تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۰۰۴۰۰

قطار سبک برای تردد سنگین

‌می‌متالز - برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی به تازگی اخباری در خصوص بازنگری در مطالعات اتصال پردیس به تهران با ایجاد خطوط مترو منتشر و عنوان کرده اند که پیشنهاد‌های جدیدی از سوی مشاور به دست آن‌ها رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس خبری که در خبرگزاری «ایسنا» منتشر شد، متولیان شهر‌های جدید در وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت بازنگری در برنامه ها، اهداف و هزینه طرح متروی پردیس تاکید کرده و آن را طرحی فوق العاده پرهزینه خوانده اند.

قرار است به زودی درباره پیشنهاد جایگزین متروی پردیس که ظاهرا اجرای خطوط قطار سبک شهری است، جلسه‌ای برگزار و در این رابطه تصمیم‌گیری شود. در نهایت تصمیم جدید باید به مصوبه دولت تبدیل شود تا قابلیت اجرا پیدا کند. اما اینکه آیا اجرای شکلی از قطار سبک شهری (LRT) به جای مترو گزینه ایده آلی برای پردیس به شمار می‌آید یا نه محل سوال و تامل است. جمعیت ساکن در شهر جدید پردیس واقع در محدوده شمال شرقی پایتخت از نیمه دوم دهه ۹۰ به ویژه پس از تلاطم شدید قیمتی در بازار مسکن به شدت رو به افزایش بوده و طی سال‌های اخیر گروهی از مستاجر‌های تهرانی، مالک بودن در یک شهر جدید همجوار پایتخت را به سکونت استیجاری در تهران با وجود جهش اجاره بها طی این سال‌ها ترجیح دادند. افزون بر این گروهی از مستاجر‌های مناطق نیمه جنوبی تهران نیز به تدریج به دلیل ناتوانی نسبت به پرداخت اجاره بهای مطلوب موجران، ناگزیر به بازار اجاره بها در پردیس و برخی دیگر از شهر‌های جدید اطراف تهران مهاجرت کردند.

با این وصف جمعیت امروز پردیس حتما بسیار بیشتر از رقم ۷۵‌هزار نفری است که در سرشماری سال ۹۵ اعلام شد و گروه بسیاری از ساکنان جدید این شهر که در تهران اشتغال دارند یا مشغول به تحصیل هستند، هر روز با استفاده از خودروی شخصی یا ناوگان تاکسی بین پایتخت و شهر محل سکونت خود در تردد هستند. این موضوع نیاز فوری و غیر‌قابل انکار پردیس نشین‌ها به حمل‌ونقل سریع السیر، پاک و انبوه بر مثل مترو را آشکار می‌کند، اما با گذشت بیش از سه سال از تصویب طرح ساخت متروی ۲۵کیلومتری برای پردیس و حتی انعقاد قرارداد مربوطه با پیمانکار، این موضوع عملا هیچ پیشرفتی نداشته است.

حالا با گذشت سه سال و در حالی که انتظار می‌رفت طبق برآورد اولیه این پروژه دست کم ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، گزینه دیگری به جای مترو روی میز مدیران شهر‌های جدید قرار گرفته و آن قطار سبک شهری است که ظرفیت جابه جایی به مراتب کمتری نسبت به مترو دارد و حتی به طور معمول سرعت آن نیز از مترو کمتر است. اینکه LRT می‌تواند پس از یک دوره ۶ساله مهاجرت از مبدأ تهران گزینه ایده آلی برای پاسخ به نیاز جابه جایی حومه نشین‌های شمال شرقی پایتخت باشد از این جهت مایه ابهام و سوال است که با برآورد جمعیت چند سال قبل، به تشخیص مدیران و کارشناسان وقت «مترو» به عنوان مد حمل‌ونقلی موردنیاز در پردیس معرفی شده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده