تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۰۲۴۴۶
در شبکه پنج بررسی شد؛

نبود مترو و مشکلات حمل و نقل ریلی­ برای مردم ورامین­ ­

‌می‌متالز - نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مترو ­راه اندازی شود، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می‌رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری، ورامین را کاهش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، نوش آبادی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه پنج سیما گفت: اگر مترو ­راه اندازی شود، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می‌رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری، ورامین را کاهش می‌دهد.

سوال:­این هفته راجع به ورامین صحبت کردیم، مسئولین مختلف ورامین، فرماندار، شهردار و امام جمعه در برنامه حضور یافتند­ ­و قول‌هایی هم از آن‌ها گرفتیم. امروز میزبان نماینده مجلس مردم ورامین هستیم، سه دوره است که نماینده مجلس مردم ورامین هستید، این نشان دهنده اعتماد مردم به شماست، یکی از مشکلات مهمی که مردم ورامین از ما پرسیدند، چون ورامین بین­ تهران و گرمسار قرار دارد و­مترو هم در ورامین وجود ندارد، قطاری است که در طول روز حرکت می‌کند، مردم تحت فشار هستند و این مسافتی که مردم به تهران می‌روند و کار می‌کنند و برمی گردد، مردم می‌گویند آرامشی نداریم در قطار. ­این مشکل چند سال است که حل نشده است و برای اضافه کردن واگن‌های اضافه چه کردید؟

­نوش آبادی­:­ بحث حمل و نقل عمومی یکی از مشکلات ورامین است. ­حمل و نقل جاده‌ای و تقویت ناوگان مسافری است و یکی هم بحث حمل و نقل ریلی است. ­انتظار مردم، انتظار به حقی است، حمل و نقل جاده‌ای فرسوده است و تلاش می‌شود با نوسازی حمل و نقل جاده‌ای و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مینی بوس که اخیرا توسط شهرداری‌های ورامین و قرچک خریداری شده است، ­ حمل و نقل جاده‌ای بهبود یابد. ­­بهبود حمل و نقل ریلی استفاده از حمل و نقل ایمن و ارزان و سریع تر.

از سالیان قبل بحث مترو مطرح بوده است، از دوره اولی که مجلس بودم از سال ۸۵ این پروژه شروع شده است، متاسفانه ۱۷ سال از این پروژه گذشته است و طرح مترو تبدیل شده است­ به قطار حومه‌ای. ­تلاش کردیم که این قطار حومه‌ای به حالت اولیه خودش مترو تبدیل شود. ­­در سفر سال قبل رئیس جمهور موضوع مترو به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شد و ایشان دستور دادند که قطار حومه‌ای به علت وضعیت آشفته و نابسامان و فرسودگی که دارد تبدیل شود به مترو، ­­کار‌های آن انجام می‌شود و ۱۰ درصد از حمل و نقل مسافرین از طریق قطار انجام می‌شود و اگر مترو ­راه اندازی شود، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می‌رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری - ورامین را کاهش می‌دهد. ­مهم‌ترین مطالبه مردم بحث برخورداری آن‌ها از متروست. خداروشکر­ مورد حمایت دولت کنونی قرار گرفته و قول آقای رئیس جمهور و تلاش الان دولت به ثمر نشسته و امیدواریم اتفاق بیافتد.

سوال: ­­گفتید ۱۷ سال از طرح مترو گذشته و هنوز اتفاق نیافتاده است، وقتی هنوز مترو راه اندازی نشده است و الان در این شرایط می‌روند و می‌آیند. ­الان به این فکر کنیم که این قطار را درست کنیم و مردم بتوانند راحت‌تر رفت و آمد کنند. ­اگر بودجه‌ای در نظر بگیریم، ان شاءالله­ چند سال آینده مترو راه اندازی شود؟

­نوش آبادی­: ­تا زمانی که پروژه مترو شروع نشده حتما باید شرکت راه آهن­ خدمات قطار حومه‌ای را شایسته‌تر ادامه دهد­، جلسات مختلفی با وزیر راه و با مدیرعامل مترو داشتیم و یک بحث جایگزینی است و به موازات انتقال و تحویل قطار حومه‌ای به شرکت متروی تهران که انجام گیرد و ابلاغیه دولت و معاون اول رئیس جمهور به راه آهن هست که تحویل شود به موازات این تغییر و تحول باید وضعیت قطار حومه‌ای هم بهبود پیدا کند و نوسازی قطار فعلی و امکانات مناسب برای تردد. در حال حاضر­­بی نظمی حاکم هست و آشفتگی در حمل و نقل و گاهی بی حرمتی نسبت به مردم به دلیل عدم ارائه خدمات شایسته به مردم.

سوال:­چه قولی می‌دهید به مردم تا موقعی که مترو درست شود، فکری به حال قطار می‌کنید که بهتر شود؟

­نوش آبادی­:­ جلسات متعددی برگزار شده است که تعداد قطار‌ها بیشتر شود. ­متاسفانه تعدادی از قطار‌ها به دلیل نقص فنی از رده خارج شده است و من به وزیر راه و مسکن و شهرسازی عرض کردم و هم مدیرعامل راه آهن وظیفه دارید تا زمانی که مترو قطعی نشده، خدمات شما به طور شایسته به مردم انجام شود، منتها لازمه آن این است که شرکت راه آهن و متولی امر نسبت به حل موضوع به صورت کوتاه مدت اقدام کنند. ­بنده به عنوان وکیل و نماینده مردم قطعا این را منعکس می‌کنم، ولی در حوزه کار اجراست و دولت باید جدی‌تر باشد. ­نماینده جایگاه تقنینی و نظارتی است، جایگاه اجرایی ندارد. ­ما فقط مطالبات مردم را منعکس و پیگیری کنیم و مصر باشیم که انجام شود. ­با وزیر راه و شهرسازی مرتب در ارتباط هستم و منعکس کردم که این موضوع را جدی گرفته و حمل و نقل و مخصوصا بحث قطار حومه‌ای و وضعیت فعلی قطار حومه‌ای رضایت بخش نیست و از این شرایط بسیار اسفناک الان فاصله بگیریم.

سوال:­ وضعیت الان برای رفت و آمد مردم ورامین اسفناک است و­ شما هم می‌گویید قول جدی نمی‌توانم بدهم.

­نوش آبادی­: ­وعده دولت برای اجرای پروژه، دولت باید اجرا کند و طرح‌ها و پروژه‌ها دست دولت است و مجلس نقش نظارتی دارد، ولی بار اجرا را هم به دوش می‌کشیم و گاهی جلسات و هماهنگی‌ها را خودمان به دوش می‌کشیم و وظیفه ماست، ولی نباید دولت، وزارت راه و شهرسازی شانه خالی کند.

سوال:­ دولت چرا شانه خالی کند؟

نوش آبادی­: به علت­­ بی توجهی و سهل انگاری. ­اگر این وضعیت بهبود نبخشند دچار تنش‌های اجتماعی می‌شویم. ­الان نارضایتی مردم و آشفتگی وضعیت حمل و نقل گاهی خودم از این قطار استفاده کردم همراه مردم و گاهی سفر کردم و وضعیت نابسامان و آشفته الان دیدم. ­ایستگاه شلوغ و پرتراکم و نبود امکانات مناسب در قطار‌های فعلی، نبود­امکانات سرمایشی و گرمایشی، ­­مرتب در مجلس گفتم و به وزرای مربوطه گفتم که اقدام فوری و ضربتی صورت گیرد. ­مقاومت‌هایی وجود دارد که این پروژه تحویل نشود. ­پروژه قطار حومه‌ای حتما باید تحویل مترو تهران شود. ­شرکت متروی تهران و شهردار تهران آمادگی خودشان را صد درصد اعلام کردند، ­آقای مخبر معاون رئیس جمهور اعلام کردند که حتما باید این اقدام صورت گیرد.۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده است و ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی است که باید به­ ۳۰ درصد برسد. ­دیروز اعلام کردم که آقای وزیر و مدیرعامل مترو کوتاهی و قصور می‌کنید، من تصمیم گیر در حوزه دولت نیستم و بحث اعتبارات داریم که در مجلس بودجه‌ها را تصویب می‌کنیم و در اختیار قرار می‌دهیم.

سوال: ­درست است که­­­ کار اجرایی­ نمی‌کنید و همین قدر که مردم فکر کنند و می‌روید و دنبال می‌کنید برای آن‌ها امیدواری است. ­در مورد مشکل جاده ریحان آباد، یکی از روستا‌های شهرستان ورامین هست، که این جاده به علت کم عرض بودن و پرپیچ و خم بودن سال‌ها تصادفات­ شدیدی آن جا اتفاق می‌افتد. ­بخشدار و فرماندار بودجه‌ای برای آن جا اختصاص دادند، ولی ظاهرا دهیاری کار خاصی در این جا انجام نداده است. ­یک پیامک دیگر در مورد کمربندی محور مواصلاتی اتوبان امام رضا (ع) به ورامین روبه روی کارخانه سیمان، یک کیلومتر این ۹۰ درصد جاده آن تعریض شده و کارش انجام شده است و به خاطر یک جوی آب، آن جا بوده است که این کار ۱۰ سال رها شده و­­مابقی ۱۰ درصد جاده نه خط کشی، نه­ برق کشی و نه علامتی دارد و با ترس و وحشت از آن جا رد می‌شوند.

صوت مردمی در مورد مسکن مهر:

الان یک خانه است برای مسکن مهر در ورامین سمت کاظم آباد، مسکن‌های ولیعصر نزدیک ۱۲ سال است گرفتیم و کسی پیگیر نمی‌شود و هر جا شکایت کردیم و نتوانستیم به جایی برسیم. ­اگر می‌شود پیگیری کنید ۶۴ واحد یک مجتمع است که کلی آدم‌های بی سرپرست و پیرزن و پیرمرد که این خانه‌ها را خریداری کردند؟

­نوش آبادی­: مسکن مهر از پروژه‌هایی است ک در دولت‌های قبل مطرح بوده است و متاسفانه به صورت ناقص اجرا شده است و در تحویل و واگذاری قصور شده است و تبعات بی تدبیری‌های گذشته در حوزه مسکن را در حال حاضر می‌بینیم و این که مردم حق دارند که معترض باشند و انتقاد داشته باشند از وضعیت موجود که این پروژه بیش از ۱۵، ۱۰ سال است که مطرح است، ­الان بحث نهضت ملی مسکن مطرح است و دولت کنونی پیگیر­­پروژه نهضت کنونی است و باید وزارت راه و شهرسازی­ نسبت به واگذاری زمین در ورامین و قرچک نسبت به وعده دولت به مردم صورت گیرد. حتما باید مسئولین ذی ربط نسبت به مسکن نسبت به رفع این دغدغه‌ها اقدام کنند. مردمی که ۱۵-۱۰ سال پول دادند و بخشی از آن‌ها بی خانمان هستند. مسایل منطقه متعدد است، در حوزه بهداشت و درمان، راه و حمل و نقل و وضعیت راه‌های مواصلاتی مطرح است، موضوع مطرح شده در مورد بحث جاده ریحان آباد روز گذشته دستوری از وزیر گرفتیم که راه ورامین به ریحان آباد که احیا کنیم. یک راه بسیار کم عرض و پرمخاطره‌ای است که انجام شود.

سوال:­مردم ورامین، کشاورزان ورامین، ­ سد ماملو که زده شده است قرار شده است ۱۰ درصد حق آبه کشاورزان به آن‌ها داده شود، نه تنها به آن‌ها حق آبه ندادند وعده داده شده است که پساب استان تهران به استان ورامین ندادند، لوله کشی کردند و ۴ سال است به آن‌ها ندادند. ­مردم از چاه و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و این نشست‌های پیاپی دارد و این که آیا می‌توانید کاری کنید. مردم حق آبه شان و ۱۰ درصد را بگیرند؟

نوش آبادی­: ­ورامین و پیشوای قرچک قطب کشاورزی استان تهران است. ­این واقعیتی است، رتبه اول تامین گوشت را در استان تهران داریم. ­بخش مهمی از نیاز‌های غذایی، لبنی و پروتئینی توسط منطقه ما تامین می‌شود. ­این که از این ۹۰۰ هزار تن محصولاتی که تولید می‌کند، این ۹۰۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌کند و سهم بالایی است و ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات زراعی و ... است و نیازمند تامین آب برای این همه اراضی وسیع ماست که ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت داریم که ۴۰ هزار هکتار به دلیل فقدان آب کشت می‌شود. وضعیت آب و بخشی از تامین آب مورد نیاز از طریق چاه هاست. ­چاه‌های کشاورزی تقریبا هزار و ۷۰۰ چاه برای تامین آب و بخشی هم از طریق پساب تهران است. فاز اول انتقال پساب تهران در سال گذشته انجام شده است. مهم‌ترین فصل صورت گرفته تامین آب زراعی از طریق اجرای خط انتقال پساب تهران به ورامین. با وزیر نیرو صحبت کردم که در هفته دولت در شهریور، ­ ان شاءالله انتقال پساب تهران به صورت تصفیه شده وارد شبکه کانال آبرسانی شود و این دغدغه و نگرانی که الان وجود دارد مرتفع شود.. وزیر نیرو که قول داده است تقاضا می‌کنم که اتفاق بیافتد و براساس قولی که دادند برای نیمه سال جاری بتوانیم پساب تهران که تصفیه شده است، برای تامین آب زراعی منتقل شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده