تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۰۴۸۲۱
سرویس خبر : انرژی
رئیس کمیته انرژی کمیسیون انرژی مجلس:

صنایع مکلف به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند/ جزو اولین‌ها هستیم که وارد بورس شدیم

‌می‌متالز - پرویز محمدنژاد اظهار کرد: مجلس با تصویب «قانون جهش تولید» استفاده از انرژی تجدیدپذیر در صنایع مختلف را تکلیف کرده است. همچنین ورود به بورس از اقدامات بسیار خوب مجلس است و در منطقه آسیا جزو اولین‌ها هستیم که وارد بورس شدیم.

به گزارش می‌متالز، پرویز محمدنژاد قاضی محله رئیس کمیته انرژی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» به مناسبت هفته بهینه‌سازی مصرف با اشاره به‌ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت: باتوجه‌به محدودیت کشور در منابع داخلی زمین و کاهش تدریجی ظرفیت آن باید به فکر انرژی‌های جایگزین باشیم.

وی انرژی تجدیدپذیر را بهترین گزینه برای جایگزینی انرژی‌های فسیلی دانست و افزود: خواسته‌های مصرف‌کنندگان انرژی نامحدود است و در مقابل، منابع انرژی داخل زمین محدود است که این عدد محدود با خواسته نامحدود، سازگاری ندارد و لذا مجبوریم از انرژی‌های فراتر از زمین یعنی خورشید و باد استفاده کنیم.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: از طرفی، بحث‌های زیست‌محیطی، کل دنیا را تهدید می‌کند و از طرف دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر یک پدیده نو در دنیاست که خیلی کشور‌ها به این حوزه ورود کردند و ما نباید از آن عقب بمانیم.

محمدنژاد درباره اقدامات کمیسیون انرژی مجلس در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و رفع چالش‌های آن گفت: وزارت نیرو و مجموعه تصمیم‌گیرندگان و مجلس به این جمع‌بندی رسیدند که انرژی تجدیدپذیر برخلاف تصور‌های گذشته یک انرژی لوکس و بدون مصرف نیست.

وی با اشاره به اینکه مجلس بستر لازم را برای اجرای برنامه‌های راهبردی وزارت نیرو ایجاد کرده افزود: مجلس با تصویب «قانون جهش تولید» استفاده از این انرژی را در صنایع مختلف تکلیف کرده است ضمن اینکه باید توجه داشت مجموعه قوانین مجلس در حوزه انرژی غالباً تکلیفی است نه موظفی و این وجه تمایز قانون‌های جدید با قانون‌های قبلی است.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: طبق ماده ۱۶ «قانون جهش تولید» همه صنایعی که بالای یک مگاوات انرژی مصرف می‌کنند مکلف شدند که یک درصد از نیاز خود را در طول سال از محل منابع تجدیدپذیر تأمین کنند.

محمدنژاد گفت: طبق یک قانون دیگر مصوب مجلس شورای اسلامی، تمام سازمان‌ها و ادارات که انرژی را به شکل مدیریت شده مصرف نمی‌کنند مکلف شدند ۲۵ درصد از انرژی موردنیاز خود را در مدت تعریف شده از محل انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند.

این نماینده مجلس از رویکرد حمایتی مجلس نسبت به بخش خصوصی و تعریف مشوق‌های قیمتی سخن گفت و افزود: اخیراً ورود به بورس را داشتیم که از اقدامات بسیار خوب مجلس بود و در منطقه آسیا جزو اولین‌ها هستیم که وارد بورس شدیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده