تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۱۲۶۳۵

ادعای رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره ناوگان لکوموتیو کذب است/ سازمان برنامه‌و بودجه هزینه تعمیرات لکوموتیو را تامین نکرد

‌می‌متالز - معاون ناوگان راه آهن اظهار داشت: عمده مطالبات شرکت‌های بخش خصوصی مالک لکوموتیو بر اساس توافقات صورت گرفته با شرکت‌های مذکور در بازه زمانی ۶ ماهه پرداخت شده است و با تاکید مدیرعامل محترم شرکت راه آهن ج. ا. ا ظرف روز‌های آتی بخش دیگری از مطالبات این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد و به تبع آن آمار لکوموتیو‌های آماده به کار بخش خصوصی هم بهبود خواهد یافت؛ بنابراین ادعای مطالبات ده ماهه شرکت‌های مالک لکوموتیو از راه آهن واقعیت ندارد.

به گزارش می‌متالز، محمدهادی ضیایی‌مهر درباره مصاحبه اخیر رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی درباره دلایل کاهش لکوموتیو‌ها و افت عملکرد بخش باری و مسافری اظهار داشت: درباره ادعای غیرفعال شدن نیمی از لکوموتیو‌های بخش خصوصی به علت عدم پرداخت مطالبات، باید گفته شود که بر خلاف اظهار نظر دوستان که اتفاقا به خوبی از موضوع اطلاع دارند، متوسط تعداد لکوموتیو‌های آماده به کار روزانه بخش خصوصی که همگی باری هستند، در بهترین شرایط که در فروردین ماه سال جاری بوده، تعداد ۱۱۶ دستگاه بوده است و نه ۱۷۵ لکوموتیو و در واقع هیچ وقت تمام ظرفیت لکوموتیو‌های بخش خصوصی فعال نبوده است و به طور معمول بخشی از لکوموتیو‌ها همیشه در چرخه تعمیرات می‌باشند. در ثانی متوسط تعداد لکوموتیو‌های آماده به کار روزانه این شرکت‌ها در هفته گذشته ۱۰۰ دستگاه بوده است و این ادعا که می‌گویند در حال حاضر ۸۰ لکوموتیو خصوصی آماده به کار وجود دارد، کذب است؛ بنابراین انتشار این حجم از اطلاعات خلاف واقع معلوم نیست با چه هدفی صورت می‌گیرد.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن افزود: عمده مطالبات شرکت‌های بخش خصوصی مالک لکوموتیو بر اساس توافقات صورت گرفته با شرکت‌های مذکور در بازه زمانی ۶ ماهه پرداخت شده است و با تاکید مدیرعامل محترم شرکت راه آهن ج. ا. ا ظرف روز‌های آتی بخش دیگری از مطالبات این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد و به تبع آن آمار لکوموتیو‌های آماده به کار بخش خصوصی هم بهبود خواهد یافت؛ بنابراین ادعای مطالبات ده ماهه شرکت‌های مالک لکوموتیو از راه آهن واقعیت ندارد.

ضیایی‌مهر در خصوص موضوع مطرح شده مبنی بر بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی در بخش تعمیرات و نگهداری لکوموتیو‌های مسافری به شرکت مپنا، ضمن رد صریح ادعای مطرح شده، گفت: با توجه به اهمیت قطار‌های مسافری، کلیه صورت وضعیت‌های قابل پرداخت شرکت مذکور تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ پرداخت شده و آمادگی لازم برای پرداخت صورت وضعیت تیرماه سال جاری نیز پس از ارسال توسط پیمانکار و رسیدگی توسط ناظر مربوطه وجود دارد.

مدیرکل سابق راه آهن خراسان در ادامه به عنوان نمونه با اشاره به موضوع حذف قطار‌های مسافری وزیان بخش حمل و نقل مسافری گفت: ادعای زیان برای شرکت‌های مسافری با حذف لوکوموتیو در حالی مطرح می‌شود که در سال گذشته با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی و همراهی شرکت‌های حمل و نقل مسافری با جابجایی بیش از ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رکورد حمل و نقل مسافری شکسته شد و در ۴ ماهه امسال نیز با جابجایی بیش از ۱۰ میلیون و هفتصد هزار مسافر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان حمل و نقل مسافری راه آهن ۱۳ درصد افزایش داشته است.

ضیایی مهر افزود: لکوموتیو قطار‌های مسافری توسط راه آهن ج. ا. ا تامین می‌گردد و استمرار فعالیت این لکوموتیو‌ها مستلزم هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات است که بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌های حمل و نقل مسافری به دلیل اقتصاد نامناسب قطار‌های مسافری که ناشی از عدم توازن قیمت بلیط و هزینه‌های تمام شده آن‌ها است، امکان جبران بخش بسیار اندکی از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لکوموتیو‌ها را دارند و الباقی هزینه‌ها باید مستقیما و به طور مستمر از منابع دولتی تامین شود، اما با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد راه آهن ج. ا. ا از مراجع ذیربط تاکنون مابه‌التفاوت هزینه‌های نگهداری و تعمیرات لکوموتیو‌های مسافری توسط سازمان برنامه و بودجه بصورت کامل تامین نشده و همین موضوع باعث کاهش تعداد لکوموتیو‌های آماده بکار مسافری شده است.

وی تاکید کرد: البته بخش عمده‌ای از این کاهش، با اختصاص روزانه ۳۰ دستگاه (بطور متوسط) لکوموتیو باری برای جابجایی قطار‌های مسافری جبران شده است و در نیمه دوم تابستان در برنامه روزانه قطار‌های مسافری تعداد محدودی قطار حذف شده است که در صورت تامین به موقع منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه با برنامه ریزی‌های اولیه انجام شده، بخشی از لکوموتیو‌های مسافری متوقف در کوتاه مدت قابل راه اندازی بوده و امکان افزایش تعداد لکوموتیو‌های آماده بکار مسافری در شهریور ماه و ایام اربعین حسینی (ع) وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده