تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۵۸۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
توسط گروه «آورین صنعت راد» صورت گرفت

جلوگیری از خروج ارز با تولید انواع شاسی اتوبوس

‌می‌متالز - از سه مدل شاسی تولید شده توسط گروه «آورین صنعت راد» در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

به گزارش می‌متازل، رئیس هیات‌مدیره گروه «آورین صنعت راد» در این باره گفت: این شاسی‌ها شامل شاسی اتوبوس بین شهری، شاسی اتوبوس شهری ۱۲ متری و شاسی اتوبوس برقی است که تاکنون وارد می‌شده است، اما از امروز این گروه می‌تواند، نیاز شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس در زمینه شاسی را تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

عبدالله اکبری راد افزود: این مجموعه دانش بنیان، انواع شاسی اتوبوس را توسط متخصصان جوان ایرانی تولید کرده و با توجه به شرایط موجود می‌توانیم نیاز کشور را در بخش توسعه و جایگزینی ناوگان حمل و نقل مسافری با تولید شاسی‌های مورد نیاز برطرف کنیم. شاسی مورد استفاده تاکنون از خارج کشور وارد می‌شده است، اما امروز به عنوان یک واحد تولیدکننده دانش بنیان این امر را محقق کردیم.

وی درباره خدمات ارائه شده در این زمینه گفت: پلتفرم مشترکی را ایجاد کردیم که برای سایر سازندگان اتوبوس نیز کاربری دارد. در زمینه خدمات مهندسی نیز می‌توانیم برای تولیدکنندگان اتوبوس اتاق طراحی یا اتاق مورد نظر خودشان را روی این شاسی‌ها سوار کنیم.

رئیس هیات‌مدیره گروه «آورین صنعت راد» درباره میزان صرفه جویی ارزی در تولید شاسی انواع اتوبوس در کشور گفت: ارز بری واردات شاسی بر اساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی (بخش مشاوران گروه خودرو) حدود ۶ درصد در ارزش میزان ساخت داخل (IPI) نقش دارد. برای مثال اگر قیمت یک اتوبوس را حدود ۲۰۰ هزار یورو در نظر بگیریم، میزان داخلی سازی آن معادل ۱۲ هزار یورو خواهد بود.

نیاز کشور

وی افزود: برای اتوبوس بین شهری در سال حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری نیاز است. اما پیش بینی می‌کنیم که اگر این امکانات زیرساختی فراهم شود، نیاز کشور برای اتوبوس بین شهری ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه در سال در بخش نوسازی و توسعه است. اگر میزان مورد نیاز در طرح جایگزینی را هم در آن لحاظ کنیم به میزان بیشتری نیاز خواهد بود. نیاز کشور در بخش اتوبوس شهری حدود ۱۰ هزار دستگاه در سال است. تولید این تعداد اتوبوس باعث کاهش خروج ارز و ایجاد اشتغال و توسعه صنعت در بخش اتوبوس‌های مسافر بری در کشور خواهد شد.

سهم مطلوب در صنعت ساخت اتاق اتوبوس

این مجموعه یکی از مبتکران تولید اتاق اتوبوس‌ها طی ۳۰ سال گذشته در کشور بوده و با دانش امروزی توانسته سهم مطلوبی در بحث صنعت اتاق سازی کشور داشته باشد. رئیس هیات‌مدیره گروه «آورین صنعت راد» با اعلام این مطلب در گفتگو با «دنیای اقتصاد» گفت: از آنجا که کشور نیازمند صنعت حمل و نقل عمومی بوده و ارزان‌ترین و مناسب‌ترین روش برای رسیدن به این استراتژی بلندمدت، تولید اتوبوس در کشور است، این گروه در این موضوع نقش موثری داشته و توانسته کار بسیار مبتکرانه و ارزشمندی را در کشور انجام دهد. در شرکت عقاب‌افشان (یکی از زیرمجموعه‌ها) اتوبوس را به صورت کامل تولید می‌کنیم. اکبری راد درباره فعالیت هلدینگ آورین صنعت راد گفت: این هلدینگ شامل۲۳ گروه صنعتی است که در رابطه با زنجیره تامین و ارزش قطعات خودرو‌های مسافربری سنگین جاده‌ای فعالیت می‌کند. وی افزود: خانواده «اکبری راد»، سابقه‌ای ۷۰ ساله در تولید انواع خودرو‌های تجاری مسافری دارد. پدر بنده (هادی اکبری راد) از بانیان و پیشگامان شکل گیری صنعت اتوبوس سازی این دیار است. برنامه ما این است که سبد محصولات را در هر دو بخش کیفی و کمی به صورت طولی و عرضی توسعه دهیم. گروه آورین صنعت راد با توجه به توانایی بسیار زیاد در ظرفیت سازی برای نیاز کشور بر اساس اعداد و ارقام موجود برای ظرفیت تولید ۵هزار دستگاه در سال برنامه ریزی کرده است. در کنار این در صنایع پایین‌دستی و بالادستی گام‌های شایسته‌ای برداشته ایم. به این صورت که زنجیره ارزش و تامین را ایجاد و بیش از ۳هزار نفر در گروه مشغول به کار هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده