تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۷۷۲۷۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در سایه رقابت سه‌جانبه آمریکا، آسیا و اروپا رقم خواهد خورد:

خودرو‌های سنگین؛ پرچمدار رشد بازار تجاری‌ها تا سال ۲۰۲۹

خودرو‌های سنگین؛ پرچمدار رشد بازار تجاری‌ها تا سال ۲۰۲۹
‌می‌متالز - بازار جهانی خودرو‌های تجاری در سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۲۱.۲۸ میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود این بازار از ۹۵۵.۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۱۲.۴۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ برسد که نشان‌دهنده رشد مرکب سالانه ۷درصدی در طول دوره پیش‌بینی شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی خودرو‌های تجاری در سال ۲۰۲۱ به حدود ۸۲۱.۲۸ میلیارد دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود این بازار از ۹۵۵.۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۷۱۲.۴۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ برسد که نشان‌دهنده رشد مرکب سالانه ۷درصدی در طول دوره پیش‌بینی شده است. همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ باعث شد خودرو‌های تجاری تقاضای کمتری از نرخ پیش‌بینی‌شده را در همه مناطق در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری تجربه کنند. بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ نسبت‌به سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۰.۲ درصدی را نشان داد که این کاهش به واسطه مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده است. با این حال بررسی‌ها نشان از آن دارد که این بازار تا سال ۲۰۲۹ دوباره به روند صعودی خود پیش از کرونا بازمی‌گردد.

کاهش تولید تجاری‌سازان در کشور‌ها با شیوع کرونا

شیوع جهانی COVID-۱۹ تاثیر جدی بر زنجیره تامین و صنعت لجستیک گذاشت و با گسترش سریع COVID-۱۹ در جهان این صنعت تقریبا متوقف شد. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA)، در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی خودرو با ۱۶ درصد کاهش به کمتر از ۷۸ میلیون دستگاه رسید که معادل سطح فروش در سال ۲۰۱۰ است. تولید خودرو در اروپا که تقریبا ۲۲ درصد از کل سهم را به خود اختصاص داده، شاهد کاهش تولید حدود ۲۱ درصدی بوده است. همه کشور‌های تولیدکننده کلیدی در منطقه شاهد کاهش تولید از ۱۱ تا ۴۰ درصد بودند. به طور مشابه، تولید ۱۹ درصد در ایالات متحده و بیش از ۳۰ درصد در آمریکای جنوبی کاهش یافت و در برزیل نزدیک به ۳۲ درصد. کاهش در آسیا و اقیانوسیه فقط ۱۰درصد کمتر از سایر مناطق بود. به طور خاص، تولید چین تنها ۲ درصد کاهش یافت، زیرا با وجود کاهش تولید در سه ماهه دوم ۲۰۲۰، به‌سرعت بهبود یافت. کمبود نیمه‌هادی هم باعث تاخیر در بازار کلی خودرو شد. به‌عنوان مثال، فورد مجبور شد تولید کامیون F-۱۵۰ خود را در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ کاهش دهد که بخش قابل توجهی از سود آن را تشکیل می‌دهد. همچنین، جنرال موتورز به طور موقت تولید را در ماه مارس متوقف کرد و تویوتا برنامه خود را برای کاهش ۴۰ درصدی تولید سالانه در سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود نیمه‌هادی اعلام کرد.

آغاز الکتریکی‌سازی تجاری‌ها برای کاهش آلایندگی

در سطح جهانی، افزایش آلودگی هوا ناشی از سوخت منتشرشده از وسایل نقلیه معمولی منجر به بحران‌های زیست‌محیطی شده است. این امر شرکت‌های تولیدی را تشویق کرده است که به سمت منابع انرژی پایدار حرکت کنند. سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مناطق مختلف در حال استفاده از برقی‌سازی در وسایل نقلیه باری برای ترویج حمل‌ونقل عمومی بدون آلایندگی و در عین حال تمیز نگه داشتن محیط‌زیست برای ساکنان هستند. دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از افزایش سطح انتشار گاز‌های گلخانه‌ای وضع کرده‌اند و ابتکارات مختلفی را برای ترویج برقی شدن وسایل نقلیه انجام داده‌اند. بخش لجستیک نیز با توسعه زیرساخت‌های مربوط به آن، بر خودرو‌های الکتریکی متمرکز شده است. OEM‌ها همچنین درحال تلاش برای کاهش هزینه باتری‌ها برای تشویق استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان هستند. بازیگران برجسته مختلفی مانند تویوتا، دایملر و ولوو برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده به سمت وسایل نقلیه الکتریکی روی آورده‌اند.

افزایش رشد بازار با تجهیز تجاری‌ها

استفاده از سیستم کمکی رانندگی پیشرفته (ADAS)، مانند سیستم‌های هشدار خروج از خط، سیستم‌های تشخیص خواب آلودگی راننده، سیستم‌های نظارت بر راننده و سیستم‌های تشخیص نقاط کور، بازار را رونق می‌دهد. علاوه بر این، اتصالات و تله‌ماتیک عملیات را تا حد زیادی متحول کرده و تولیدکنندگان را تشویق می‌کنند تا وسایل نقلیه را به چندین سرویس متصل مجهز کنند، زیرا ایمنی را افزایش می‌دهند و از دسترسی غیرمجاز به وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند، در نتیجه از سوءاستفاده و فرسودگی وسایل نقلیه باری جلوگیری می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که این به افزایش رشد بازار در چند سال آینده کمک کند. به‌عنوان‌مثال، Valeo و Wabco یک تفاهم‌نامه (MoU) امضا کردند تا به طور مشترک در جهت توسعه فناوری‌های ADAS در وسایل نقلیه باری کار کنند.

بالاترین رشد تجاری‌ها تا ۲۰۲۹

بخش خودرو‌های تجاری سبک به دلیل بیشترین استفاده از آن در عملیات لجستیکی در محدوده کوچک‌تر، سهم قابل توجهی از بازار جهانی را در اختیار گرفته و انتظار می‌رود همچنان بخش عمده‌ای از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بخش خودرو‌های سنگین در این دوره به طور تصاعدی توسعه یابد و بالاترین رشد را در طول دوره نشان دهد و بازار اتوبوس در دوره پیش‌بینی رشد تصاعدی داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دومین رشد مرکب سالانه بالاتر را به نمایش بگذارد. افزایش جمعیت شهری و نیاز‌های آن‌ها و افزایش شبکه زیرساخت در کشور‌های در حال توسعه آسیایی، مانند هند و چین، به رشد بازار جهانی کمک می‌کند.

رقابت آمریکا و آسیا و اروپا بر سر بازار تجاری‌ها

اندازه بازار در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ به ۴۸۵.۳۱ میلیارد دلار رسید. آمریکای شمالی به دلیل تقاضای فزاینده برای وسایل نقلیه باری در آمریکای شمالی، بزرگ‌ترین موقعیت را در بازار دارد. بدیهی است آمریکای‌شمالی شاهد کاهش ۲۰.۳ درصدی تولید وسایل‌نقلیه باری به دلیل همه‌گیری COVID-۱۹ بوده است.
با این حال، به محض لغو قرنطینه‌ها، سفارش‌های جدید افزایش یافت. همچنین تقاضای فزاینده‌ای برای عملیات‌های راه دور از سوی مدیریت ناوگان در این منطقه وجود داشت. تخمین زده می‌شود که این منطقه رشد خوبی را در بازار جهانی نشان دهد. بازار آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۷.۶۷ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۹ با رشد مرکب سالانه ۸.۹ درصد به ۴۳۳.۶۹ میلیارد دلار برسد. این منطقه احتمالا به‌دلیل افزایش تولید خودرو در سال در کشور‌های منطقه، به‌عنوان دومین قطب بزرگ خودروسازی، بر بازار جهانی تسلط خواهد یافت. اروپا جایگاه سوم را در بازار جهانی دارد.

انتظار می‌رود این منطقه با رشد مرکب سالانه ثابت رشد کند. تغییر اپراتور‌های ناوگان از کامیون‌های با سوخت فسیلی به خودرو‌های برقی می‌تواند به رشد بازار کمک کند. طبق یک نظرسنجی، در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۰ درصد از اپراتور‌های ناوگان اعلام کردند که مایلند کامیون‌های برقی یا هیبرید را در خرید‌های جدید خود بگنجانند. در سال ۲۰۲۱، این تعداد به حدود ۶۰ درصد جهش کرد و اپراتور‌های ناوگان انتظار داشتند که ناوگان آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ تقریبا ۵۰ درصد کامیون‌های برقی داشته باشند. تا سال ۲۰۳۰، خریداران انتظار دارند وسایل نقلیه باری الکتریکی با ۶۰ درصد سهم بازار از کامیون‌های سوخت فسیلی عبور کنند. از این رو، این عوامل به رشد بازار جهانی کمک خواهد کرد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت