تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۸۲۱۱
سرویس خبر : انرژی

توسعه ۱۰ تریلیون دلاری تجدیدپذیر‌ها

‌می‌متالز - به گفته ایلان ماسک، تبدیل جهان به انرژی کاملا پاک، نیازمند ۱۰تریلیون دلار سرمایه‌گذاری است؛ اما ادامه تکیه بر سوخت‌های فسیلی حدود ۱۴تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، شرکت تسلا در گزارش جدیدی اعلام کرد که برای گذر از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر به میزانی که این انرژی‌های سبز توان تامین اقتصاد جهانی را داشته باشند، به سرمایه‌گذاری ۱۰تریلیون دلاری روی تولید پنل‌های خورشیدی و سرمایه‌گذاری روی احداث واحد‌های جدید پالایش فلزات نیاز دارد. ماسک در جریان رویداد سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر که در آستین تگزاس برگزار شد، گفت: زمین به سمت انرژی‌های پاک حرکت می‌کند و این هدف در طول زندگی شما محقق می‌شود. شرکت تسلا به دنبال شبکه ارتقایافته‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر بر پایه انرژی بادی و خورشیدی و همچنین ایجاد مزارع باتری برای ذخیره سازی این انرژی است، به نحوی که حتی صنایع انرژی بر مانند فولاد و سیمان نیز بتوانند انرژی موردنیاز خود را تامین کنند.

شرکت تسلا در آخرین گزارش خود برآورد کرد که میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تامین انرژی مصرفی در دنیا بر پایه سوخت‌های فسیلی به‌مراتب بیش از سرمایه موردنیاز در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است. این شرکت برآورد می‌کند که تامین انرژی موردنیاز دنیا بر پایه سوخت‌های فسیلی به حدود ۱۴تریلیون دلار می‌رسد. سیستم انرژی جهانی مورد نظر ماسک به حدود ۳۰‌هزار گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و۲۴۰‌هزار گیگاوات ساعت باتری به منظور ذخیره سازی نیاز دارد. این ارقام با ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر فعلی مقایسه می‌شود؛ ظرفیت انرژی تجدیدپذیر برابر ۳‌هزار و ۲۱۴گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۱ است و برآورد می‌شود که میزان توان ذخیره سازی انرژی تجدیدپذیر دنیا تا پایان ۲۰۲۳ به هزار و ۴۳۲گیگاوات ساعت برسد.

البته صرف هزینه ۱۰تریلیون دلاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا رقمی قابل‌ملاحظه است؛ اما ایلان ماسک معتقد است که این رقم تنها بخشی از کسری ۱۰۰تریلیون دلاری اقتصاد جهانی است و تحقق این هزینه ظرف دودهه پیش رو امکان پذیر است. وی به سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه ۱۰تریلیون دلاری ظرف بازه زمانی ۲۰ساله، یعنی استفاده از ۵/ ۰‌درصد اقتصاد جهانی، رقم چندان قابل‌توجهی نبوده و کاملا قابل تحقق است. تحقق سناریوی ماسک در زمینه جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی، زمینه ساز رونق بازار فلزات می‌شود. شرکت تسلا پیش‌بینی می‌کند که برای تولید نیکل، لیتیوم، مس و سایر مواد مورد استفاده در باتری‌ها و تجهیزات انرژی پاک، در مجموع به صرف ۵۰۲میلیارد دلار هزینه در حوزه معدن و ۶۶۲میلیارد دلار هزینه در بخش پالایش فلزات نیاز است.

لازم است برای تامین مواد اولیه موردنیاز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سالانه ۳/ ۳گیگاتن برابر ۳/ ۳میلیارد تن زمین در دنیا مورد حفاری قرار گیرد. نتایج تحقیقات تسلا نشان می‌دهد که اگر آلومینیوم جایگزین مس شود، می‌توان میزان حفاری را کاهش داد؛ چرا که عیار آلومینیوم در ذخایر معدنی این فلز به‌مراتب بیشتر است. در عین حال میزان حفاری موردنیاز برای تامین فلزات مصرفی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رقم قابل‌توجهی است و برآورد می‌شود میزان آن به ۵/ ۱۵گیگاتن برسد. در عین حال این شرکت معتقد است، رشد تقاضا، کاوشگران را بر آن می‌دارد که نسبت به افزایش فعالیت اکتشافی در خصوص فلزات اقدام کنند و باید منتظر کشف ذخایر جدید با رشد تقاضا بود.

در کنار رشد فعالیت اکتشافی، بازیافت فلزات نیز می‌تواند بخشی از نیاز‌ها را تامین کند. اگرچه در شرایط کنونی نیز بازیافت فلزات اجرا می‌شود؛ اما از سال ۲۰۴۰ باید منتظر رویه‌ای جدید در حوزه فلزات باشیم. از این زمان بازار با عرضه باتری‌های تاریخ مصرف گذشته، پنل‌های خورشیدی و توربین‌های قدیمی مواجه شده و می‌توان با بازیافت این محصولات، بخشی از نیاز جهانی به فلزات را تامین کرد. به این ترتیب شرکت تسلا معتقد است، پایه ریزی دنیا بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر امکان پذیر بوده و تامین فلزات مصرفی در این حوزه به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به تامین انرژی دنیا براساس سوخت‌های فسیلی نیاز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده