تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۲۵۱۶
سرویس خبر : انرژی
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

حرکت به سمت توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، یک ضرورت است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یک ضرورت است چرا که در بزنگاه بحران انرژی، تولیدات این بخش می‌تواند بقای فعالیت‌های صنعتی را تضمین نماید.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا توکلی زاده در نخستین نشست کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی اظهار کرد: به رغم اینکه ایران، دومین دارنده منابع گازی دنیا و به استناد گزارش اخیر اوپک، سومین مالک بزرگ منابع نفتی جهان است، اما متاسفانه در حال حاضر با کمبود انرژی چه در حوزه برق و چه سوخت فسیلی مواجه هستیم. یکی از علل اصلی بروز این محدودیت‌ها و کمبود‌ها آن است که از گذشته، بخش زیادی از تامین انرژی در کشور ما متکی به انرژی فسیلی بوده و در بخش پالایش و استخراج این انرژی، به تکنولوژی‌های خارج از ایران به ویژه واردات از کشور‌های اروپایی و امریکایی متکی بوده‌ایم و با توجه به تشدید شرایط تحریمی در سنوات گذشته، در دسترسی به این امکانات به محدودیت دچار شده و مسیر توسعه در این عرصه‌ها، کُند بوده و تناسبی با شرایط موجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی انرژی در کشورمان و بحرانی که صنایع با آن دست به گریبان هستند، لزوم سوق یافتن به سوی استفاده از انرژی خورشیدی و بادی و زمینه‌سازی در این زمینه را به خوبی نمایان می‌کند. امروزه کشور‌هایی همچون عربستان در سطح وسیعی و در حد هزاران مگاوات، به سمت استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق گام برداشته و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این مهم را فراهم نموده‌اند. تغییر رویکرد کشور‌ها در بهره‌گیری از منابع انرژی چه با هدف حفظ محیط زیست و چه به منظور رهایی از منابع گران این حوزه، تلنگری برای ما نیز هست تا در رویه‌های خود تحولی را رقم بزنیم.

توکلی زاده از لزوم توجه به مقوله انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در این عرصه و الزامات و اقتضائات تولید برق از منابع این بخش سخن گفت و تاکید کرد: مطالبه‌گری و اقدامات کارشناسی در این حوزه می‌تواند در طی دوره جاری، محور اصلی فعالیت کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر گرایش و فعالیت‌ها و هدف‌گذاری‌های این کمیسیون در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قرار بگیرد، قطعا عملکرد این کمیسیون برای اقتصاد و محیط زیست استان مفید خواهد بود؛ چرا که این نوع از انرژی پاک و فاقد آلایندگی بوده و به نفع محیط زیست است و توامان استفاده از آن در درازمدت، صرفه اقتصادی بیشتری در پی دارد.

رئیس اتاق مشهد، اعضای این کمیسیون را خطاب قرار داد و تاکید کرد: قطعا اگر یکی از محور‌های اقدام در این ساختار تخصصی-مشورتی، موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در این بخش تعریف شود، توجه نهاد‌های متولی نیز به ضرورت این مهم جلب خواهد شد و می‌توانیم در ادامه، بخشی از راهبرد‌های جذب سرمایه در خراسان رضوی را در این حوزه تعریف و هدایت نماییم تا برای آینده استانمان، ظرفیت‌های ارزشمندی به لحاظ تامین انرژی از محل تجدیدپذیرها، فراهم آید.

لزوم توجه به توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

در ادامه «نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف کمیسیون انرژی، توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است و به این منظور، در ساختار کمیسیون یک کارگروه تخصصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته‌ایم که راهکار‌های لازم در این زمینه در سطح استان را بررسی کند.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، واحد‌های صنعتی با مشکلات ناشی از کمبود انرژی و قطعی برق و گاز مواجه شده‌اند و امیدواریم با همکاری افراد و انجمن‌هایی که در این کمیسیون حضور دارند، بتوانیم به عنوان بازوی مشورتی اتاق بازرگانی و از طریق انعکاس مباحث کمیسیون به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، راهکار‌هایی برای حل این مشکلات ارائه کرده و در این زمینه به صنایع کمک کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد افزود: امیدواریم کمیسیون انرژی بتواند با کارشناسی‌های لازم و مطالبه‌گری از مسوولان، بخشی از موانعی که در مسیر توسعه تولید انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح استان و کشور وجود دارد را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: شاید هیچوقت گمان نمی‌کردیم کشورمان با وجود برخورداری از منابع عظیم نفتی و گازی، روزی در حوزه انرژی دچار مشکل و چالش شود؛ اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح، امروز کمبود انرژی به یکی از معضلات بخش صنعت و حتی بخش‌های خانگی و تجاری تبدیل شده است. در کمیسیون انرژی تلاش ما بر این است که با حضور نمایندگانی از انجمن‌های مرتبط با حوزه انرژی، برق گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در پی تبیین راهکار‌هایی در راستای بهبود وضعیت بخش خصوصی در حوزه انرژی باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده