تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۳۰۳۷۰۷

بلیت مترو، رفت و برگشت!

‌می‌متالز - در حالی که هنوز یک ماه از اعمال قیمت جدید بلیت مترو در پایتخت نگذشته است، اعضای شورای شهر تهران دیروز از مصوبه قبلی خود درباره بهای بلیت عقب نشینی کرده و آن را کاهش دادند.

به گزارش می‌متالز، اسفند پارسال که به شکل سنتی در زمره روز‌های نفس گیر و پرکار شورای شهر تهران به شمار می‌آید و طرح‌ها و لوایح گوناگونی با موضوعات قیمت‌گذاری و مباحث بودجه‌ای به تصویب می‌رسد، لایحه قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ تصویب شد و به موجب آن بهای بلیت ۲۵‌درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد. پروسه تایید و اجرای این مصوبه نیز حدود یک ماه و نیم به طول انجامید و از چهارم اردیبهشت قیمت مصوب جدید بلیت تک سفره که به ازای هر سفر مترو بدون احتساب تخفیفات و طول مسیر، ۳۶۵۰ تومان تعیین شده بود، اعمال شد.

با وجود این شورای شهر تهران در آخرین روز از اردیبهشت ماه از مصوبه قبلی خود که به تایید فرمانداری نیز رسیده بود عقب نشینی کرد و با تصویب اکثریت، مقرر شد میزان رشد بهای بلیت مترو از ۲۵ به ۱۵‌درصد کاهش پیدا کند. به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، این طرح با هدف تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» تعیین شده است، در دستور کار قرار گرفت. رفت و برگشت بلیت مترو البته در حالی صورت گرفته که چه قیمت تعیین‌شده قبلی و چه قیمت کنونی هیچ نسبتی با هزینه‌های واقعی سفر با مترو و حتی سهم یک سومی مسافر از پرداخت این هزینه‌ها ندارد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حداقل هزینه واقعی هر سفر با مترو حدود ۲۲‌هزار تومان است و با در نظر گرفتن استهلاک، این رقم به بیش از ۳۰‌هزار تومان نیز می‌رسد. به این ترتیب سهم یک سومی مسافر از بهای بلیت حمل‌ونقل عمومی باید بین ۷ تا ۱۰‌هزار تومان تعیین شود. اما در بهترین حالت یعنی مصوبه قبلی بلیت مترو، سهم مسافران نصف آنچه باید باشد تعیین شده بود و اکنون از همان رقم نیز ۱۰‌درصد کاسته شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده