفهان با خطوط برون شهری این شبکه در ارتباط است و با تکمیل ساخت آن، شهر‌های شاهین شهر، بهارستان، خمینی شهر، فلاورجان، فولادشهر، زرین شهر، مبارکه، خوراسگان، مجلسی و شهر‌های کوچک بین مسیر به یکدیگر متصل می‌شوند.

خطوط متروی اصفهان برای بخش برون شهری در حال حاضر موارد زیر را شامل می‌شود:

متروی اصفهان- زرین شهر

جاده اصفهان، زرین شهر از مسیر‌های پرترددی است که به بهبود کیفیت سیستم حمل ونقل عمومی نیازمند است. برای حل این مسئله خط جدیدی از متروی اصفهان پیشنهاد داده شد که در کنار خط ۳، مسیر میدان آزادی به سمت زرین شهر را پوشش دهد.

این خط از میدان آزادی، شروع می‌شود و بعد از عبور از فلاورجان، ایمان شهر و فولادشهر به زرین شهر می‌رسد. مسیر این مترو بعد از خارج شدن از زرین شهر، به کارکنان ذوب آهن هم، سرویس دهی می‌کند.

خط مترو اصفهان - فلاورجان - فولادشهر - زرین شهر، اولین خط قطار طراحی شده برون شهری اصفهان محسوب می‌شود؛ اما در حال حاضر طراحی و جانمایی ایستگاه‌های آن به نتیجه‌ای نرسیده است. این خط از انتهای خط سه مترو اصفهان آغاز و با طول تقریبی ۵۰ کیلومتر شامل هفت ایستگاه می‌شود.

متروی اصفهان- شاهین شهر

مسیر متروی اصفهان برای تردد مسافران شاهین شهر از ابتدای خط یک شروع می‌شود و پس از عبور از ایستگاه‌های داخل شهری، به بختیاردشت و سپس از سمت غرب به شهرستان شاهین شهر می‌رسد. این خط ۹ ایستگاه دارد و ۲۰ کیلومتر طول دارد که ۵٫۵ کیلومتر در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در حوزه شاهین شهر قرار گرفته است.

متروی اصفهان- بهارستان

بهارستان یکی از نزدیک‌ترین شهر‌های اصفهان است. اگرچه برای تردد در این مسیر به صورت دائمی، وسایل حمل ونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی وجود دارد؛ اما راه اندازی متروی این مسیر، راحتی زیادی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

خط مترو اصفهان که از پایانه صفه در خط یک شروع می‌شود، ۱۴٫۵ کیلومتر طول دارد که ۴٫۵ کیلومتر در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در حوزه شهر بهارستان قرار گرفته است. این خط شامل چهار ایستگاه می‌شود و در امتداد جنوبی خط یک مترو اصفهان واقع شده است که پس از عبور از سپاهانشهر به بهارستان می‌رود. حدود یک سوم مسیر به صورت روباز و مابقی آن در تونل‌های زیرزمینی خواهد بود

متروی بهارستان- مجلسی

مجلسی یکی دیگر از شهر‌های اصفهان است که اگرچه فاصله زیادی، حدود ۵۰کیلومتر با اصفهان دارد، اما طرح ساخت متروی بین شهری آن ارائه شده است. این خط در صورت ساخت و راه اندازی از ایستگاه بهارستان آغاز و بعد از گذر از ده سرخ، زیباکنار و مبارکه به سمت مجلسی حرکت می‌کند و به خط مترو بهارستان - مبارکه - مجلسی شناخته می‌شود.

این خط ۵۱ کلیلومتر طول دارد و شامل هشت ایستگاه می‌شود. فاز اول این خط از کارخانه فولاد مبارکه تا شهر جدید مجلسی می‌باشد.

خط مترو اصفهان - خمینی شهر - نجف آباد

خط مترو اصفهان به نجف آباد شاخه‌ای دیگر از خط دو مترو اصفهان است که در امتداد خیابان آتشگاه به سمت نجف آباد حرکت می‌کند. این خط با طول تقریبی ۲۸ کیلومتر و با هشت ایستگاه در مرحله طراحی است.

خط مترو بهارستان - شهرضا

خط مترو بهارستان به شهرضا تنها به عنوان طرح مصوبه شورای شهرضا است و هیچ گونه تاییدیه‌ای از وزارت کشور ندارد. در طرح احتمالی، این خط از امتداد خط مترو اصفهان به بهارستان انشعاب می‌گیرد.

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

عناوین برگزیده